Anonym skrev 2008-08-25 14:11:55 följande:
Vårt förhållande är så stabilt, och det verkar som om alla som gifter sig är så himlastormande förälskade. Jag ser ingen skillnad på att vara gifta än på att fortsätta som sambos. Känns lite som att vi skulle gift oss tidigare om det skulle varit någon mening med det.
MEn för MIG så innebar eg inte vårt giftemål att vi tog förhållandet till "en högre nivå". För mig var giftemålet 1) ett sätt att fira varandra, vår kärlek och vårt förhållande 2) en juridisk grej eftersom vi då "slapp" skriva en massa papper gällande barn, hus, lån, testamente osv.
"Himlastormande förälskade"? Tja...jag tvivlar på att majoriteten av gifta par går igenom livet svävandes på rosa moln och ständigt "kåta och lyckliga". Ett förhållande handlar för mig om att finnas för varandra i vått och torrt, särskillt när det blåser snålt kring öronen. Och då är inte "förälskelse" den känsla som alltid ligger närmast tillhands, utan man har mkt annat att brottas med i livet.
Men hur ska man kunna jämföra? Det finns ju ingen möjlighet att som utomstående "ta tempen" på nån annans förhållande och avöra om man är lika kär eller lika lycklig med sin parner som det andra paret är. det är väl inte viktigt vad ANDRA känner när de gifter sig? Om DU känner att detta är annen i ditt liv så räcker väl det? Å andra sidan: om du inte ser nån poäng med att gifta dig så blir ju inte livet olyckligt för det... Däremot så kanske det är en "grej" för din sambo (eftersom han friat) och då är det naturligtvis viktigt att diskutera frågan tillsammans.
Lev livet nu. Nästa vecka kan du bli påkörd av en bss (ja det hoppas jag inte naturligtvis..men vad jag menar är att det inte är så stor mening med att försöka få några garnatier för att allt kommer att "ordna sig" i livet, inkl ett äktenskap). Jag var sån innan: ältade det förgågna och oroade mig för framtiden, men olika händelser i livet har lärt mig att NUET är det viktiga och det som man ska tillvarata. Känns det bra nu? Ja dåså... Känns det väldigt osäkert nu? Jo men vänta då, och lev ett bra samboliv ihop.