• Darling73

Hur länge jobbigt i smaband med tandsprickning???

Uj uj uj!!!! Blir galen snart, och det är inte något jag bara skriver...utan JAG BLIR GALEN snart!!!

För en vecka sen började det...det vart lite kinkigt och gnälligt....sen hade han 39.6 i feber ett dygn, sen sjönk det till ca 38.3 i ett dygn...sen feberfri. Men då kom det stora GNÄLLET!!!!! Det är inte lite gnäll då och då, utan det är verkligen hela tiden...han vill upp, han vill ner, han vill dit och han vill hit...vet inte vad han vill egentligen. Ledsen för allt, äter knappt...och, uräkta språket, skiter som en häst!! Löst och mycket....natt som dag! Vaknar i ett på nätterna för att han tappar nappen och sen inte verkar kunna komma till ro....och arg och irriterad blir han när saker inte går som han vill....har aldrig varit med om maken alltså!

Har förstått att det är tand/tänder på G, han har 2 sen tidigare...men vad 17 gör man för att orka med detta!!???? Jag blir rädd för mig mig själv när jag tänker förbjudna tankar som att "nu kastar jag in dig i ditt rum och stänger dörren"!!!! Orkar inte mera....min man försöker ta honom så mycket dte bara går, men grabben är ju så mammig så att dte fungerar inte heller...

Hur länge kan sånt här hålla på?? vad kan man göra för att underlätta för grabben, som säkerligen har jätteont? Alvedonsuppar har inte hjälpt alls....

och hur överlever man själv utan att tappa förståndet??

• Svar på tråden Hur länge jobbigt i smaband med tandsprickning???
  • ladyhawk

Har du provat med flytande Panodil eller Alvedon där tänderna spricker upp? Tydligen ska Panodilen smaka godast. Tandsprickning kommer ända upp till 2.5 år, så det är bara att härda ut...

• Nana 24

Man gör det, överlever alltså *ler*
    Vår förste hade mycket kink med tänderna, fy usch vad jobbigt det var!!!
    Då bodde vi i England och där kunde man köpa tuber med alvedon kräm typ som var super att smörja på tandköttet! Ska "importera" det från England, antingen beställa av någon som ska dit eller beställa på Internet, Calpol heter det i tub.
    MÅSTE bara ha det innan tvåan kinkar på riktigt, han har börjat bli så som du berättar, kinkig, vill inget, ömsom uppe och ömsom nere...
    Nappen känns igen, får inte ramla ur munnen för då blir det liv, till han riktigt sover...
    Om det är någon tröst så har alla "förbjudna" tankar tror jag, jag hade det och tänkte som du, hu! hur kan jag tänka så...det är tur att det långt mellan tanke och handling ibland
    Hoppas att det snart ger med sig! Pröva att ta alvedon flytande och smeta på tandköttet, BVC att det var de som prövat och det bör ju ha samma effekt som det som jag pratar om i tub i England. Varför har vi inte det i Sverige kan man fråga sig????

• lurksmulan

Intstämmer om att Calgel är toppen! Fick det av min engelska svägerska och nu är en ny tub på väg (förhoppningsvis, min glömska bror skulle ha skickat den för en månad sen...).

Nån sa att det borde vara ungefär samma som Xylocain, men det kan man väl inte ha i munnen?!

• first

Ja, tyvärr kan det ju hålla på ett tag. Willes framtänder i överkäken har äntligen kommit fram genom tandköttet. Han var också kinkig till tusen i början, de första 2 veckorna, sen blev det bättre. Och totalt tog det ca 1 månad för dem att komma fram.

Vi testade att stryka på alvedon direkt på tandköttet och tyckte väl att det fungerade sådär. Annars är ju bitring som man kan kyla i kylskåpet bra att ge dem, eller hjälpa dem att bita på lite is kan ju lindra.

Styrkekramar till dig! och din lilla grabb - slår vad om att han också lider av detta

• Darling73

har funderat på detta med att stryka alvedon direkt på....problemet är bara att jag inte riktigt vet VART tanden/tänderna ska upp!!!! eller kan man stryka på lite där man tror....

hans förra 2 gaddar föregick med 6 veckors förkylning!!!!!! ler nu, men blev tokig då av allt gnäll och lite sömn.....

• gurlie

darling 73:

Känner igen det du beskriver. Vår 9-månaders son är exakt så. Häromnatten var han extremt ledsen och otröstelig. Å så på morgonen såg jag hans fjärde tand. En av hörntänderna i överkäken. Stackars små liv, det måste ju göra ont ju. men hur ska man veta när det är dags att ge alvedon...gnällperioderna kan ju som sagt var hålla på läänge och man vill ju inte droga plutten i onödan.

Hade jag vetat att tanden skulle spricka igenom på midsommarafton så visst, hade han fått alvedon,....men hur vet man?? DEt kan man ju aldrig veta??

Stackars små pluttar och stackars oss tålamodsprövande föräldrar. puh''''

styrkekramar till alla i samma situation.

Zzzzzzzzzzzzz

• luzorsus

min tjej har just fått sin första är precis som du beskriver. Inget duger, skriker, gnäller, sover sämre......hoppas på bättrings snart!

Svar på tråden Hur länge jobbigt i smaband med tandsprickning???