• Anonym (slarvig)

Kontakt linser, vad händer om man slarvar?

Alltså, jag har gått igenom en tuff period och jag har slarvat jättemycket med mina linser. Vad är det som är skadligt när man slarvar med linserna? Är det bara att man får ögoninfektion eller skadar det ögat? Om det gör det, vad är det som händer?

Jag har fet tårhinna som det är och numera har jag synliga blodkärl i ögat och torra ögon...

• Svar på tråden Kontakt linser, vad händer om man slarvar?
  • Anonym

ja tycker du ska prata med din optiker... o en sak till ja tror du har hamnat i fel kategori, dt här är känsliga rummet ;)

• marjalena

Vad menar du med att du har slarvat med linserna? På vilket sätt har du slarvat?

• Linda1976

Vill det sig riktigt illa får du en amöba i ögat, som orsakar blindhet i värsta fall. Inte så vanligt, men det händer.

Googla om du vill se skräck-exempel.

Vanliga ögoninfektioner är inte så roliga heller, det kan krävas låååååång linsvila om den går långt.

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Anonym (*)

Man ska passa sig för att överanvända linser. Jag fick samma som du beskriver att du har, min hornhinna hade tagit så mkt stryk att jag fick vara utan linser i 1 år. Nu använder jag linser när jag ska vara "extra fin".
    Var rädd om dina ögon, du har bara ett par, det är inte som om du kan knalla in på ICA och köpa ett par nya.

• Anonym (hannah)

Du kan få sår på hornhinnan bl.a., det fick jag TROTS att jag endast hade linserna till vardags och inte direkt "överanvände" dem. Nu varvar jag med glasögon för att låta ögonen få vila ibland.

• Anonym

Jag har också haft sår på hornhinnan, utan att slarva. Ögoninfektion har jag aldrig haft, men det är inte "bara" utan nåt man kan bli blind av i värsta fall. Skaffa endags-linser om du inte orkar fixa med dom.

• Anonym (slarvig)

Jag hamnade inte alls i fel ställe. Jag vill gärna vara anonym. Då får man posta i känsliga rummet och ögon är väl kroppsliga?

Ehm, jag vet att jag borde gå till optikern men jag har ingen och har inte vart hos en sedan 4 år tillbaka. *skäms* Men hur ser det ut om man har fått sår på hornhinnan?

• Anonym (optiker)

Att du inte har ngn optiker spelar ingen roll.
    Ring en och boka en tid!
    Kostar väl 300-500:- beroende på var man bor osv, men det är det värt!
    Tänk om du inte kan ha linser mer alls, eller får amöba som ngn skrev!
    Sår på hornhinnan ser inte du. Bara optiker/ögonläkare i mikroskop.
    Detsamma gäller de flesta problem man får pga linser.

• Anonym

slarvar du kan du bli skada ögat å bli blind... så de e i nte så bra.. då menar ja inte att man slarar nångång sådär utan då lär man slarvat ordentligt..

• Anonym

hur mkt har du slarvat?
    jag slarvar jämt med... usch! har mina tvåveckors linser en månad, ibland två. Har gjort så i tio år men jag har kanske haft tur. Får ta och skärpa mig!

• Soul

Har du inte varit hos en optiker på så länge är det verkligen dags att du pallrar dig dit. De kommer inte att skälla på dig eller få dig att känna dig dum. Du behöver inte heller säga att det är så länge sedan sist. Var själv hos optikern nyligen efter att inte ha varit där på väldigt lång tid. Har beställt linserna via nätet och jag kan inte ens minnas när jag var hos en optiker sist. Har inte heller skött mig särskilt bra utan struntat i att ta ut linserna för natten ganska ofta, men det var inga konstigheter. Jag erkände rakt av att det var ganska länge sedan sist, men gick inte in på mer detaljer. De frågade inte heller utan tyckte bara att det var bra att jag kom nu i alla fall. Efter att undersökningen var gjord, jag hade fått nya värden och ögonen var konstaterade friska så bad jag om kopia på receptet utan att beställa några linser. Det gjorde jag sen som vanligt via nätet. Optikern protesterade inte. Fick betala något på 300 kr för undersökningen.

