• ananda74

Ni som födde barn med låg födelsevikt, hur har era barn utvecklats sen?

Jag var på tillväxt UL idag och fick reda på att barnet väger -20% under det normala. jag är givetvis orolig över detta och undrar över er som fått barn med låg födelsevikt, hur gick det för era barn? har de utvecklats normalt, är de friska och mår bra? bör man vara orolig över låg födelsevikt?

• Svar på tråden Ni som födde barn med låg födelsevikt, hur har era barn utvecklats sen?
  • Skrik och Panik

Min dotter var tillväxthämmad och vägde 2380 gram och var 47 cm lång vid födseln.

Hon har inte varit mer sjuk än andra barn, nästan mindre. Hon är pigg och glad liten dam som idag är 11 månader, just lärt sig åla. Slöfock med andra ord

Oroa dig inte, det kommer gå bra med din bebis och du behöver som sagt inte oroa dig!

• ananda74

Skrik och Panik skrev 2008-08-25 17:36:25 följande:

Min dotter var tillväxthämmad och vägde 2380 gram och var 47 cm lång vid födseln.Hon har inte varit mer sjuk än andra barn, nästan mindre. Hon är pigg och glad liten dam som idag är 11 månader, just lärt sig åla. Slöfock med andra ord Oroa dig inte, det kommer gå bra med din bebis och du behöver som sagt inte oroa dig!
    Okej, det låter ju bra. man blir ju uppskrämd av allt som avviker från det normala annars...
  • jeatea

Min dotter föddes i v 26 vägde 966g är idag en pigg 3 åring
    med mycket energi.
    Från de vi kom hem från sjukhuset så har hon varit "frisk" men liten.
    Nu 3 år senare ser hon "normal" ut väger som alla andra
    Lycka till

• S vali s

Vår dotter föddes kraftigt tillväxthämmad i v.31+0 och vägde 1180gr
    Om en månad fyller hon 3år, visst är hon fortfarande något mindre än de flesta jämnåriga men motoriskt o socialt har hon utvecklats helt normal

Den late får brått när det blir kväll
  • susannn

min dotter vägde 2760 gram och va en månad før tidig. hon krøp ner hon va 6 månader gick vid 12 månader. børjade prata vid 11 månader.blev bløjfri på dagen vid 15 månader och natt 18 månader. i dag er hon 2 år och kan räkna till 15 och pratar helt flytande. hon e liten før ålder men e mycket tidigare i utvecklingen
    an många andra på hennes ålder.. tror inte du sak oroa dig.. det kommer gå bra

• mludvigs

Min son (född 36+6) var tillväxthämmad cirka 30 % (2370 gram och 45 cm). Efter 3 månader hade han vuxit ikapp 'normalkurvorna' och inga problem med utveckling eller något sådant. Idag är han en lång snart 4-åring (ligger över på både längd och viktkurvan)

• Nynne

Vår dotter föddes i v. 42 och vägde 3064 gram, inte jättelitet men hon låg på -19%. Det tog henne 1 månad att bli en liten tjockis. Sen dess har hon legat perfekt på kurvan.

• Trulis78

Min tjej föddes i vecka 40+6, vägde 2665 g och var 47 cm lång. Detta var 29% tillväxthämning ungefär men dottern växte ikapp det på någon månad när hon väl fick i sig mat. Däremot var hon klen när hon föddes så mitt tips till dig är att be dem hjälpa dig att hålla extra koll på hur din bebis mår den första tiden på bb så att ni är säkra på att hon orkar suga i sig tillräckligt med mat. Tyvärr så missades detta med min dotter och hon hann därför bli väldigt medtagen innan man till slut var tvungen att sätta sond på henne. Hade man varit mer uppmärksam så hade hon kunnat tillmatas med ersättning istället medans hon ännu orkade sörpla och svälja och sond hade kanske kunnat undvikas helt eller åtminstone satts tidigare. BB-personalen utgick dock ifrån att min tjej var mätt eftersom hon inte skrek efter mat och inte "ville" suga och sa till mig att inte oroa mig när jag försökte fråga om allt verkligen var som det skulle när hon var så slö.

Generellt har jag dock fått höra att barn med låg födelsevikt i allmänhet återhämtar sig väldigt bra och utvecklas helt normalt. För min dotter har det också varit så från att sonden sattes, förutom att hon har reflux som hon mått väldigt dåligt av men det finns inget som säger att det har något som helst samband med hennes låga födelsevikt utan den berodde på att jag led av högt blodtryck under graviditeten.

Vilken vecka är du i och när ska nästa tillväxt-UL göras?

• mamma mys

min son föddes -01 o vägde 2900 o var 47 lång...han är idag 7 år o har precis börjat första klass...han kröp när han var 6 månader, gick utan stöd vid 8 månader, pratade tidigt, satt utan stöd tidigt, o har 128/130 i kläd stl fast än det är för 8-9 år egentligen....han har inte vart mer sjuk än andra barn o utvecklas perfekt....

• Smulu

Min tjej vägde 2275 gram var 47 cm lång när hon föddes. Minst på avdelningen Den enda som vägde i närheten av hennes vikt var en prematur liten kille.

Nu är hon snart fem månader, väger 5804 gram och är 65 cm lång.

Hon bubblar och gurglar mest hela tiden. Har aldrig varit sjuk.

Vänder sig från rygg till mage medvetet, från mage till rygg händer av en slump ibland.

Svar på tråden Ni som födde barn med låg födelsevikt, hur har era barn utvecklats sen?