• Tvåbarnsmorsan

Vad "måste" barnen kunna innan dom börjar dagis, om dom är kring 1 år?

Hört olika saker som att dom måste kunna äta själv när dom börjar och att dom bara ska sova 1 gång på dagis! Hur har det varit hos er? Har era barn måsta kunna nått när dom börjat på dagis? Eller är det bara vissa dagis som är hårda?

♥ Pierre 2002 ♥ Saga 2007 ♥
  • Svar på tråden Vad "måste" barnen kunna innan dom börjar dagis, om dom är kring 1 år?
  • Rulltrappa

nej, det är väl inget de måste kunna men det är klart att det är en fördel om de äter fast föda. fast jag har sett mödrar komma till sonens avdelning efter lunch och amma sina barn också.

min son kunde inte äta själv med bestick och han sov middag 2 ggr/dag när han skolades in, men han föll snabbt in i rutinerna och när inskolningen var över gjorde han som de andra barnen. jag fick absolut inte hjälpa honom med maten hemma. :)

• Caranlachiel

En annan bra grej är ju om de kan gå själva. Det underlättar väldigt mycket för dagispersonalen.

• Miss Lau

Det finns inga måsten utan ditt barn kommer lära sig det hen behöver kunna, och det brukar gå snabbt!

Två av mina barn har sovit 2 ggr/dag när de börjat och det har inte varit några problem alls.

• miss nöjd

kan barnen inte det som krävs när de ska börja så lär de sig det fort väl på plats. Så om barnet inte kan äta själv så kommer barnet göra det när det ser alla andra barn äta.
    Sovningen är ju en annan sak. Dagis personalen ska inte behöva hålla på att passa sovtider och att alla vill ha just sina tider- det går ju inte. Men der är ju inget man behöver göra innan dagisstarten utan det kommer sig naturligt att det bara blir en gång då...

• miss nöjd

kan barnen inte det som krävs när de ska börja så lär de sig det fort väl på plats. Så om barnet inte kan äta själv så kommer barnet göra det när det ser alla andra barn äta.
    Sovningen är ju en annan sak. Dagis personalen ska inte behöva hålla på att passa sovtider och att alla vill ha just sina tider- det går ju inte. Men der är ju inget man behöver göra innan dagisstarten utan det kommer sig naturligt att det bara blir en gång då...

• AngelOfHarlem

På en av förskolorna som vi står i kö till, så är ett krav att de skall kunna gå. Men det tycker jag låter helt rimligt å andra sidan.

• Rulltrappa
    AngelOfHarlem skrev 2008-08-26 09:38:07 följande:
    På en av förskolorna som vi står i kö till, så är ett krav att de skall kunna gå. Men det tycker jag låter helt rimligt å andra sidan.
    jag tycker nog att det tvärtom låter totalt orimligt. ska man behöva dra ut på föräldraledigheten ända tills barnet väljer att lära sig gå? en del barn går inte förrän de är 18 månader och en del vill nog lägga upp föräldraledigheten på ett annorlunda sätt. min son kröp när han började och jag förstår inte vad som skulel ha blivit lättare när han började gå. det enda som hände var ju att han kunde "rymma" snabbare när han gick än när han kröp. :)
  • AngelOfHarlem

Ja, vi tycker olika helt enkelt. Jag är en sån där som tycker att ett-åringar inte ska gå på förskola överhuvudtaget. Men det är ju en helt annan diskussion

