• k girl

Har du blivit ormbiten?

När jag var ute och plockade svamp i lördags fick jag vad jag har förstått nu är ett ormbett. Bettet syns oerhört tydligt och jag är fortfarande öm på en ganska stor radie runt bettet. Jag kände aldrig att jag blev biten, jag upptäckte att jag hade börjat blöda. På kvällen var jag jätteröd och svullen och ÖM som tusan, det har jag aldrig varit med om när jag har blivit insektsbiten. Jag har varit jätteöm i handen sedan dess även om det börjar gå tillbaka nu.

Jag funderar; har du någon gång blivit ormbiten och hur reagerade du då på det?

• Svar på tråden Har du blivit ormbiten?
  • MammaDiana

Jag blev ormbiten för en vecka sen. Var ute och gick längs vägkanten och lyckades köra över en snok med bakhjulet på barnvagnen och då högg den i mitt ben :( Gjorde inte särskilt ont först, men sen svullnade det och var rejält ömt. och man ser tydligt där den bitit. Nu är det lite svullet men gör inte precis ont.

• Aquavit

Jag blev ormbiten när jag var 7 år, av en huggorm. Bettet var i tån, och efter att jag sprungit 30 meter till huset var hela benet blått och lila och gult. Fick ligga på sjukhus i två veckor med benet helt stilla...

Så om du blev biten i lördags och "bara" är öm och svullen är det kanske bara en snok, men ring sjukvårdsupplysningen och kolla om du behöver göra något åt det.

• k girl

Är du säker på att det var en snok? Huggormar kan ju vara mörka också och snokarnas gift kan inte tränga igenom människohuden.

• k girl

Akvavit: Det finns inte snokar där jag bor - jag bor för långt norrut - den enda orm som förekommer är huggorm. Men huggormar kan bita torrt, så att den inte sprutar ut något gift. Och så har jag fått lära mig att man kan vara mer eller mindre känslig för giftet, vissa reagerar inte alls medan andra som är överkänsliga blir väldigt sjuka.

Svar på tråden Har du blivit ormbiten?