• jollan

normalt mäklararvode?

Någon som kan säga vad som är normalt eller vanligt mäklararvode, i procent?

Vi funderar på att sälja vår bostadsrätt och köpa ett hus och mäklararvodet ligger på 3 %. Mäklaren själv säger att det är billigt (såklart :D) men det skulle vara intressant om det är någon som kan ge oss något att jämföra med...

• Svar på tråden normalt mäklararvode?
  • Fade To Red

Vår mäklare tog 5%...

• 081119 1

3 är bra, tycker jag!
    Ring någon mer mäklare på din ort och fråga vilken % de tar i arvode.

• Tecken

4% tog "min" mäklare sist jag sålde lgh, så 3% låter helt ok.

• Tjoflöjt

Det beror helt på var i landet det gäller. En storstadsmäklare tar ofta mindre i procent, men eftersom huset/lägenheten blir dyrare jämnar det ut sig.

I Stockholm kan du få en mäklare för runt två procent (en riktig alltså, ingen "gördetsjälvare").

• Tjoflöjt

Priserna i Malmö är väl lite lägre än i Stockholm, så 3 % låter som ett bra pris! Och kom ihåg att deala till dej en flyttstädning också, det är sååå skönt att bara stänga dörren och gå när man flyttat ut allt!

• Beatrissan

När jag va i kontakt med Bjurfors sa dem att man gör en överenskommelse om det, kanske missuppfatta men det tro jag inte. Pratade med bjurfors i göteborg.

• Butterscotch

Procentsatsen beror som sagt på var i landet du bor men även på vilket pris din lägenhet förväntas inbringa. Ju dyrare lägenhet, desto lägre procentsats kan man väl generalisera det som.

Vi betalade 2% när vi sålde sist vilket kändes helt sjukt mycket, men vi hade nog inte fått ner det speciellt mycket med någon annan mäklare heller (och vi gillade mäklaren vi varit i kontakt med).

Svar på tråden normalt mäklararvode?