• Lindah77

Tomatfläckar på kläder som inte går bort!

Min dotter har fått mycket tomatbaserad mat på sina kläder så nu är alla fina kläder oranga. Trist! VI har tvättat de med vanligt tvättmedel flera ggr och med Vanish- en skopa i tvätten med hennes kläder. Men det hjälper inte ett dugg!!!!! Nu har ju vissa fläckar suttit där ett tag, så det kanske helt enkelt inte går bort.

Hur gör ni???????

Brukar såklart ibland ha henne naken då vi äter denna mat, men men....

• Svar på tråden Tomatfläckar på kläder som inte går bort!
  • camave

jag har en massa kläder som är förstörda av tomat....
    hittar inte heller något som tar bort det *suck*

Flisan 061016 och lillen i magen
  • Ammi

Har ni testat med galltvål? Finns på Clas Olsson eller att beställa på nätet. Jag tycker det brukar funka på det mesta, är inte säker på att jag har tatt det på tomat dock. Om jag ser fläckarna brukar jag alltid ta de när de är färska för tomat sitter extremt hårt. Annars har jag bra erfarenhet med utspädd, varm klorin.

• Nessie 07

Prova att gnida in lite yes diskmedel innan du slänger de i maskinen, precis innan, brukar funka. har även funkat på gammla fläckar.

• Silverkatten06

YES diskmedel funkar på det mesta. Gnid in i fläcken och tvätta sedan som vanligt. Ju färskare fläck desto bättre resultat..

• Pippiputti

Galltvål is the shit!!!

Fast jag vet inte om den riktigt klarar av fläckar som följt med i några maskiner så att säga.
    Hade en fläck bebisbajs på en pyjamas som inte gick bort efter 2 tvättar, tog då galltvål och då försvann den. Så bebisbajs tar den.
    Men gnuggar du in fläckarna med tvål innan du kör i maskinen första gången så är den så gott som garanterat borta.

Svar på tråden Tomatfläckar på kläder som inte går bort!