• JadziaDax

Ont i tuggmuskulaturen?

Jag hoppas att någon kan tipsa mig om vad det är? Jag har ont i käken, typ under örat på vänster sida och när jag äter något (tuggar) så sväller hela sidan upp så jag nästan inte ens kan tala längre. När jag inte ätit något på ett tag så lägger sig svullnaden så att det nästan inte syns längre. Jag har inte tandvärk, utan misstänker att jag har fått någon slags inflammation i käkmuskulaturen eller någon sena eller dylikt.

Någon som varit med om detsamma eller vet vad det kan vara?

• Svar på tråden Ont i tuggmuskulaturen?
  • Nattsaga

Det låter som någon typ av käkinflammation, gå och kolla upp det imorgon eller ikväll om det är jättejobbigt.

• Pallas

Kan vara så att du fått en inflammation i käkleden ja. Jag har glappande käkar *höhö glappkäft* och får ofta inflammationer som är hemska! Speciellt illa är det när jag är stressad för då ligger jag och biter ihop käkarna så jag inte kan öppna munnen på morgonen. Mysko med din svullnad tycker jag, kan det vara någon vätskeansamling.

Om du har långdragna besvär rekommenderar jag ett tandläkarbesök för koll. Jag tar antiinflammatorisk medicin när det är som värst, Ipern hjälper i tidigt stadium men annars typ Brufen eller Voltaren.

• JadziaDax

Tackar! Ja, det är inte kul och man ser inte speciellt gullig ut *ha ha*, men värken är värst. Jag vågar inte ta nåt heller eftersom jag är gravid i 35:e veckan. Men jag ska vila på saken och se om jag måste uppsöka läkare i morron. Är det tandläkare eller vårdcentral man ska vända sig till? Jag har som sagt var inte ont i tänderna eller själva käkbenet.

• Pallas

Jadzia: jag gick till tandläkaren och de sa att det var rätt för de arbetar med hela käken, men det är ju dyrare än att gå till VC... Ring och hör vad de tror!

• JadziaDax

Det känns bättre idag så jag snålar och avvaktar

Tack för hjälpen!

Svar på tråden Ont i tuggmuskulaturen?