• grabbarna

vad kan man göra av (sur?) körsbär?

har ingen aning om vad jag har för sort iom att trädet stog här när vi flyttade hit men bären är väldigt saftiga men inte speciellt söta...

vad kan man göra av dom

• Svar på tråden vad kan man göra av (sur?) körsbär?
  • miism

sylt kanske? det gör vi med våra som också är hyfsat sura. Men som sylt blir de riktigt goda. Vi gör med syltsocker, enkelt och gott.

• saltflingan

Paj, finns en tråd med recept, bara att söka.

• MiaP

Det är säkert klarbär ni har. Vi hade två träd på tomten som vi tog ner så småningom för vi är inga saftare och syltare och de drog till sig massa fåglar. Men som miism skrev, sylt går jättebra och saften blir jättegod för det gjorde svärmor åt oss ett år.

• grabbarna

ja jag är liten sugen på att prova lite saft..hittade ett pajrecept i en tråd också som jag blev ltie sugen på men jag skulle behöva hitta en körsbärsurkärnare först

• LiW

Åh, jag brukar göra butterkaka med surkörsbär (eller blåbär) på. Har dock inte receptet i huvudet....ska försöka återkomma för det är bara sååå gott. Det är typ ett bulldegsrecept fast med mer smör i degen och så är degen jättekladdig. Så trycker man ut den på plåt och jäser, strör körsbären tätt över hela kakan, jäser och gräddar. Blir tunna veterutor med körsbärstäcke. Mums!

• saltflingan
    grabbarna skrev 2008-08-25 17:40:28 följande:
    ja jag är liten sugen på att prova lite saft..hittade ett pajrecept i en tråd också som jag blev ltie sugen på men jag skulle behöva hitta en körsbärsurkärnare först
    Använd ett gem och peta ut kärnorna med eller ta en kniv och gör ett snitt och tryck ur kärnorna.
  • grabbarna

ja jag läste det tipset på coops hemsida igår så jag provade men det blir fasligt söligt....men nu ska det bakas paj idag och kokas saft i morgon

saltflingan skrev 2008-08-26 11:05:36 följande:
    Använd ett gem och peta ut kärnorna med eller ta en kniv och gör ett snitt och tryck ur kärnorna.
  • saltflingan

Jo, och kladdigt också. Hoppas att resultaten blir bra!

Svar på tråden vad kan man göra av (sur?) körsbär?