• julimor

Kvällsrutin

*pust* Sitter på kontoret o dövar ångesten m chips: Maken försöker "natta" vår två-månaders.
    Hur gör man det på bästa sätt? Vi har gasnka liknande kvällsrutiner m amning, lek på skötbord och sedan till sängen. Men som han skriker och protesterar! Vi har gjort så en vecka nu och jag tycker inte hans gråt minskar... hur länge ska han få gråta innan vi "bör" ta upp honom? Tips på andra sätt?
    Tidigare bar vi honom till sömns, men det tog tid och när vi la han blev han hysterisk, så därför provar vi nu att lägga honom vaken. Vi är förstås med hela tiden och har nära kontakt.
    Erfarenheter? referenser?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-25 21:50
    Det här var nyttigt för mig: När jag läst igenom mitt eget inlägg ser jag ju att det här inte alls stämmer med min inre känsla!!!! Rutiner är han dessutom nog för liten för... Vi får se ut annat sätt att få till kvällen på. Det handlar inte om att vi inte vill ge honom all tid han behöver av oss, utan främst om att när vi väl lägger ner honom så vaknar han. och vad gör man då? och hur undviker vi det?

• Svar på tråden Kvällsrutin
  • FrökenR

Carl somnar alltid bredvid mig i soffan. Sen bär jag upp honom till hans säng. Funkar för oss.

• Miss Motor

Är det så viktigt med läggningsrutiner när bebisarna är så små? Jag tänker att det kommer av sig självt så småningom, men det verkar onödigt att lägga barnet när det inte är trött. Så vitt jag förstår det så brukar så små barn somna ganska sent. Min tremånaders somnade kl 22 varje kväll, som ett urverk, för en månad sedan. Nu somnar han kl 21. Helt omöjligt att få honom att somna tidigare, och rätt onödigt också, tycker jag.

• FrökenR

Miss Motor skrev 2008-08-25 20:41:45 följande:

Är det så viktigt med läggningsrutiner när bebisarna är så små? Jag tänker att det kommer av sig självt så småningom, men det verkar onödigt att lägga barnet när det inte är trött. Så vitt jag förstår det så brukar så små barn somna ganska sent. Min tremånaders somnade kl 22 varje kväll, som ett urverk, för en månad sedan. Nu somnar han kl 21. Helt omöjligt att få honom att somna tidigare, och rätt onödigt också, tycker jag.
    håller med
  • Sofia 1983

När min dotter var så liten somnade hon endast med ammning... En riktig snuttis! Nu är hon 10 månader och vi ligger och myser på en madrass, när hon somnat flyttar vi över henne till sin säng. Vi har köpt vyssanlull ben. De gör att hon lättare somnar om då hon vaknar, ex. då man flyttar henne eller på nätterna. Bra tips för barn som gillar gung!

• Idacha

Jag säger bara.. Ta fajten om sömnen senare. Han är ju så liten. Låt honom sova med er i soffan under kvällen om han behöver somna så tidigt. Min dotter började inte somna så tidigt förrän vid typ fyra månaders ålder. Innan var hon vaken till tio elva varje kväll. Kvällarna var alltid längsta vakentiden.

• rgson

testat att amma efter leken på skötbordet?
    min dotter sover när hon känner för det... runt 22-23 brukar hon börja en lång sovperiod. sen vaknar hon efter ca 4-5h o så är hon vaken kanske 1-2h o sen somnar hon o har en lång sovperiod till...
    skakanske tillägga att hon är 6 veckor... och självklart världens underbaraste:D

• Trasan0606

Jag försökte få rutin på min skrutt när han var runt 1 månad men det var omöjligt och på tok för tidigt.. Jag var stressad och tänkte att det måste börjas i tid annars blir det supersvårt.

När han var drygt fyra månader började vi få lite rutin med bad, godnattsaga, lite sång ibland, och amning innan han somnade.

Innan dess så somnade han oftast vid bröstet, ibland i soffan, ibland i sängen och till och från i famnen hos mig eller pappa.

Försök att inte stressa, det brukar lösa sig lite senare. Skrutten är så liten än så länge...

• Ninawikizz

Man lär sig ju hur skriken är, om det bara är skrik för att ni ska ge han/hon uppmärksamhet eller om han/hon tex har ont,,
    ibland när min son vägrar somna så får han stå och gråta en stund, sen somnar han jättelätt.

