• Solaris

Recept på tårtor!!!

Ja, tipsa mig om en massa goda tårtor som INTE innehåller massa grädde!
    Älsklingen fyller år snart och ja vill gärna överraska honom med någon riktig smarrig tårta, men vi båda är inte överdrivet förtjusta i gräddtårtor, så jag vill gärna ha recept och tips på andra sorters tårtor.
    Det enda jag kan komma på är, cheesecake, kladdkaka och fransk chokladtårta, sedan är det stopp, det måste ju finnas fler sorters gräddfria tårtor???

Tipsa mig!!!

• Svar på tråden Recept på tårtor!!!
  • lillasnide

man kan ju ta bort grädden har chokladpudding eller något liknade i i stället, vanlijsås är med väldlingt gott i stället för grädde..=)

• Lady Namárië

Köp en sådan där liten förpackning vaniljsås som skall visas upp till dubbla mängden. Vispa den hårt och bred mellan marängbottnar (godast blir det om man gör egna tunna marängbottnar med hackade nötter i) och frys in tårtan. Ta fram den en stund innan ni skall äta och servera den halvtinad. Jättegott! Man kan också smaksätta vaniljsåsen med lite oboy-pulver.

• Solaris

Tack för tipsen!!! tar gärna emot ännu mer!!!!

• Bastet

Jag tycker heller inte att ren grädde blir så gott på tårtor, och det behövdes ett antal test innan jag hittade saker som kunde användas istället.

Jag brukar använda fruktfromage istället för grädde. Det finns färdiga som heter Fresta och görs av Ekströms.

En mycket god kombination är Passionfruktsfromage, vaniljkräm och Hallonmousse. Det hade vi i vår bröllopstårta - det blir en fräsch, lite syrlig smak!!!!! (Passionfruktsfromagen finns på pulver, men hallonmoussen måste du göra själv) Passionfruktsfromagen kan man använda överst på tårtan och sedan dekorera med hallon. Sedan kan man göra chokladmousse på vit choklad - det går att kombinera hur mycket som helst!!!!

Till vintern brukar jag göra tårtor av t ex apelsinfromage med chokladbitar i och chokladfromage - lite "tyngre" smak som passar på vintern.

• mliten

www.gourmet.se/recept.asp&recept_katid=9

Denna gjorde jag till midsommar-lite bängel men mycket god(och man behöver inte ha kanderade syrener som garnering om man inte vill) grädden till garnering blir ytterst lite runt kanten bara...

• E l l a

Vaniljvisp istället för grädde! Gjorde faktiskt idag en vanlig tårta med hallonfyllning, vaniljkräm och sedan med vaniljvisp omkring istället för grädde - det blev urgott!
    Annars kan man kanske göra:

FROZEN CHEESCAKE ? 4 PORT
    3 ägg
    1 1/2 dl strösocker
    1 liten Philadelphiaost
    3 dl vispgrädde
    1 tsk vaniljsocker
    ett par digestivekex
    Vispa äggulor och strösocker och därefter osten till en jämn smet. Vispa grädde och vaniljsocker. Vispa äggvitor till hårt skum, rör ihop allt, smula ett eller ett par digestive i en form. Häll i smeten och smula ett kex över. Ställ in i frysen och ta ut ur frysen ca 20-30 min innan servering.

CHOKLAD OCH NÖTPAJ ? 8 PORT
    Pajdeg: 3 dl vetemjöl
    ½ tsk socker
    1 tsk vanillinsocker
    125 g rumstempererat margarin
    1 ägg
    Fyllning: 50 g valnötter (¾ dl)
    50 g hasselnötter (¾ dl)
    100 g ljus blockchoklad
    3 ägg
    1 ½ dl mörk sirap
    1 tsk vanillinsocker
    Servering: Vispgrädde
    Sätt ugnen på 200 grader. Häll mjöl och socker i en bunke. Skiva ner matfettet i mindre bitar. Finfördela mattfettet i blandningen till en grusig konsistens. Häll i ägget och rör ihop till en smet. Hacka nötter och choklad. Vispa äggen pösiga och blanda i sirap, nötter, choklad och vanillinsocker. Häll fyllningen i pajskalet och grädde på nedersta falsen ca 30 minuter. Garnera med några fina valnötter. Sikta ev med lite florsocker över pajen när den har kallnat. Servera med vispgrädde/glass.

DAJMTÅRTA
    3 ägg
    3 dl socker
    150 g mald mandel
    ¾ tsk bakpulver
    1 msk kakao
    3 dl grädde (vaniljvispen är god här)
    1 tsk vaniljsocker
    1 dubbel daim
    Vispa ägg och socker. Blanda i mandel och bakpulver. Smöra och bröa en farm. Häll i smeten och grädda 30-35 minuter i 175 grader.
    Vispa grädden/vaniljvispen. Sikta i kakao och vaniljsocker. Bred grädden på tårtan. Hacka daimen och stö den ovanpå grädden.

