• Fluppa

Libanesisk mat

Hej alla trevliga!
    Undrar om det är någon som kan typisk libanesisk mat, dock inte kikärtsröran.
    Älskar maten och vill så gärna ha några olika recpet.
  • Svar på tråden Libanesisk mat
  • dio

LÄgger denna till favoriter då jag också tycker om Libanesisk mat. Har en kokbok här hemma

• Fluppa
    dio skrev 2008-08-25 10:50:01 följande:
    LÄgger denna till favoriter då jag också tycker om Libanesisk mat. Har en kokbok här hemma
    du har inga smaskiga recept då?...kan  verkligen inte hitta något på nätet...förutom falafel.
    man skull kunna dela med sig av alla kulturrätter här.
    kinarecept
    thai?
    indiskt?
    sushi?
    alla recept är välkomna
  • dio

Sushi är jag helt galen i och har en kokbok för det också!

Jag kan dela med mig vid ett senare tillfälle. Ska kolla om mina kokbäcker är hemma, tror att jag har lånat ut dem

Grekisk mat älskar jag också!

• Fluppa
    sweetyz skrev 2008-08-25 11:29:15 följande:
    Va gott det lät, tror jag har gjort något liknande, men tycker själv att det är svårt med färs..går så lätt sönder när man steker. Men det blev gott, väldigt gott.
  • dio

Här kommer lite recept på Libanesisk mat:

MANAKISH JEBNE
    Ostbröd

1 kg vetemjöl
    1/2 dl matolja
    20 g torrjäst
    1 msk socker
    1 ägg
    3 dl vatten

Fyllning;
    600 g halloumi-ost
    3 ägg
    1 tsk chilipulver

Lägg osten i kallt vatten i 4 timmar om du tycker att den är för salt. Byt vatten då och då. Riv osten och blanda med äggen och chilipulvret tills blandningen blir slät. Blanda alla ingredienser i matberedare i 20 minuter tills du får en slät deg. Låt den jäsa i en halvtimme. Gör ca 50 stycken bollar av degen. Kavla ut dem till rundlar. Lägg rundlarna på smorda plåtar, lägg på fyllningen och grädda i 225 grader varm ugn. Det syns på kanterna när de är klara.

MANAKISH ZAATAR
    Oreganobröd

Samma degrecept som Ostbröd.

Fyllning:
    300 g libanesisk oregano (zaatar)
    2 finhackade tomater
    1 finhackad gul lök (medelstor)
    2 dl olivolja

Blanda oregano, tomater och lök. Häll i olivoljan och rör om tills du får en tjock smet. Följ för övrigt ostbrödsreceptet.

JEBNEH MEAZI OROKKA
    Getost på rucolabädd

150 g rucolasallat
    200 g getost
    1 tomat
    1 gul lök
    svarta oliver

Sås:
    1 dl färskpressad citronsaft
    1/2 dl olivolja
    3 pressade vitlöksklyftor
    salt
    chilipulver

Lägg rucolabladen i en skål. Tillsätt skivad getost, hackade oliver och finhackade tomater och lök. Blanda ingredienserna till såsen och häll över.

WARAK INAB
    Vinbladsdolmar

200 g vinblad
    300 g persilja
    1 gul lök
    4 stora färska tomater
    2 dl egyptiskt ris eller avorioris
    1 tsk tomatpuré
    1 dl olivolja
    1 tsk sumak (libanesisk krydda), finmalen
    1 tsk torkad mynta
    2 stora potatisar
    salt

Finhacka persiljan, tomaterna och löken. Skölj riset och blanda i det. Skölj vinbladen noggrant och låt dem rinna av en stund i en sil. Skala och skiva potatisen. Lägg skivorna i en gryta. De fungerar som ett skydd mot värmen och ska täcka hela bottnen. Lägg en klick risröra på varje vinblad. Vik in kanterna och rulla ihop bladen. Lägg dolmarna i grytan. Häll på 3 dl vatten och det som finns kvar av risröran/såsen. Koka på svag värme i ca 1 timme. Serveras kalla.

