• camelen

mjölk & äggallergi = fisk allergi??

Min dotter är ägg & mjölkallergiker,har därför inte gett henne fisk förrän först idag,hon fyllde ett för en vecka sen nämligen
    Ni som har ägg-mjölkallergiska barn,reagerar de på fisk också,hur vanligt är det??
    Vi har gjort pricktest två ggr på henne,andra gången för att dubbelkolla om hon var allergisk mot mer då hon fick utslag igen,men det visade bara på ägg & mjölk då också.
    I denna pricktest så ingick ju fisk,soja,nötter & vete också,vilket hon alltså inte reagerade på....då borde hon väl kunna äta fisk tycker man,eller??
    Jag väntar spänt på att se om hon får utslag nu efter ett par timmar efter fisk-smakisen...

• Svar på tråden mjölk & äggallergi = fisk allergi??
  • alrun

det ska inte vara några problem. ägg och mjölk allergi ska inte automatiskt göra att hon är allergisk mot fisk.

att hon fick utslag och ni gjorde ett andra test. har du kollat så hon inte får i sig lecitin någonstans ifrån? för det är gjort av äggvita. jag har själv varit allergisk mot ägg tills efter min graviditet och jag klarade inte ens av lecitin.

• saffe

Hej! Min dotter är mjölk och ägg-allergiker (bl.a)
    och jag provade o ge torsk i förrgår. Jag är inte 100, men jag tyckte att hon blev gnällig och hon kräktes. lite utslag dagen efter oxå. Min dotter är dock 7 månader och det är ingen som har sagt att jag ska vänta tills hon är 1 år... Jag kanske provade för tidigt? Sen läste jag efteråt att torsk är den fisk som är mest allergi-framkallande. Tydligen bättre att prova med lax och makrill.. Ett pricktest är ju inte helt tillförlitligt. Min dotter visar inget på prick-test, men hon är helt klart allergisk mot mjölk och ägg...

• Pernilla3

Det har inte jag hört något om. Min dotter är allergisk mot ägg och mjölk. Hon har ätit fisk, har inte tänkt på om det är värre efter det. Det har ingen sagt något till mig om.

• Aros

Min son har högsta graden av äggallergi (luftburet). Han kan inte äta odlad fisk, som t ex odlad lax. Orsaken är att en stor del av fiskfodret består av ägg/äggskal. Vanlig torsk, hälleflundra osv går bra.

• juliajulia

intressant att höra min dotter har ägg allergi, men jag har själv ägg och fisk. Man testade henne aldrig för fisk eller nötter fast man sa att vi skulle undvika ägg...Konstigt

• juliajulia

nu skrev jag lite konstigt...hon har mjölk och ägg fast det visade bara på mjölk direkt och ägg senare, eftersom hon inte blivit utsatt för ägg. Ska man be att få testa igen för att kolla fiska och nötter mm?

• Pernilla3

jag har ju iof knappt fått någon info om allergi än fast min dotter haft det konstaterat i snart 7 månader. Så jag vet inte graden av hennes allergi. Men är det alltså så att man ska undvika fisk då?

• saffe

Jag vet inte om man ska undvika fisk. Ingen har sagt det till mig i alla fall. Men jag tror att jag har hört att det var så tidigare, att man skulle undvika vissa födoämnen innan 1 års ålder om barnet var "känsligt". Men att dom har ändrat riktlinjer nu, fast som sagt, jag vet inte säkert...

• Puffy75

Jag frågade det när jag fick reda på att vår tjej var allergisk mot ägg och mjölk (hon var då 7 mån). Hade läst om ämnet här på FL
    Den läkaren säger att det har varierat över åren vilken strategi man rekommenderar, ett tag skulle man undvika mer än det man var allergisk mot - om utifall att...
    Nu sa hon att de säger att man ska äta precis allt man kan och bara undvika det som man har visat sig inte tåla.
    Och det låter ju förnuftigt
    Vi märkte aldrig något på fisk...

• alrun

mjo precis. och jag klarade inte av fågel (av ganska förklarliga skäl i och med ägg - fågel sambandet)

Aros skrev 2008-08-26 15:10:04 följande:
    Min son har högsta graden av äggallergi (luftburet). Han kan inte äta odlad fisk, som t ex odlad lax. Orsaken är att en stor del av fiskfodret består av ägg/äggskal. Vanlig torsk, hälleflundra osv går bra.
  • Aros
    alrun skrev 2008-08-26 21:14:16 följande:
    mjo precis. och jag klarade inte av fågel (av ganska förklarliga skäl i och med ägg - fågel sambandet)
    Gjorde inte sonen heller förut, men kan nu äta kyckling. Jätteskönt då vi äter det 3-4 ggr i veckan.
  • camelen

Min dotter hade värsta magontet HELA natten!!
    Men jag tror det beror mer på de otaliga vindruvorna som hon glufsade i sig än den lilla bit torsk som hon fick.....verkar mer vettigt efterom hon inte fått fler utslag på kroppen,vilket jag tycker hon borde få då det(utslagen) var orsaken till att vi misstänkte henens andra allergier....
    Men jag avvaktar en dag eller två innan jag ger henne fisk igen
    Vår läkare sa att man ska vänta tills barnet är åtminstone ett år innan man ger fisk då det har andra allergier....men det verkar vara olika då

Svar på tråden mjölk & äggallergi = fisk allergi??