• LillaPaula

Badrumsfärg eller måste man renovera toan??

Jag bor i lägenhet och hyresvärden vägrar att renovera vårat badrum, som ser helt hämskt ut.

Det är badrumstapeter och jag undrar i fall man kan måla om väggarna? Alltså bara måla med någon färg över våtrumstapeterna? (givetvis med special färg, finns det något sådant? ) eller måste man renovera hela toan.

• Svar på tråden Badrumsfärg eller måste man renovera toan??
  • Mummy

Du kan använda våtrumsfärg. Det ska vi göra i badrummet, samt sätta fast lite klisterdekorlappar på kaklet

• LillaPaula
    Mummy skrev 2008-08-26 01:51:43 följande:
    Du kan använda våtrumsfärg. Det ska vi göra i badrummet, samt sätta fast lite klisterdekorlappar på kaklet
    Men kan man måla direkt på våtrumsmattan eller måste man slita bort den först? det är ju sådan våtrumstapet som är glansig.
  • Barbabok

Glöm inte att värden kan kräva återställande till orginalskick om du flyttar ifall att du målar om. Det kan bli väldigt dyrt att byta våtrumsmatta. Kolla om färgen går att ta bort utan åverkan på mattan i så fall.

Jag är med parvel
  • LillaPaula
    wero73 skrev 2008-08-26 11:14:11 följande:
    Glöm inte att värden kan kräva återställande till orginalskick om du flyttar ifall att du målar om. Det kan bli väldigt dyrt att byta våtrumsmatta. Kolla om färgen går att ta bort utan åverkan på mattan i så fall.
    Men jag förstår inte riktigt *trög* Kan man måla direkt på våtrumsmattan? Fastnar färgen på det?

jag ska fråga hyresvärden men vi får göra nästan vad vi vill bara vi betalar för allt själva och gör allt jobb själva oxå.
  • Barbabok

Det vet inte jag, det var inte jag som skrev det om målandet (länkarna).
    Jag menar bara att om_det_går, så kolla att det är ok att göra så. Jag har iofs aldrig hört nån som målat på våtrumsmatta? Vore bra om det gick, mammas är gräslig

Jag är med parvel
  • Barbabok

Nä, verkar inte som det går Från länk 2: Måla tidigare målade ytor. Förarbetet är viktigare i våtrum än i andra rum. Du måste skrapa ner alla tapeter och löst sittande färg noga. Alla mjuka PVC-material måste tas bort helt.

Jag är med parvel
  • LillaPaula
    wero73 skrev 2008-08-26 11:33:20 följande:
    Det vet inte jag, det var inte jag som skrev det om målandet (länkarna). Jag menar bara att om_det_går, så kolla att det är ok att göra så. Jag har iofs aldrig hört nån som målat på våtrumsmatta? Vore bra om det gick, mammas är gräslig
    ja det vore skit bra i fall det gick jag får luska runt i det mer.
  • LLNLLLNB

Om det är en mjuk går det inte för de innehåller ett medel som gör att färgen inte sitter kvar.
    Om det är en hård (vilket det låter som eftersom du säger den är glansig), så går det. Tvätta ordentligt, RIKTIGT NOGA alltså, med målartvätt innan.
    Vi målade med våtrumsfärg och det blev jättesnyggt, men färgen släpper lätt, den är inte så stöttålig.
    Hellre det i alla fall, än den gamla looken.

• snuttP

min mamma målade om hela sitt badrum. Dom hade nån sån grej på väggarna. Gå till en färghandel och be om hjälp.

Svar på tråden Badrumsfärg eller måste man renovera toan??