BABA GANNOUGH
    Aubergineröra

2 stora auberginer
    1/2 dl sesampasta (tahini)
    1/2 dl färskpressad citronsaft
    salt

Skölj auberginerna. Snitta dem och grilla dem i ugnen i 225 grader tills de är mjuka. Skölj i kallt vatten och dra av skalet. Lägg aubergineköttet i en sil och låt vätskan rinna av i ca 15 minuter. Mixa auberginerna och lägg dem i en skål, blanda dem med de övriga ingredienserna. Smaka av med salt. Garnera med hackad persilja, tomater och olivolja. Serveras kall.

LABAN OCHIAR
    Gurkyoghurt

1 liter naturell yoghurt
    1 fintärnad gurka
    1 tsk torkad mynta
    1/2 tsk chilipulver
    salt

Blanda allt och servera kallt.

MHAMARA BELDJOS
    Valnötsröra

1/2 kg valnötter
    1/2 röd paprika
    1/2 gul lök
    1/2 dl ströbröd
    1 dl sambal oelek, stark
    1/2 tsk spiskummin, malen
    olivolja

Finhacka valnötterna, paprikan och löken och lägg i en skål. Blanda ihop allt utom olivoljan. Häll sedan i olivoljan tills röran binds samman. Serveras kall.

PATATA HELWE MOTABALE
    Vitlöksmarinerad sötpotatis

3 medelstora sötpotatisar
    1 dl färskpressan citron
    1/2 dl olivolja
    1 tsk rödvinsvinäger
    salt

Skala potatisen och skär den i klyftor, fritera klyftorna gyllenbruna i 180 grader varm olja och låt dem kallna. Blanda citron, vitlök, vinäger, olivolja och salt till en vinägrett. Blanda potatisen med vinägretten och låt det stå i ca en timme.

KRAYDES MOUKLI
    Stekta jätteräkor

200 g jätteräkor utan skal
    1 dl hackad färsk koriander
    4 pressade vitlöksklyftor
    1/2 dl vatten
    1/2 tsk sambal oelek
    salt
    matolja att steka i

Dela räkorna i mitten från ryggen, stek dem i matolja i ca 4 minuter i en panna. Häll bort oljan. Lägg i vitlök, salt, koriander och sambal oelek. Låt fräsa i 1 minut tillsammans med räkorna. Tillsätt citronsaften och vattnet och låt det sedan koka i en minut.

• Fluppa

Gud va underbart gott låter...Måste testa jätteräkor...Åhh va snällt av dig att ta reda på allt

• MsBeauty

Jag har samma kokbok som du tror jag.

• Fluppa

THAI! 4 personer 

400 gram strimlad kyckling
    1 rödlök
    1 burk kokosmjölk
    1 msk curry paste (röd)
    2 msk kycklingfond
    200 gram champinjoner
    1 burk bambuskott
    1 röd paprika
    1 salladslök
    1. Stek kycklingen tills dom har fått färg
    2. Woka grönsakerna, dom ska ha tuggmotstånd kvar.
    3. Blanda kyckling och grönsakerna.
    4. Häll ner kokosmjölk, pasten och fonden. Låt koka i ca 10 min
    Servera med ris.
    Du behöver självklart inte ta dessa grönsaker utan kan själv välja det du tycker smakar bäst.
    Jag brukar slå allt på en höft när jag lagar mat.
    Currypasten brukar finnas på den asiatiska avd. i affären.
  • dio

THAI med lax 4 port

Lax i bitar (förkoka för sig)
    röd currypasta
    2 burk cocosmjölk
    wookgrönsaker
    fisksås
    limeblad
    jasmineris

Gör så här:

Jag brukar använda en wookpanna. Häll lite olja i botten, fräs några teskedar röd currypasta. Blanda ner 1 påse wookgrönsaker, fräs tills de mjuknat. Häll ner 2 burkar cocosmjölk. Krossa limebladen (gärna färska, men torkade går lika bra, men då ska de inte krossas utan bara lägags ner), smaka av med fisksås för att få sältan. Till sist lägger du ner laxen som redan är färdigkokt. Servera med jasmineris.

• Cocarola

Vi ska äta libanesiskt hemma idag, detta serverar jag:

Köttfärsspett:
    400 g köttfärs
    1 dl grädde
    1 tsk spiskummin
    1 tsk mynta, torkad
    1 msk finhackad färsk timjan
    1 1/2 tsk salt
    1 krm peppar
    Blanda köttfärs med kryddor och grädde till en smidig färs. Forma färsen runt träspett med handen och stek dem långsamt på medelvärme i 10 minuter.

