• lillamye

ägget gammalt hur ser man det?

såg att äggen gick ut för över 1 mån sedan kan man baka på dem ändå?

kan man se om dom är ålig på nåt sätt?

älskar mina små prinsessor
  • Svar på tråden ägget gammalt hur ser man det?
  • lillasmilla

kläck dem! luktar de FAN (som ruttna ägg gör)använd dem inte, annars borde det nog vara ok... Fast, en månad gamla...

• drömhus

knäck ägget i ett glas. Luktar det ruttet går det inte att äta, luktar det "inget" går det bra. En månad brukar inte vara någon fara.

• Nåån

eller lägg det i en kanna med vatten. flyter det är det förgammalt.

• lillamye

gick ut den 7/7

• lillamye
    Nåån skrev 2008-08-25 17:40:57 följande:
    eller lägg det i en kanna med vatten. flyter det är det förgammalt.
    måste testa
  • Birgitta2

Sen är det ju faktiskt så att ägg håller i många månader. Så bästföredatum på ägg brukar vara låååååångt innan de går ut.

• lillamye

ok för jag blev så sugen på att göra en sockerkaka el dyligt

• BettanB

Om du haft dem i kylen kan de nog säkert vara okej ändå; testa flytvarianten först och sen luktvarianten. Dåliga ägg luktar så in i h-vete. 

• Mosaik

uuu en månad....vet inte om det är så lämpligt oavsett hur de luktar..

taget ur vår kokbok

: lägg ägget i ett glas med vatten. Pinfärska ägg lägger sig på botten, veckogamla ägg reser upp den trubbiga sidan till hälften, två-tre veckor gamla ägg flyter upp till ytan och bör kastas

: knäck ägget och häll upp det på en flat tallrik. Gulan ska vara hög, vitan ska vara klar, seg och tjock runt om gulan och lite mer tunnflytande mot kanterna

• Vhilma och Victor

usch.. min morsa åt ett gammalt ägg en gång.. Hon höll på att skita ner sig totalt efter det.. Var dålig i flera dagar..
    Jag skulle kasta dem oavsett! :)

• J W

Vhilma och Victor skrev 2008-08-25 19:47:24 följande:

usch.. min morsa åt ett gammalt ägg en gång.. Hon höll på att skita ner sig totalt efter det.. Var dålig i flera dagar..Jag skulle kasta dem oavsett! :)
    hahahaha
    Förlåt, men det lät så kul... Seriösa inlägg om vitor, gulor och flytvarianter och så "morsan höll på att skita ner sig"
  • Ylle
    J W skrev 2008-08-25 19:50:28 följande:
    Vhilma och Victor skrev 2008-08-25 19:47:24 följande: hahahahaFörlåt, men det lät så kul... Seriösa inlägg om vitor, gulor och flytvarianter och så "morsan höll på att skita ner sig"
  • Vhilma och Victor

Sorry... men blev tvungen att dela med mig av denna erfarenhet! :) Jag slänger äggen direkt efter de har gått ut efter EN dag bara.. Slöseri jag vet... Men vågar inte riskera att bajja ner mig! Sorry... :)

• Ejin

ägg går inte ut på bäst före datumet.. förr fanns inte ens bästföre datum... de finns enbart därför att eu kräver de... luktar ägget bra så är de ingen fara... förvaras de dessutom i kyl så e de ingen fara... har haft ägg som har varit flera månader gamla ... inga problem....

Svar på tråden ägget gammalt hur ser man det?