• Anonym

Betalning som dragits men fått fel OCR-nr..

Ska dra det så kort det går. (Läs allt innan ni svarar tack)

I Juli betalade jag av en skuld till ett företag, trodde jag. Strax över 4000:- drogs den 28 Juli. Tills vi igår märker att vi fått en faktura på den skulden IGEN. Vi ringer företaget som inte ser betalningen i Juli, så dom ber oss titta på kvittot på internetbanken. Då ser vi att jag råkat kasta om två siffror i OCR-numret.. (Nej jag vet, det ska inte gå att skicka iväg med fel OCR, så har alla andra företag men dom sa att dom inte har så, man kan knappa in fel & inget står om det då)
    På kundtjänst söker dem efter betalningen på den summan & datumet, men hittar inget. Dom ber oss maila in kvittot till dem, vilket vi gjorde direkt.

Inget annat är fel. Det är rätt kontonummer, rätt summa. Bara två omkastade siffror. Det måste väl gå att spåra???! Pengarna har ju dragits, det står att betalningen är utförd & man ser på internetbanken att pengarna är dragna, som sagt. De kan ju inte ha försvunnit ut i rymden. Nånstans är pengarna och är ju ivägskickade till BARA det företaget!

Vi ska ringa dom idag. Om dom säger att dom inte hittar något, vad gör vi då? Vad kan banken hjälpa oss med? Vi har ju som sagt bevis, kvittot. Vad ska man med ett kvitto till om det inte kan bevisa?

Nu har summan ökat några hundra till råga på allt eftersom betalningen "inte är betald" enligt dom. KUL!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-26 10:02
    Vår bank måste ju också kunna bevisa att summan är skickad liksom, dom har ju hand om alla överföringar..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-28 09:16
    Det löste sig igår! Dom hittade pengarna, dom hade gått in på nån annans konto, som antagligen var väldigt glad innan. Men det skulle dom ordna och allt är okej nu. WOHOOO!!!!!

• Svar på tråden Betalning som dragits men fått fel OCR-nr..
  • Caranlachiel

Ja banken borde ju kunna hjälpa er - de har utförliga uppgifter på alla transaktioner som sker.

• cachew

Vad jag förstår så har ni betalat till rätt bankgiro/plusgiro, dvs företagets konto. Så någonstans i deras "system" snurrar era pengar. Nöjer de sig inte med en kopia på betalningen, utskrift från internetbanken, så skulle jag kontakta banken.

Lycka till!

• Anonym

men om det är ett annat ocr- kan det bli så att ni betalat in på någon annans skuld?

• Anonym
    Anonym skrev 2008-08-26 10:03:42 följande:
    men om det är ett annat ocr- kan det bli så att ni betalat in på någon annans skuld?
    Tror dom sökte på OCR'et som blev fel men dom såg inget. Ja det SKA ju finnas hos dom, för det är rätt postgiro, det kollade dom också när vi sa numret. Allt är rätt, utom just dessa två siffror.
    Om det är nån annans OCR så ska ju det synas också tycker man?!
  • Anonym

Så stressande eftersom det ska betalas snart & är redan försenat en månad Här har man trott att skulden äntligen är borta och nu sitter man här gravid och jätte stressad och gråter och en arg sambo som skyller allt på mig eftersom det är jag som råkade skriva fel. Visst är det mitt fel men inte tusan gjorde jag det med vilja!

• Maskot

Det här måste gå att lösa! Pengarna är ju betalda och de måste kunna hitta dem när de ser er betalningsdag.

Förstår att det blir mycket oro och en hel del energi som går åt till detta- men det kommer att lösa sig- det måste gå att hitta er betalning.

• Superizza

Är ocr nummret fel så ska de visa de.. de ska inte gå o skicka om de e fel.. de kan ju va att ni kanske råkade fixa en betalning åt någon annan.. om de e rätt banknr o allt..

• M plus J

är det rätt kontonr så måste det ju gå att fixa. ring eran bank, dom kan säkert hjälpa er!!

♥ (¯`°?.¸ ♥ Elias ♥¸.?°´¯) ♥
  • Lolilla

En liknande sak har hänt mig. Pengarna fanns hos företaget jag hade batalat till men med gel ocr-nummer. Det gjorde att pengarna låg "flyande" hos dom och de inte kunde spåra min inbetalning. Företaget bad mig ringa banken och fråge efter nån sorts nummer (minns tyvärr inte vad det hette) sen kunde de hitta betalningen. Det var nån sorts tracking/spårnummer. På dom igen bara!

• M plus J
    Lolilla skrev 2008-08-26 10:36:23 följande:
    En liknande sak har hänt mig. Pengarna fanns hos företaget jag hade batalat till men med gel ocr-nummer. Det gjorde att pengarna låg "flyande" hos dom och de inte kunde spåra min inbetalning. Företaget bad mig ringa banken och fråge efter nån sorts nummer (minns tyvärr inte vad det hette) sen kunde de hitta betalningen. Det var nån sorts tracking/spårnummer. På dom igen bara!
    iban?
    ♥ (¯`°?.¸ ♥ Elias ♥¸.?°´¯) ♥
  • Anonym
    Superizza skrev 2008-08-26 10:24:12 följande:
    Är ocr nummret fel så ska de visa de.. de ska inte gå o skicka om de e fel.. de kan ju va att ni kanske råkade fixa en betalning åt någon annan.. om de e rätt banknr o allt..
    Som jag skrev så nej, det ska inte gå. Men företaget sa själv i telefonen att dom inte har så, det reagerar inte på fel OCR. Konstigt nog!
  • Anonym
    Lolilla skrev 2008-08-26 10:36:23 följande:
    Okej. Ja säger dom idag att dom inget ser trots allt så blir det raka vägen till banken! Vafan, 4000:- ska inte kunna försvinna upp i rök!
  • Lolilla
    Anonym skrev 2008-08-26 10:57:26 följande:
    Okej. Ja säger dom idag att dom inget ser trots allt så blir det raka vägen till banken! Vafan, 4000:- ska inte kunna försvinna upp i rök!
    Ring banken och prata med dom först. Vad är det för företag det gäller? Tycker de verkar riktigt oproffsiga...
  • Anonym
    Lolilla skrev 2008-08-26 11:30:35 följande:
    Ring banken och prata med dom först. Vad är det för företag det gäller? Tycker de verkar riktigt oproffsiga...
    Resurs bank. Har hand om avbetalningar.

Jag ska ringa dem så fort sambon har ringt företaget, för att höra om de hittat pengarna. Har mailat banken om råd i morse.
  • Ms TB

Ja banken kan hjälpa dig, kontakta dom!

• Anonym

Transreferens på kvittot kan tydligen hjälpa, skrev banken. Och det är det som står med på kvittot som företaget fått. Vi har ringt & dom letar ännu..

• Anonym

Det löste sig igår! Dom hittade pengarna, dom hade gått in på nån annans konto, som antagligen var väldigt glad innan. Men det skulle dom ordna och allt är okej nu. WOHOOO!!!!!

• aktuelle

var det jag och flera andra misstänkte ;) paff de ska ha blivit när någon hade betalat på deras skuld..

Anonym skrev 2008-08-28 09:15:20 följande:
  • Anonym
    aktuelle skrev 2008-09-02 15:04:48 följande:
    var det jag och flera andra misstänkte ;) paff de ska ha blivit när någon hade betalat på deras skuld..
    Och illa nu när pengarna dragits från deras konto, hihi!
Svar på tråden Betalning som dragits men fått fel OCR-nr..