Rulltrappa skrev 2008-08-26 09:47:02 följande:
    jag tycker nog att det tvärtom låter totalt orimligt. ska man behöva dra ut på föräldraledigheten ända tills barnet väljer att lära sig gå? en del barn går inte förrän de är 18 månader och en del vill nog lägga upp föräldraledigheten på ett annorlunda sätt. min son kröp när han började och jag förstår inte vad som skulel ha blivit lättare när han började gå. det enda som hände var ju att han kunde "rymma" snabbare när han gick än när han kröp. :)
  • Rulltrappa
    AngelOfHarlem skrev 2008-08-26 09:59:00 följande:
    Ja, vi tycker olika helt enkelt. Jag är en sån där som tycker att ett-åringar inte ska gå på förskola överhuvudtaget. Men det är ju en helt annan diskussion
    ja, jag skulle nog överväga självmord om jag inte fått jobba mer än någon enstaka kväll under 1,5 års tid. (alla har ju inte någon att dela föräldraledigheten med och för oss obetänksamma satar är det ju guld värt att få gå till jobbet hur ofta man vill efter ett år. ;)
  • Busbellan
    AngelOfHarlem skrev 2008-08-26 09:38:07 följande:
    Oj, då hade vi fått vänta länge med sonen, han lärde sig gå vid3,5 år.
    miss nöjd skrev 2008-08-26 09:36:55 följande:
    kan barnen inte det som krävs när de ska börja så lär de sig det fort väl på plats. Så om barnet inte kan äta själv så kommer barnet göra det när det ser alla andra barn äta. Sovningen är ju en annan sak. Dagis personalen ska inte behöva hålla på att passa sovtider och att alla vill ha just sina tider- det går ju inte. Men der är ju inget man behöver göra innan dagisstarten utan det kommer sig naturligt att det bara blir en gång då...
    Självklart får barnen sova två gånger om de behöver det. Har aldrig jobbat på någon förskola där barnen inte får sova på fm om de behöver det.
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Miss Lau

Jag ställer mig väldigt tveksam till att en förskola har rätt att kräva att ett barn kan gå. Och personligen tycker jag det är ett helt orimligt krav.

• AngelOfHarlem

Precis. Det är ju ett fritt val. Alla gör ju som tur är som de vill.

Rulltrappa skrev 2008-08-26 10:04:17 följande:
    ja, jag skulle nog överväga självmord om jag inte fått jobba mer än någon enstaka kväll under 1,5 års tid. (alla har ju inte någon att dela föräldraledigheten med och för oss obetänksamma satar är det ju guld värt att få gå till jobbet hur ofta man vill efter ett år. ;)
  • Tvåbarnsmorsan

Min dotter har just lärt sig krypa och jag tror inte hon kan gå innan hon börjar dagis på ca 2 månader! Och äta själv kan hon inte heller utan bara om det är plockmat!

• AngelOfHarlem

Mmm, jag är också lite osäker på om det verkligen kan ställa det kravet. Men det är ett föräldrakooperativ som är ganska poppis, så de kanske har sina egna små regler i smyg (trots att det antagligen är lite skumt...)

Miss Lau skrev 2008-08-26 10:09:38 följande:
    Jag ställer mig väldigt tveksam till att en förskola har rätt att kräva att ett barn kan gå. Och personligen tycker jag det är ett helt orimligt krav.
  • Calylite

Jojjo kryper än och kan inte ens stå vare sig med eller utan stöd, hon är den enda som inte kan gå pådagiset men så är hon yngst också. Nu är hon inne på 4e dagisveckan och har börjat ställa ena benet under sig. Hon försöker äta själv som hon inte alls ens ville förut men nu envisas med att göra.
    Hon sover när dom andra sover även om ja innan mer gick efter när hon ville men nu bara hänger hon på dom andra.
    Hon totalvägrade sova i vagn även om hon avr dödstrött men på dagis så däckar hon utan problem i vagn, jag avrt helt förvånad när dom sa de, fattade inte hur dom lyckades
    De dom inte kan lär dom sig som dom andra sa vääääldigt fort.

• Lovlinesss 3

Hejsan, har inga egna barn ännu men jag praktiserar på ett dagis ibland. Där får barnen komma så länge de fyllt 1 år. Vissa av barnen på småbarnsavdelningen där kryper och de tycker inte de är några problem. De får sitta i vagnen om de skallpå utflykter ect. Vissa barn får extra måltider om de skall vara på dagis sent ock så vidare.

• Trogga

När jag jobbat på förskola och vissa barn behöver sova lite på fm har de fått göra det. Men det finns inget barnet MÅSTE kunna, det kommer när det kommer. Jag vet många som inte låter barnen äta själva hemma för de lär sig det på förskolan och föräldrarna slipper kladdet.

Vi ska bita dem i benen, och binda fast dem vid den stora stenen
  • ennie

Här har de inga "krav" på att barnen ska kunna något. Det är ju olika från barn till barn. Det den ena kan vid 1 års ålder kan nästa inte förrän 1,5 års ålder.

Svar på tråden Vad "måste" barnen kunna innan dom börjar dagis, om dom är kring 1 år?