CHOKLADTÅRTA MED TRYFFELFYLLNING
    75 gr smör
    1 tsk vaniljsocker (vaniljextrakt står det)
    8 ägg
    3,5 dl socker
    1,5 dl kakao
    2,5 dl mjöl
    Tryffel:
    400gr mörk choklad
    2 dl vispgrädde
    170 gr smör
    Ugn 180 grader.2 formar 20 cm i diameter.Smält smöret tillsammans med vaniljen i en kastrull.Låt svalna något.Vispa ägg och socker i ca 8 minuter, eller tills det är fluffigt och krämigt.Sikta kakaon och mjölet och vänd försiktigt ner i äggblandningen. Tillsätt smöret och fördela smeten i formarna.Grädda i 25 minuter, eller tills kakan har släppt från formens kant.
    Låt kakorna svalna i formarna och dela dem sedan i två delar.
    TRYFFEL: Börja med att smälta smör, choklad och grädde tillsammans långsamt. Rör till en jämt smet som ställs att svalna av i kylen.Vispa sedan tryffelsmeten till en fluffig massa. Lägg ett tårtlager på en tallrik och bred över tryffel. Gör sedan likadant uppepå tårtan och runtomkring.

JORDGUBBSMARÄNGPAJ MED LIME ? 8 PORT
    2½ dl vetemjöl
    2 msk socker
    100 gr smör
    1 msk vatten
    Fyllning; ½ l jordgubbar
    ½ dl socker
    1 msk potatismjöl
    Maräng; 3 äggvitor
    1 dl socker
    rivet skal av en lime
    Hacka ihop mjöl, socker och smör till en grynig massa för hand eller i matberedare. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop degen. Kavla eller tryck ut den i en pajform, ca 23 cm i diameter. Nagga med en gaffel. Låt den stå i kylen ca 30 min. Sätt ugnen på 200 grader. Förgrädda pajskalet ca 15 min. Skiva jordgubbarna och blanda med socker och potatismjöl. Vispa äggvitorna till hårt skum. Vispa i sockret ochsockret och rör i limeskalet. Lägg jordgubbarna i pajskalet och klicka över marängen. Höj ugnens värme till 225 grader och grädda pajen tills marängen fått färg, 5-8 min. Låt den kallna. Servera med vispad grädde/glass.

RICE KRISPIE TÅRTA
    4 äggvitor
    3 dl socker
    vispas pösigt
    3 dl Rice Krispies
    1-2 droppar ättikssprit
    vändes ner i marängsmeten
    Bred ut på långpanna med bakplåtspapper, 125 grader i 65 minuter.
    4 äggulor
    1 dl vispgrädde
    1 dl socker
    1 msk mjöl
    Blanda ihop i kastrull och värm försiktigt upp.
    125 g smör
    blandas i mot slutet
    Lägg smörkrämen mellan bottnarna.
    Bred över
    3 dl vispad grädde (eller vaniljvisp) +
    frukt eller bär

• Solaris

Tack snälla för alla tips!!!

Skall spara dem!
    Hittade ett recept i 7 sorters kakor som jag tänkte pröva:

Glassmarängtårta ca. 15 bitar
    Ugnstemp. 150 grader varmluft 175

Maräng:
    100 g (lättrostade nötkärnor
    3 äggvitor
    2 dl. socker

Glass:
    3 äggulor
    1/2 dl florsocker
    4 dl. vipsgrädde (men jag tänkte byta ut det mot vanilvisp)
    2 dubbeldajm eller 1dl. hackad sötmandel+50g blockchoklad

Garnering:
    Krossad dajm och frukt eller kakao

Rosta nöttern lätt i en het, torr stekpanna. Hacka dem. Vipsa äggvitorna till hårt skum. Blanda i sockret och vispa i en ytterligare stund.
    Rör därefter ner nötterna.
    Bred ut marängen på en lätt smord och mjölad plåt eller på bakplåtspapper, till en rund botten ca. 26 cm i diameter.
    Grädda mitt i ugnen i ca. 45 minuter.
    Vispa äggulor och socker vitt och pösigt. Vispa grädden (vaniljvispen) och blanda den med äggsmeten.
    Krossa dajmbitarna och blanda ner dem i smeten eller blanda i mandel och hackad blockchoklad.
    Gör en foliering runt marängotten. Den ska vara några centimeter högre än marängen,häll därefter glasssmeten på marängen och bred ut jämnt.
    Gör eventuellt ett mönster i grädden (vaniljvispen) med en gaffel.
    Frys tårtan i minst 5 timmar. Ska den stå längre i frysen, övertäck den med folie.
    Dekorera med dajm och frukt eller sikta över kakao på tårtan innan servering.

• Solaris

Har nu testat glassmarängtårtan jag tipsade om och den var sååå god!
    Jag bytte dock ut grädde,äggulor m.m tillglassen mot vaniljvips som jag vispade fluffig och blandade med hackade dajm.
    Jättegott!

• Sarasnaran

Marängtårta med citronkräm

2 ägg
    1 dl socker
    skal och saft av 1 citron
    50 g smör (riktigt smör)
    1 dl vispgrädde

(jag brukar göra denna satsen x2)

Vispa ägg och socker i kastrull.
    Tillsätt skalet o saften av citronen.
    Sjud tills krämen tjocknat.
    Låt svalna en aning o rör ner smöret.
    Vispa grädden och rör ner i citronkrämen.

Smeta ut krämen på en marängbotten, lägg på botten nummer 2 och sen resten av krämen ovanpå o ev på sidorna.
    Jag brukar riva lite citronskal ovanpå o hälla på silverkulor i läckert mönster. Blir kanonfint!
    Förvaras bäst i frysen faktiskt.

Tyvärr har jag inget recept på maräng tillgängligt men titta i vilken kokbok somhelst, där ska det finnas recept.
    Eller köp färdiga!

Lycka till ni som tänker försöka!

Svar på tråden Recept på tårtor!!!