• Anonym (vågar jag?)

sertralin+alkohol? snabbt svar...

Hej!Jag ska ev utomlands 1 v och kan ju vara trevligt att dricka lite vin till maten å så ,och kanske gå ut nån kväll....vågar man dricka lite alkohol?Och vad är bästa att dricka isf?Sprit kanske inte är nån höjdare?!
    Har ätit sertralin 50 mg i 3 veckor nu,är även lite orolig att jag ska få värsta biverkningarna när jag är där nere...

Tacksam för svar!

• Svar på tråden sertralin+alkohol? snabbt svar...
  • allakantralla

På netdoktor skriver de såhär:

"Hej! Läkarnas FASS rekommenderar inte intag av alkohol tillsammans med Zoloft (sertralin). Men det är nog att se som en allmän försiktighetsåtgärd från läkemedelsföretagets sida. Studier har inte visat någon förstärkt effekt av alkohol. På goda grunder kan vi anta att människor konsumerar alkohol samtidigt som de medicinerar med Zoloft och andra antidepressiva. Det är min kliniska erfarenhet att det går bra så länge man håller sig till en mycket måttlig konsumtion. Känner man att det är viktigt för livskvalitén kan man säkert dricka ett par cider vid enstaka tillfällen utan att känna någon oro för det. Prova hemma med en halv eller hel cider först och upplev själv i lugn miljö att effekten blir som vanligt.

Hälsningar Jan Davilén, Överläkare, psykiater"

länk: depression.netdoktor.passagen.se/default.ns

• Anonym

Jag har ätit sertralin i snart ett år och ingen utekväll är den andra lik. Men många har inga problem av att dricka när dom är under behandling. Det är individuellt.
    Men min läkare sa att alkohol tar bort effekten av medicinen så om du ska dricka på kvällen så gör det ingen skillnad om du tar den samma dag eller inte.

• Anonym

fast om du inte tar den samma dag du ska dricka så får man ju hemska biverkningar dagen efter istället.

• Goya

Jag gick en kurs där vi fick lära oss att två glas vin tar bort hela effekten av en dags dos. Dessutom bör man vara försiktig då alkoholens effekter kan vara annorlunda än de brukar. Lycka till...

• Anonym (vågar jag?)

Ok men att det tar bort effekten av en dags dos,betyder det att man börjar må jätte dåligt eller vad?

• Zofye

När jag åt setralin så var det inte nått att blanda med alkohol enligt min läkare! I värsta fall kunde man reagera på det som knark. Hurvida det är sant eller ej vet jag inte, jag provade aldrig 
    Rekommenderar inte att bara sluta äta tabletterna heller. Jag fick jättemånga biverkningar då jag trappade ner min dos relativt snabbt (under ett par veckor). Jättekraftig yrsel bland annat. Det var obehagligt.

• Anonym (vågar)

Jag drack "som vanligt" och märkte ingen skillnad i effekt eller att jag blev märkbart lättpåverkad!! Man tar ju ibland dessa mediciner i flera år, ska man inte kunna gå på fest? Men prova hemma först, så du märker hur DU reagerar!

• ceropegiawoodii

Jag äter sertralin sedan i maj och har varit på många fester (typ alla gifter sig eller fyller 30 i år...) och druckit men jag har inte märkt någon skillnad från tidigare. Ska förmodligen äta sertralin resten av mitt liv (efter många depressioner i samband med stress har läkaren en teori om att min serotoninproduktion är för låg och att jag inte klarar stress pga det) ungefär som en diabetiker får insulin. Jag tänker inte bli nykterist!

• Mylan

Jag har ätit Zoloft/Sertralin i 10 års tid. Har festat och druckit som vanligt, har inte märkt att det är någon skillnad mot innan jag tog dessa tabletter. Det är ingen läkare som någonsin har sagt något om att jag inte skall dricka alkohol när jag äter min medicin.

• mormor 1965

Jag har druckit lite vin då och då, utan biverkningar, men försökte förstås undvika stora mängder. Ta ett glas och prova.

• smulisen

Har ätit sertralin under en period i mitt liv, har druckit samtidigt och märkte aldrig någon större skillnad.

Jo, möjligen att man "tål" mer..... blir mindre lättpåverkad än i vanliga fall alltså, men det är ju ingen större skada om detta bara gäller semestern?

Fast det är nog individuellt hur man reagerar ??

..... tror iaf att några glas vin till maten och en eller annan utekväll inte är någon fara alls!

Svar på tråden sertralin+alkohol? snabbt svar...