• April2005

Infektion vid nageln?

Hejsan!

Vår son har fått någon sorts nageltrång på ett av fingrarna på handen.
    Det är som en liten inflammation uppe i kanten där fingertoppen och nageln möts.
    Det är lite rött och svullet.
    Vad ska man göra åt detta?

• Svar på tråden Infektion vid nageln?
  • ebben

bada fingret i såpa!! Det rekomenderar läkaren till var i fingrar o nageltrång mm.och efter mina operationer av nageltrång!

• Carro Å

Nihcolas fick oxå lite nageltrång när han var nyfödd och vi blev rekomenderade att badda med klorhexidinsprit flera ggr om dagen och det gick bra.

• Majsan71

Klorhexidin (köps på apoteket) har jag använt också och det har hjälpt med det samma. Det svider inte heller så det är väldigt enkelt att dutta på fingret.

ebbens råd är säkert jättebra också även om jag inte själv använt mig av det till just bebisfingrar.

• Lorelei

Vi har faktiskt bara låtit det vara den här gången och det gick bort fort... första gången baddade vi med ahlsolsprit...

• ebben

Annars finns ju "fucidinsalva" ,men den är receptbelagd. Den har jag hemma pga mina egna fingrar.
    Går att sätta lite när de ska sova,o ett litet plåster på eventuellt.

• Dino78

Min dotter har oxå "nageltrång", har köpt klorhexidin eller vad det heter men hur ofta ska man badda? Och HUR baddar man? Med bomullstuss elelr vad?

Svar på tråden Infektion vid nageln?