• Girly

Säng till 3-åring

Våran dotter, snart tre år ska få ny säng (i dagsläget sover hon i spjälsäng)
    Jag tycker egentligen att vi kan köpa en växasäng medan min man tycker vi kan köpa en stor säng med en gång (90x200), båda våra föräldrar instämmer på hans idé (tydligen fick vi stora sängar med en gång)

Vad har era barn för säng och är det heltokigt att köpa en rejäl säng med en gång?

• Svar på tråden Säng till 3-åring
  • Black Daisy

Min son har en vanlig säng som vi köpte när han var nästan 2 år. Från början hade vi inga ben på sängen så den var ganska låg ifall han skulle ramla ur, men det har han aldrig gjort. Ben satte vi på när han var ca 3, kommer inte ihåg exakt.

• TANKGIRL

mina killar har 90X200 sängar. Brekke på Ikea.
    Fungerar bra, äldste var 3 år när han började sova i sin och mellan grabben var 2 år.

• Bohuslän

Ja vår (snart)3 åring sover i loftsäng och lillebror sover i spjälis under. Funkar hur bra som helst.

• Grannen

Vi har en växasäng som vi fick. Hade vi köpt en egen så hade vi lätt köpt en vanlig. Blir trångt att läsa saga i växasängen.

• Mamman till två

Vanlig säng går jättebra, det gör växasäng med..
    vi bytte till växasäng när dottern var 1½ & hon får plats bra länge till (är 3½ nu)..

Jag gillar att byta möbler så det är ju bara en fördel för min del om växasängen känns liten om några år & jag blir "tvungen" att köpa en ny..

• Boppi

Vi hade först en växasäng men nu har vi köpt en 90X200 säng på jysk. Frederik heter den, vit med två lådor under. Så har vi köpt en stödbräda på ikea så han inte ramlar ur! Han sover jättebra i den! (han är 3,5 år)

• Bella8

Vår son Charlie började sova i eget rum nu i höstas när vi köpte hus! Vi köpte en 120 cm bred säng åt honom direkt - och tycker det funkar jättebra.

Perfekt att få plats en vuxen och barn när man läser saga på kvällen. Ju större han blir desto större säng kommer han att behöva ha och nu ibland när han drömmer eller bara vill ha närhet så kan man också övernatta i hans rum om så behövs...

Rekommenderas om man har plats!

~~*~~Charlie050412~~***~~Cara080402~~*~~
  • Girly

Ja, det lutar ju mer åt vanlig säng nu
    Morfar är möbelhandlare vilket gör att vi kan köpa säng till rabatterat pris. Inte för att hon behöver en Hästensäng men

Väljer man extra mjuk typ?

Vi tänkte ha den lågt i början men sedan bygga upp den. Köpa köksskåp från IKEA så får man förvaring under. Får väl göra en anordning med "staket" runt om också!

• Cia o krabaten

Vår tjej fick eget rum och stor säng vid 1,5 år.
    Då fick hon en 120 säng som vi hade sedan innan för då kunde vi lägga oss bredvid henne vid behov.
    Har använts ett flertal gånger

• Girly

Ja har man plats så är det nog suveränt med en 120 säng, dottern har dock för smalt rum så det får bli en 90.
    Va stor hon kommer kännas sen helt plötsligt

• Avelyn

Vår tre åriga tjej har en växasäng. Denna har hon ärvt från när jag var liten. Hade vi köpt ny hade jag köpt stor på en gång. Känns onödigt att lägga pengar på en växasäng när de snart nog behöver en stor. Men nu när det redan fanns säng och madrass kvar sedan jag var liten blev det den nu.

• Käskargej

Vi köpte en vanlig stor säng till vår son när han var 1,5! Varför köpa växasäng som man ändå byter ut snart? Vi köpte till ett urramlingsskydd på IKEA som vi hade på tills han var 2,5. Har aldrig haft några problem med vanlig säng!

• Girly

Då ska vi åka o kika på säng i morgon.
    Väljer man extra mjuk i fasthet?

• mludvigs

Min son har sovit i en 1,20 säng sen han var lite drygt 1 år. Funkar perfekt och dessutom är det så gott om plats att en vuxen kan sova bredvid honom om behov skulle finnas. Ångrar inte en sekund att vi tog en vanlig, stor, säng istället för en barnsäng.

• Girly

Tack för alla svar,
    i morgon blir det beställning av säng! En vanlig!

• aiz

Mina har växa sängar. Men bara för att jag tycker det är gulligt. Spelar nog ingen roll vad de har för säng men det är nog bra att ha ett skydd eller liknande så barnet inte kan falla för högt.

Svar på tråden Säng till 3-åring