Det blir bara jobbigare ju längre du dröjjer så ring nu en optiker! De ser till att du får rätt styrka och kollar så att dina ögon mår bra. Ögon är viktiga saker, tänk på det!

• Anonym (hannah)
    Anonym (slarvig) skrev 2008-08-26 13:57:28 följande:
    Jag hamnade inte alls i fel ställe. Jag vill gärna vara anonym. Då får man posta i känsliga rummet och ögon är väl kroppsliga?Ehm, jag vet att jag borde gå till optikern men jag har ingen och har inte vart hos en sedan 4 år tillbaka. *skäms* Men hur ser det ut om man har fått sår på hornhinnan?

Man ska ju gå till optikern varje år om man är linsbärare just för att kolla ögonen. Hursomhelst, ring och boka en tid nu!

Och skaffa endagslinser, det gjorde jag efter jag hade fått sår på hornhinnan.

• Anonym (slarvig)

Alltså, jag använder månadslinser. Jag har inte sovit hela nätter med dom men däremot har jag använt gamla linser och slarvat med linsvätska. Jag hade ett jättesjukt barn och det har satt permanenta spår på våran ekonomi och mina glasögon är för svaga.

Men så fort jag har råd så ska jag till optikern. Jag har inte använd några linser på en månad nu. Tack alla för alla råd.

• Anonym (c)

Anonym (optiker) skrev 2008-08-26 14:01:51 följande:

Att du inte har ngn optiker spelar ingen roll.Ring en och boka en tid!Kostar väl 300-500:- beroende på var man bor osv, men det är det värt!Tänk om du inte kan ha linser mer alls, eller får amöba som ngn skrev!Sår på hornhinnan ser inte du. Bara optiker/ögonläkare i mikroskop.Detsamma gäller de flesta problem man får pga linser.
    Att man inte har någon optiker, e du galen! Vet du hur farligt det är att man inte undersöker ögonen minst en gång per år för att se att linserna inte ge ögonen stryk.Det är därför man rekomenderar att inte köpa linser på nätet för där kan man inte gå till en optiker och se hur ögona mår.

Så alla som köper linser på nätet gå till optikern iaf en gång per år och kika till dom.. Som någon sa ni har faktiskt bara ett par!
  • Anonym (hannah)
    Anonym (slarvig) skrev 2008-08-26 20:26:27 följande:
    Alltså, jag använder månadslinser. Jag har inte sovit hela nätter med dom men däremot har jag använt gamla linser och slarvat med linsvätska. Jag hade ett jättesjukt barn och det har satt permanenta spår på våran ekonomi och mina glasögon är för svaga. Men så fort jag har råd så ska jag till optikern. Jag har inte använd några linser på en månad nu. Tack alla för alla råd.

Fast det är väl egentligen ingen ursäkt om man ska vara krass.

Du måste se hur allvarligt detta kan vara.
    Jag valde bort månadslinserna helt efter jag fått sår på hornhinnan och satsade på endagslinser + glasögon. Visst tusan svider det i plånboken, men se till att skaffa dig ett par nya glasögon åtminstone! Det är rätt dyrt i inköp men man tjänar ju på det i längden. Kolla upp olika optiker, Blic brukar ju till exempel ligga bra mycket under i pris än exempelvis Synsam.
    Finns inte pengarna hos dig just nu, försök låna av någon närstående alternativt ta på avbetalning (jag är ingen som egentligen gillar avbetalning men i detta fall så...).

Du har inte använt dina linser på en månad nu och dina glasögon är för svaga, hur har du kunnat se nu den senaste månaden? Nej, det är dags för dig att kunna se ordentligt!
    Se till att komma i väg till optikern NU och jag hoppas, för din skull, att du slipper någon ögonskada!

Svar på tråden Kontakt linser, vad händer om man slarvar?