Endel barn har ju lite energi kvar som måste göras av med innan dom kan slappna av riktigt, så då kan dom skrika pga det.

• mija81

Prova med ett varmt bad inan amning och läggdags! Det brukar få de små liven härligt dåsiga.

• zuzzan

När E var runt en månad så började vi bada henne varje kväll vid samma tid (för att få lite rutin). Det blev så av sej självt då sambon låg ute under veckorna så fick jag ta med henne in i duschen för att själv få duscha, och de dagar vi hade duschat så somnade hon bättre och sov bättre. Efter det fick hon mat (ersättning) sen vaggade jag henne i famnen och la henne i hennes säng, själv tycker jag inte det är så viktigt att bebisen somnar själv när de är så små. E är nu 7 månader och börjar visa att hon vill somna "det sista" själv.

• julimor

Det här var nyttigt för mig: När jag läst igenom mitt eget inlägg ser jag ju att det här inte alls stämmer med min inre känsla!!!! Rutiner är han dessutom nog för liten för... Vi får se ut annat sätt att få till kvällen på. Det handlar inte om att vi inte vill ge honom all tid han behöver av oss, utan främst om att när vi väl lägger ner honom så vaknar han. och vad gör man då? och hur undviker vi det?

Tack för era tankar!

• moriane

Tycker inte en sån liten behöver stränga sovrutiner... Men det är ju min åsikt...Anton (min son, 8 månader)somnar på olika vis beroende på hans humör..Ibland i famnen, ibland ensam i sängen, ibland jämte oss...Låter honom aldrig skrika síg själv till sömns....

• UppJos

Försök låta honom sova en stund innan ni lägger ner honom, så att han kommit in i djupsömn, då vaknar han inte lika lätt av att flyttas.

Jag ammar min 3-månaders till sömns på vår säng, lägger kuddar runt och lämnar henne där en stund eller uppåt en timme innan vi flyttar henne till hennes säng.

• ms smurfan

vår rutin ser ut så här:

äter sista målet runt tio, ofta båda brösten + ca 60 ml ersättning (får han rejält med mat så sover han sedan hela natten)

byter om till pyjamas, byter blöja. Stoppar ner honom i sängen, säger godnatt och massa pussar.
    Sätter igång speldosan och säger godnatt, går ut och låter honom vara.
    Börjar han gnälla eller blir ledsen går jag in igen, stoppar in nappen igen alt stoppar om honom och säger godnatt igen.

pratar ingenting mer utan upprepar tills han somnar. Första två dagarna tog läggningen ca 10-15 min han blev ledsen vi sprang tillbaka. Jag var noga med att han inte behövde mer än gny till eller skrika till innan vi var där då jag tror att många av hans "gnällningar" mer var en kontroll att vi fanns nära.
    Nu har han i två veckor fungerat KANON att lägga. Går in och stoppar om honom som ovan och går max in en gång igen.

De som är viktigt är ju att veta att allt annat är åtgärdat (mätt och torr)

visst sen kanske inte det här fungerar om en vecka eller en månad men NU fungerar det. Och vaknar han till ja in med nappen eller bara stoppa om igen. Börjar man prata blir han superglad och klarvaken!

• ms smurfan

glömde säga att sonen är knappt fyra månader

• Lyckorus 2008

Nora är 9 veckor gammal.
    Hon brukar somna vid 19 tiden, sedan vakna och äta, sedan vilar hon eller är vaken till ca 21 tiden. då ammar jag och sedan ger jag ersättning tills hon är helt dåsig. Sedan läggar jag henne i barnvagnen (har ingen säng) och vaggar lite tills hon somnar. Ibland vaknar hon till och då rapar hon alt. kräks lite ( när inte allt kommit upp innan) och sedan somnar hon vid 22 tiden. Sedan sover hon till mellan 4-7.

• Sofia 1983
    Svar på #11
    Som sagt: vyssanlull ben? Har du provat sånna? Vi hade också problem att flytta dottern, hon vaknade på en gång - och då var det bara till att börja om från början! Men med hjälp av benen kan man vagga henne till sömns (detta funkade från 6 månader, det var då vi köpte dem).
Svar på tråden Kvällsrutin