Bulgur:
    bulgur kokt i buljong, med kikärtor och svarta bönor

Baba Ganoush:
    1 st stor aubergine (ca 500g)
    Lite olivolja till pensling
    3 st skivor dagsgammalt formbröd
    1 msk tahini
    2 st grovt hackade vitlöksklyftor
    0,5 st grovt hackad serranochili
    Saften av 1/4 citron
    1 dl olivolja
    1 dl grovt hackad bladpersilja
    Salt,Svartpeppar
    1. Sätt ugnen på 225 grader.
    2. Skölj auberginen och pensla den med olivolja.
    3. Rosta auberginen högst upp i ugnen i cirka 20-25 minuter. Vänd den ofta. Låt svalna.
    4. Skala auberginen (spara vätskan som blir kvar av skalningen).
    5. Kör auberginen och de övriga ingredienserna, förutom bladpersiljan, till en jämn smet i en mixer på full effekt i cirka 3 minuter.
    6. Smaka av med salt och svartpeppar, vänd ner den hackade bladpersiljan.
    7. Servera röran med några stänk olivolja, citron och bröd.

Hoummos:
    1 burk kikärtor
    2 msk tahin
    1-2 vitlöksklyftor
    1 krm chili
    saften av 1/2 citron
    ev. lite av spadet från kikärtorna till spädning.
    Kör allt i mixer, dekorera med lite sesamolja

Tabbouli:
    300 g persilja, bredbladig
    100 g färsk mynta
    3 tomater
    1/2 lök
    Finhackas och blandas, tillsätt
    1 msk bulgur
    saften från 1 citron
    salt och ev lite summak el chilipulver

Dessutom tunt pitabröd som jag köpt.

Här är en länk till lite fler recept:
    www.hittarecept.se/recept/libanesisk%20mat%20

• Fluppa
    Cocarola skrev 2008-08-27 17:35:14 följande:
    Vi ska äta libanesiskt hemma idag, detta serverar jag:Köttfärsspett:400 g köttfärs 1 dl grädde1 tsk spiskummin 1 tsk mynta, torkad 1 msk finhackad färsk timjan 1 1/2 tsk salt1 krm peppar Blanda köttfärs med kryddor och grädde till en smidig färs. Forma färsen runt träspett med handen och stek dem långsamt på medelvärme i 10 minuter. Bulgur:bulgur kokt i buljong, med kikärtor och svarta bönorBaba Ganoush:1 st stor aubergine (ca 500g)Lite olivolja till pensling3 st skivor dagsgammalt formbröd1 msk tahini 2 st grovt hackade vitlöksklyftor0,5 st grovt hackad serranochiliSaften av 1/4 citron1 dl olivolja1 dl grovt hackad bladpersiljaSalt,Svartpeppar1. Sätt ugnen på 225 grader.2. Skölj auberginen och pensla den med olivolja.3. Rosta auberginen högst upp i ugnen i cirka 20-25 minuter. Vänd den ofta. Låt svalna.4. Skala auberginen (spara vätskan som blir kvar av skalningen).5. Kör auberginen och de övriga ingredienserna, förutom bladpersiljan, till en jämn smet i en mixer på full effekt i cirka 3 minuter.6. Smaka av med salt och svartpeppar, vänd ner den hackade bladpersiljan.7. Servera röran med några stänk olivolja, citron och bröd.Hoummos:1 burk kikärtor2 msk tahin1-2 vitlöksklyftor1 krm chilisaften av 1/2 citronev. lite av spadet från kikärtorna till spädning.Kör allt i mixer, dekorera med lite sesamoljaTabbouli:300 g persilja, bredbladig100 g färsk mynta3 tomater1/2 lökFinhackas och blandas, tillsätt1 msk bulgursaften från 1 citronsalt och ev lite summak el chilipulverDessutom tunt pitabröd som jag köpt.Här är en länk till lite fler recept:www.hittarecept.se/recept/libanesisk%20mat%20
    Det är inte så att jag är bjuden hem till er på middag?...=)...Låter smaskigt tycker jag...BJUD HEM MIG!!!!!..=)
  • Cocarola

Nu har vi ätit men det finns MASSOR kvar, så kom du bara! Eller ska jag fixa en matlåda?!

Svar på tråden Libanesisk mat