• Jumjum84

Flicknamn... varför är det så svårt?

Jag och min man har börjat prata en del om namn...
    Vi är 100 % överrens om att det blir William om det blir en pojke.. Men för flicka... har vi inte kommit överrens om nånting.

Jag tycker om Imra, Himla, Ella och Emma..
    Men sen känns Emma lite väl vanligt....Vet inte hur det ligger till just nu men det är väldigt vanligt i min ålder.

• Svar på tråden Flicknamn... varför är det så svårt?
  • Sara Li

Jag har för mig att Emma är ett av de vanligaste flicknamnen att ge sina barn nuförtiden.

Japp... så är det.

Kolla här:

www.tryggabarn.nu/barn/Page12079.html

Ja, William är ju det allra vanligaste pojknamnet.

• Nenne 71

Jag tyckte det var svårare med killnamn. