• Miim

Kladdkaka i långpanna??

Har tagit på mig att baka till en bya fest och tänkte därför göra kladdkaka eller liknande. Någon som prövat ett vanligt kladdkakerecept men i långpanna?? Hur många "dubbel" satser kan det tänkas gå åt månne??
    Eller ska jag baka någon annan långpanne kaka? någon som har ett bra förslag?

• Svar på tråden Kladdkaka i långpanna??
  • denlillablå

Hejsan!
    Kladdkaka lämpar sig jättebra för att göras i långpanna! Det recept jag har brukar jag dubbla eller tre-dubbla. Om du tredubblar blir den godast eftersom den då blir lite tjockare och därmed även kladdigare=) Tänk bara på att du får anpassa tiden lite om du ökar på receptet. Svårt att ge nåt exakt antal minuter utan du får pröva dig fram. Tumregeln är dock som vanligt: hellre för kort tid i ugnen än för lång tid!
    Lycka till!

• Miim

Tack!
    Jag kör nog på tredubbla receptet så man slipper en stenhård torr kaka.

• Crudi1980

Jag har 3 bubblat flera gånger, o det blit kanon bra!!! Brukar klicka på lite glass o strö över jordgubbar...muuuums!!!

Bästa kladd receptet:

Smält 250 g blockchoklad, 250 g smör o 4 dl florsocker i ett vattenbad.
    Knäck i 3 ägg.Rör om.
    Häll i 1.5 dl mjöl, o ev lite kaffe om man vill ha sån smak.

180 gradet i ca 15 min, kladdig, nästan rinnig i mitten då, men låt den svalna o släng in i frysen tills den dan den ska serveras...åh, den e alldeles underbar, går inte att misslyckas med!!!

Svar på tråden Kladdkaka i långpanna??