enkel och god Kassler middag?
Efterlyser tips på nya och enkla och goda kasslerrätter.. Ös på, allt av intresse!
Efterlyser tips på nya och enkla och goda kasslerrätter.. Ös på, allt av intresse!
skiva kassler i tunna skivor
lägg dem i en ugnsäker form
visa mellangrädde
blanda i ca 2 dl chilisås
ha i lite salt och peppar
blanda i hackad smörgåsgurka el. bostongurka efter smak
bred över gräddblandningen över kassler
in i ugnen tills det fått färg
servera med ris o sallad.
onyttigt o gott :)
potatis o kasslergratäng mums. med god sallad till.
Gammal klassiker: Hawaiikassler
Lägg kasslerskivor i en ugnsform. Lägg en ananasskiva på varje kasslerskiva och strö över riven ost eller lägg på ostskivor. In i ugnen.
Skiva kassler tunt och lägg i en ugnsform. Lägg en halv ananasskiva mellan varje kasslerskiva. Skiva 1 banan och strö över kasslern. strö även över en burk skivade champinjoner.
Blanda grädde med curry, lite salt och peppar och eventuellt andra kryddor efter smak. Häll på gräddblandningen och in i ugnen ca 30 min på 200 grader.
Servera ris till! Mumms
Koka ris med lite extra vatten och en buljongtärning. Lägg sedan i ugnsform.
Tärna kassler och lägg över.
Lägg över hackad gurka, tomat och ananas.
Ringla över bearnaisesås och strö ost på.
In i ugnen, 225*C ca 15 minuter.
Den här brukar jag göra, brukar ha lite mer kryddor och chilisås i bara.
www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=-108000
Koka pasta, koka broccolii, tärna kassler och stek den och lite champinjoner och rör ner i den färdigkokta pastan. Tillsätt Creme Cousine i valfri smak, jag hade med champinjonsmak idag, blev supergott!
Ett smarrigt och busenkelt recept som jag hittade på en GI-sajt:
Ca 1/2kg kassler
1 stort eller 2 små paket frusen bladspenat
3-4 tomater
1 paket färdig ostsås, t.ex. Kelda (400ml)
Basilika
Stek spenten snabbt i stekpanna så att vattnet dunstar och bred sedan ut spenaten i botten i en ugnsform. Skiva och stek kasslern lite i stekpannan. Lägg skivorna "omlott" på spenaten.
Skiva tomaterna och lägg dem uppe på kasslern. Häll ostsåsen över alltihop så det täcker. Strö över basilika.
Skjuts in i ugn på 200 grader ca 20 minuter! Serveras med en god sallad.
Pizzakassler
Kanon =)
Ingredienser
4 port
500 g benfri kassler
1?2 färska lökar
2 1/2 dl Kelda sås Tomato Treat
tomatsås
2 tsk oregano
2 dl Arla Köket riven ost mager
Sätt ugnen på 225°. Skär kasslern i skivor. Lägg dem på ett ugnssäkert fat. Skär löken i tunna skivor och lägg ovanpå kasslern. Ringla över såsen. Strö över oregano och ost. Stek i mitten av ugnen ca 15 min. Servera med kokt färskpotatis
Kassler
Mozzarella
Tomater
Färsk basilika
Lägg ett lager kasslerskivor i en ungssäker form. Lägg på skivade tomater, basilika, och skivor av mozzarella. Sen ett lager kassler på det. In i ugnen till osten smält. Servera med ris. Riktigt gott. Det blir ett god sky i formen som man kan ösa över riset så det behövs ingen sås.
4-6 portioner riskassler3 dl grädde
creme fraiche (ej lätt)