• jellona0507

Ta ut p-stav?

Jag har haft min p-stav i sedan slutet av Januari. Har fått en del biverkningar, viktuppgång, huvudvärk, yrsel, en massa acne osv.
    Visade sig att min mamma hade liknande symtom när hon tog p-spruta.
    Så har bestämt mig för att ta ut staven.
    Vart ska man vända sig? Satte in den i Huddinge sjukhus. Nu bor jag i Södertälje.
    Hur ont gör det eg? Visst kan man smörja på Emla salva?
    Jag fick min isatt efter abort, så kände inte av det då!

Ska ringa till ett mvc imorgon, men tänkte om det är någon annanstans man ska ringa?

/jellona

Minya 050727 & Engla 070828
  • Svar på tråden Ta ut p-stav?
  • Anonym

Du ska ringa mvc. Det gjorde jag i min kommun.

Själv hade jag emlaplåster men jag säger då det, sätt på dom par timmar innan. Jag hade min i nästan 1,5timme, satt perfekt men få sablarn vad ont det gjorde. Blödig är jag inte men jag började tjuta :-S

• jellona0507
    Anonym skrev 2008-08-25 18:01:31 följande:
    Du ska ringa mvc. Det gjorde jag i min kommun. Själv hade jag emlaplåster men jag säger då det, sätt på dom par timmar innan. Jag hade min i nästan 1,5timme, satt perfekt men få sablarn vad ont det gjorde. Blödig är jag inte men jag började tjuta :-S
    Aj aj aj.. låter inte som att det något att se fram emot då! Hur länge hade du ont efteråt?
    Kan man ta både emla salva och plåster?
  • Nymphoria

Jag tog ut min på mvc men mig gav dom lokalbedövning. Sen gjorde dom ett litet snitt och tog ut den, min hade fastnat så dom fick rycka och dra en del och då var jag glad för bedövningen.

• jellona0507
    Nymphoria skrev 2008-08-25 18:08:27 följande:
    Jag tog ut min på mvc men mig gav dom lokalbedövning. Sen gjorde dom ett litet snitt och tog ut den, min hade fastnat så dom fick rycka och dra en del och då var jag glad för bedövningen.

Åh, då får jag hoppas att de har lokalbedövning att erbjuda här då!

Hoppas inte min har fastnat eller vuxit fast någonstans ännu. *ryser*
    Helst vill jag bara glömma staven, men den måste ut nu!

• Anonym
    jellona0507 skrev 2008-08-25 18:06:07 följande:
    Aj aj aj.. låter inte som att det något att se fram emot då! Hur länge hade du ont efteråt?Kan man ta både emla salva och plåster?
    Det räcker nog med bara ett av alternativen, jag hade bara otur.
    Jag har tagit ut p-stav två gånger. Första gången gjorde det inte det minsta ont, inga problem med att den fastnat eller att den kapslat in sig för mycket. Då hade jag asstort blåmärke i en veckan.

Denna gång gjorde det asont när bm tog ut den och ett pyttelitet blåmärke. Var öm ca 3 dagar efter jag hade tagit ut den.
  • Anonym
    Svar på #5
    Glömde skriva att denna hade kapslat in sig lite, den senaste jag tog ut. Men det var sticket med skalpellen som gjorde jäkligt ont. De kommer säga om du ska köpa bedövning eller om du får det där. Det framgår när du får tiden.
  • ViHi

när jag skulle ta ut min sa min barnmorska att jag skulle lägga på emla två timmar innan för att det skulle vara ordentligt bedövat, vilket jag glömde men jag bad henne köra på ändå, tyckte inte det var så farligt, men så satt min stav rätt ytligt också

• jellona0507

Nu har jag fått tid till att ta ut p-staven. 11 september..
    De skickar hem emla plåster, som jag ska sätta på två timmar innan. Hoppas innerligt att det hjälper!
    Hon undrade direkt vad jag skulle ha för nytt preventiv medel..
    Någon som har tips? Helst inte piller eller spiral!

• Anonym (mia)

Jag hade p-stav i nästan 2 år, ingen mens under tiden men ett humör som va av de värsla slaget. Jag fick lokalbedövning som jag läste att någon mer fick sen gjorde dom ett snitt och drog ur den. De gjorde dock väldigt ont pga av att den vuxit fast i vävnaderna.

Vet en som inte fick nå bedövning alls och dom snittade och drog ur den bara, hon sa att den smärtan va värre än att föda barn!

Kom ihåg att skydda dej vid sex efter du tagit ur den bara om du inte vill bli gravid. Jag blev gravid 1 månad efter att jag tagit ur den så vissa ska nog skydda sej lycka till.

• MansonDust
    Nymphoria skrev 2008-08-25 18:08:27 följande:
    Så var det ungefär för mig med. Min hade böjt sig till ett V, så det var trixigt att få ut den, men ont gjorde det inte.
  • jellona0507
    Anonym (mia) skrev 2008-08-27 14:08:21 följande:
    Jag hade p-stav i nästan 2 år, ingen mens under tiden men ett humör som va av de värsla slaget. Jag fick lokalbedövning som jag läste att någon mer fick sen gjorde dom ett snitt och drog ur den. De gjorde dock väldigt ont pga av att den vuxit fast i vävnaderna. Vet en som inte fick nå bedövning alls och dom snittade och drog ur den bara, hon sa att den smärtan va värre än att föda barn!Kom ihåg att skydda dej vid sex efter du tagit ur den bara om du inte vill bli gravid. Jag blev gravid 1 månad efter att jag tagit ur den så vissa ska nog skydda sej lycka till.

Inga fler barn här inte på flera år! Därför försöker jag klura ut vad jag ska ha för preventiv medel nästa gång. Lutar mot p-ring. Det rekomenderade bm i telefonen. Slipper man komma ihåg den varje dag.

Är aningen små nervös inför smärtan, men det går nog fort att få ut den. Hoppas jag!

• Misse

Jag minns när jag tog ut min för ca fem år sen, hon som tog ut den sa att den var väldigt fint ditsatt, men jag minns ingen större smärta. Jag tyckte det var tråkigt att behöva ta ut den för det var väldigt bekvämt med p-stav och jag mådde otroligt bra, men hade tyvärr konstanta småblödningar.

Svar på tråden Ta ut p-stav?