• marial82

Korvstroganoff till 7,5 månaders?

Kan man ge det?

Vi ska ha det till middag idag och jag tänkte att lillen kunde få med?
    Men kan dom äta falukorv?

HUR ska jag laga till det isf?

• Svar på tråden Korvstroganoff till 7,5 månaders?
  • fiamalm

Det innehåller väl salt, man säger väl inget salt innan 1 år, å andra sidan vet jag flera som gett sina barn det man äter själv utan att nåt hänt. du kan väl testa om du vill. Men jag undviker salt iallfall.

• Wilmis07

Jag gav min dotter det när hon var runt 8 månader,korv är ju lite salt men man behöver ju inte ge det så ofta. Jag stekte på korv och lök(ej så att det blev någon stekyta),hällde på grädde,tomatpure och finhacka persilja.Lät koka ihop lite.Blev väldigt gott kan jag säga!

Det finns bara ett vackert barn här i världen och varje mor har det.♥Mamma till Wilma 071012♥
  • MARIA99

Har varit med på recept från bvc jag fått iaf. Man ska inte tillsätta extra salt e det ju men mkt mat innehåller ju redan lite salt.

• HelenaMaria

Det kan du ge! Korv innehåller lite salt men som sagt, det råder inget saltförbud innan 1 år. Vad en del får det ifrån vet jag inte. Man ska vara försiktig med salt och inte salta extra.

• marial82

Jo jag vet ju att dom inte ska ha salt men vi köpte en burkmat häromdagen, 6 mån puré med pasta och skinka. Skinka innehåller väl också salt?

Men hur farligt kan det vara om han får det 1 gång?

Det måste ju gå...

Han ska få gröt nu och sen burkmat till lunch sen tänkte jag han skulle få smaka lite när vi äter middag bara.

Men man kan i stort sett ha i vilka kryddor man vill då, utan salt eller blandkryddor?

Peppar, går det bra?

• La Lola
    fiamalm skrev 2008-08-26 09:09:19 följande:
    Det innehåller väl salt, man säger väl inget salt innan 1 år, å andra sidan vet jag flera som gett sina barn det man äter själv utan att nåt hänt. du kan väl testa om du vill. Men jag undviker salt iallfall.
    Det man ska undvika är tillsatt salt.
    //3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • Vasen

I en barnmatsbroschyr från bvc hittade jag ett recept på korvstroganoff som innehåller falukorv, lök, tomatpure, margarin, mellangrädde, svartpeppar och persilja. Tillagning som vanligt, typ skär, stek, häll i och låt puttra ihop .

• HelenaMaria

Man kan ju laga korv stroganoff utan att salta extra! Att vissa ingredienser innehåller salt är ju inget att hetsa upp sig för.

• marial82

Hmm, jag tycker allt är så förvirrande för man får så mycket olika budskap.

Har 2 frågor till nu då..

1. Vi kan i stort sett ge honom det vi äter om vi inte saltar extra? Smör på bröd och så med?

2. Någon som har koll på det där med mjölk?

Som jag har uppfattat det hela så är det ok att ha i maten, ok att ge lite typ yoghurt till mellan mål. Ok att ge helt enkelt så länge det inte är mjölk som måltidsdryck samt att det inte ska vara huvudfödan?

• HelenaMaria
    marial82 skrev 2008-08-26 09:14:21 följande:
    Jo jag vet ju att dom inte ska ha salt men vi köpte en burkmat häromdagen, 6 mån puré med pasta och skinka. Skinka innehåller väl också salt?Men hur farligt kan det vara om han får det 1 gång?Det måste ju gå...Han ska få gröt nu och sen burkmat till lunch sen tänkte jag han skulle få smaka lite när vi äter middag bara.Men man kan i stort sett ha i vilka kryddor man vill då, utan salt eller blandkryddor?Peppar, går det bra?
    Klart att det går! Det går bra att krydda med peppar, vitlök vad du vill. Salta inte extra, det är det enda.
  • HelenaMaria
    marial82 skrev 2008-08-26 09:18:57 följande:
    Hmm, jag tycker allt är så förvirrande för man får så mycket olika budskap.Har 2 frågor till nu då..1. Vi kan i stort sett ge honom det vi äter om vi inte saltar extra? Smör på bröd och så med?2. Någon som har koll på det där med mjölk?Som jag har uppfattat det hela så är det ok att ha i maten, ok att ge lite typ yoghurt till mellan mål. Ok att ge helt enkelt så länge det inte är mjölk som måltidsdryck samt att det inte ska vara huvudfödan?
    Sonen har fått Bregott och annat smör på macka eller rån sedan han var runt 7-8 månader. Yoghurt och ost är också ok. Det är bara ren mjölk som man kan vänta lite med.
  • HelenaMaria

Det är en konstig missuppfattning att små barn inte skulle kunna äta samma mat som vuxna. De måste ju inte äta burkmat även om det är smidigt.

• La Lola
    marial82 skrev 2008-08-26 09:18:57 följande:
    Hmm, jag tycker allt är så förvirrande för man får så mycket olika budskap.Har 2 frågor till nu då..1. Vi kan i stort sett ge honom det vi äter om vi inte saltar extra? Smör på bröd och så med?2. Någon som har koll på det där med mjölk?Som jag har uppfattat det hela så är det ok att ha i maten, ok att ge lite typ yoghurt till mellan mål. Ok att ge helt enkelt så länge det inte är mjölk som måltidsdryck samt att det inte ska vara huvudfödan?
    Kostråd för spädbarn:

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV
    //3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • marial82

Tack allihopa för snabba svar!

För en gångs skull verkade nästan alla rörande överens =)

Svar på tråden Korvstroganoff till 7,5 månaders?