• JLS

Skattejämkning och föräldraledighet...

Kan man skattejämka när man är föräldraledig och hur går det till då?

♥ Julia 080626 ♥
  • Svar på tråden Skattejämkning och föräldraledighet...
  • snappi81

Men fk drar väl typ bara 20% eller nåt så varför ta ner det ännu mer? Risken blir ju bara att du blir återbetalnings skyldig för att du betalat för lite.

*För att komma vidare, måste man orka blicka framåt!*
  • JLS
    snappi81 skrev 2008-08-25 20:08:24 följande:
    Men fk drar väl typ bara 20% eller nåt så varför ta ner det ännu mer? Risken blir ju bara att du blir återbetalnings skyldig för att du betalat för lite.
    För mig drar de 28 %. Den dagen vi köper ett hus så vill vi nog skattejämka om man betalar mkt i ränta och har det lite knapert emellanåt, då tar jag hellre och får lite pengar extra varje månad än får tillbaka på deklarationen.
    ♥ Julia 080626 ♥
  • Carisma95
    JLS skrev 2008-08-25 20:21:50 följande:
    För mig drar de 28 %. Den dagen vi köper ett hus så vill vi nog skattejämka om man betalar mkt i ränta och har det lite knapert emellanåt, då tar jag hellre och får lite pengar extra varje månad än får tillbaka på deklarationen.
    Är det inte bättre att ni jämkar på räntorna istället..?
    A stumble may prevent a fall....
  • JLS
    Carisma95 skrev 2008-08-26 08:11:57 följande:
    Nu är jag förvirrad, det är det jag vill göra ju

Jag brukar ju få tillbaka en rejäl slant varje år pga boräntan jag betalat men vill istället ha det så att vi får mer att leva på varje månad.
    ♥ Julia 080626 ♥
  • bisektris
    Carisma95 skrev 2008-08-26 08:11:57 följande:
    Vart ska skatten minskas, om inte på inkomsten, menar du?

TS
    Ring skatteverket så får du instruktioner, eller gå in på hemsidan och läs dig till det själv.
  • JLS
    bisektris skrev 2008-08-26 08:36:41 följande:
    Vart ska skatten minskas, om inte på inkomsten, menar du?TSRing skatteverket så får du instruktioner, eller gå in på hemsidan och läs dig till det själv.
    Ja det undrar jag med

Ja ska ringa skatteverket sen och fråga men igår när jag ringde var det en väntetid på hur länge som helst
    ♥ Julia 080626 ♥
  • bisektris
    JLS skrev 2008-08-26 08:38:05 följande:
    Ja det undrar jag med Ja ska ringa skatteverket sen och fråga men igår när jag ringde var det en väntetid på hur länge som helst
    Så länge du betalar skatt kan du jämka, så det behöver du inte köa för att fråga om. Däremot kan det vara bra att få info om vad som är viktigt att tänka på när man ska begära jämkning, så att det inte blir fel.
    Vet många som åkt på kvarskatt för att de gjort fel.
  • JLS
    bisektris skrev 2008-08-26 08:39:55 följande:
    Så länge du betalar skatt kan du jämka, så det behöver du inte köa för att fråga om. Däremot kan det vara bra att få info om vad som är viktigt att tänka på när man ska begära jämkning, så att det inte blir fel.Vet många som åkt på kvarskatt för att de gjort fel.
    Okej tack för tipset, ska definitivt ringa och kolla så det inte blir något fel
    ♥ Julia 080626 ♥
  • Mamma Zara

Hur funkar det då:) jag funderra med på detta...

• bisektris

Mamma Zara skrev 2008-08-26 14:29:51 följande:

Hur funkar det då:) jag funderra med på detta...
    Om man vet att man kommer att betala ränta, t expå bolån, så kan man jämka för att få betala lite mindre skatt varje månad, i stället för att få tillbaka den avdragsgilla delen vid deklarationen. Informaition finns på skatteverket.se.
  • JLS

Läste lite om skattejämkning på skatteverket.se och där stod att man skulle ha samma inkomst hela året?

Men då går det väl inte då jag är fp och inkomsten varierar lite grann, det är inte exakt samma varje månad?

♥ Julia 080626 ♥
  • bisektris
    JLS skrev 2008-08-26 20:21:02 följande:
    Läste lite om skattejämkning på skatteverket.se och där stod att man skulle ha samma inkomst hela året?Men då går det väl inte då jag är fp och inkomsten varierar lite grann, det är inte exakt samma varje månad?
    Jag har aldrig jämkat, s jag är inte hundra på hur det fungerar, men det borde väl gå att gardera sig på något sätt kan jag tänka mig. Om man räknar lågt på räntan och högt på inkomsten, så borde det ju inte bli några konstigheter. Visserligen så kan det ju innebära att man ändå får tillbaka lite på skatten efter deklarationen, men det lär ju vara bättre än att riskera kvarskatt.
  • Butterscotch

TS, berätta gärna i tråden vad skattemyndigheten sa när du talat med dem. Jag undrar också, fast i mitt fall är det vab som eventuellt kommer att göra så att inkomsten det närmsta året fluktuerar.

Inte för att jag tycker att det borde spela någon roll... skatten på lönen dras enligt korrekt skattetabell och skatten på vab-dagarna borde väl också ha rätt skatt dragen. Och skatteavdraget pga boräntorna har ju inget i sig med inkomsten att göra, utan bara med storleken på räntebetalningarna. Eller...?

Svar på tråden Skattejämkning och föräldraledighet...