• Misan S

Hur giftig är murgrönan?

Hej, jag är så tacksam över att vår murgröna (storbladig) tar över för allt ogräs som kommer från grannens tomt
    *ler* ja, lite från vår också kanske. Mycket snyggare att ha som marktäckare och som döljer tråkigt stängsel till hundgården. MEN nu läste jag att murgröna är giftig. Hur farligt är det att ha murgröna nära hundgården. Någon som vet? Jag läste att bären kan orsaka illamående men jag har då aldrig sett några bär?! så den informationen förvirrade bara mer. Jag tror inte att min hund står o äter på växterna men vad han gör när han är ensam vet jag ju inte.

Tacksam för råd

• Svar på tråden Hur giftig är murgrönan?
  • mimmi 1

inte kan jag tro att hunden börjar tugga i sej av murgrönan!!! det är nog ingen risk att han blir förgiftad... djur brukar ju ha en inbyggd "radar" som säger till om nåt inte går att äta...
    Det finns ju massor av giftiga växter o svampar i skogen, men inte äter harar och älgar ihjäl sej för det ;o)

Vi har en kanin som skuttar löst på tomten på sommaren, man ser ju hur han nosar, och avgör om det blad han ser går att äta eller inte.. han rör aldrig mina blommor, men däremot vissa ogräs, och groblad osv.... så det är nog tämligen riskfritt med murgrönan och hunden!!

• VIXIE

Har aldrig varit med om att någon blivit dålig av att äta murgröna,däremot tål jag inte den om man är och "rafsar" i den .Den har glander som sitter på undersidan av bladen som utsöndrar nåt som gör att jag blir alldeles svidig i halsen och täppt i näsan.Känns som när man fått vatten i näsan ...

Svar på tråden Hur giftig är murgrönan?