• Fjuppan

Magnetfärg?

Hej hopp!!

Tänkte höra om det är någon som använt magnetfärg och hur många strykningar det i så fall behövdes för att få riktigt bra magnetism?

• Svar på tråden Magnetfärg?
  • MiaP

Har aldrig använt men har också funderat på det. Jag såg på att inredningsprogram att man också kan måla över med vanlig färg om man vill, fungerar visst lika bra.

Funderade på att göra en dörr med magnetfärg, fast då måste det ju hålla uppe saker också så det inte ramlar i golvet när dörren stängs.

Har du kollat något vad det kostar?

• ElAlAd

Jag har målat med magnetfärg och det behövdes 3 strykningar har jag för mig och sedan målade jag två gånger efter det med samma vit färg som de andra väggarna. Men tänk på att det är mycket struktur i magnetfärgen så den ytan där du har målat ser ut som om väggen är putsad som på en öppen spis. Jag är jätte nöjd och det fungerar som det är tänkt.

• Fjuppan
    MiaP skrev 2008-08-25 10:44:00 följande:
    Har aldrig använt men har också funderat på det. Jag såg på att inredningsprogram att man också kan måla över med vanlig färg om man vill, fungerar visst lika bra.Funderade på att göra en dörr med magnetfärg, fast då måste det ju hålla uppe saker också så det inte ramlar i golvet när dörren stängs.Har du kollat något vad det kostar?
    En liter (som ska räcka till ca 4kvm) kostade 440 kr hos vår färghandlare.
    ElAlAd skrev 2008-08-25 12:28:11 följande:
    Jag har målat med magnetfärg och det behövdes 3 strykningar har jag för mig och sedan målade jag två gånger efter det med samma vit färg som de andra väggarna. Men tänk på att det är mycket struktur i magnetfärgen så den ytan där du har målat ser ut som om väggen är putsad som på en öppen spis. Jag är jätte nöjd och det fungerar som det är tänkt.
    Aha...då behöver jag kanske måla en gång till då! Väntade du i 24 timmar mellan strykningarna? (Det står på burken att man ska vänta så lääääängeFundersam)
  • CeciliaBa

Jag målade med magnetfärgen tre gånger...väntade inte mer än ett par timmar mellan strykningarna (det var torrt) och det blev jättebra! Jag använde Nordsjös färg och det fungerade med den...

• Fjuppan
    CeciliaBa skrev 2008-08-26 08:15:55 följande:
    Jag målade med magnetfärgen tre gånger...väntade inte mer än ett par timmar mellan strykningarna (det var torrt) och det blev jättebra! Jag använde Nordsjös färg och det fungerade med den...
    Vad bra! Jag har målat tre gånger nu och det verkar funka alldeles utmärkt!
  • CeciliaBa
    Fjuppan skrev 2008-08-26 08:24:22 följande:
    Vad bra! Jag har målat tre gånger nu och det verkar funka alldeles utmärkt!
    Ja, det är riktigt kul faktiskt! Lite märklig färg att jobba med men man vänjer sig ju efter ett tag...
  • Fjuppan
    CeciliaBa skrev 2008-08-26 08:31:54 följande:
    Ja, det är riktigt kul faktiskt! Lite märklig färg att jobba med men man vänjer sig ju efter ett tag...
    Ja, först trodde jag att det var tapeten under som liksom smulade sig...sedan insåg jag att det var magnetfärgen som hade så mycket stuktur.Skrattande Men det är klart....smäller man upp nära en lite metall på väggen så...
  • MiaP

Men jösses vad dyrt! 440 kronor för en liter. Då får det väl kosta då för jag ska ha.

Luktar den mycket?

• CeciliaBa
    MiaP skrev 2008-08-26 13:16:42 följande:
    Men jösses vad dyrt! 440 kronor för en liter. Då får det väl kosta då för jag ska ha.Luktar den mycket?
    Men om du köper en liten burk från Nordsjö kostar den hälften så mycket...halvliter...räcker rätt långt men hur stort ska du göra?
  • MiaP
    Svar på #9
    Tänkte måla två små "anslagstavlor" ovanför det blivande skrivbordet. Kanske 30x30 cm eller två runda ringar. Var först inne på att ha på dörren men det kanske inte håller uppe papper och magneter så bra när man öppnar och stänger.
  • CeciliaBa
    MiaP skrev 2008-08-26 15:40:37 följande:
    Svar på #9Tänkte måla två små "anslagstavlor" ovanför det blivande skrivbordet. Kanske 30x30 cm eller två runda ringar. Var först inne på att ha på dörren men det kanske inte håller uppe papper och magneter så bra när man öppnar och stänger.
    Nej, det vet jag inte heller men en halvliter räcker säkert till det projektet!
  • Fjuppan
    MiaP skrev 2008-08-26 13:16:42 följande:
    Men jösses vad dyrt! 440 kronor för en liter. Då får det väl kosta då för jag ska ha.Luktar den mycket?
    Nej, den luktar inte mer än en vanlig färg.
    CeciliaBa skrev 2008-08-26 13:47:16 följande:
    Men om du köper en liten burk från Nordsjö kostar den hälften så mycket...halvliter...räcker rätt långt men hur stort ska du göra?
    Mäh!!!!!SkrikandesGött att man kollar runt lite innan man köper då....jag trodde att det bara fanns burkar med minst 1 liter i!!! S.U.C.K
Svar på tråden Magnetfärg?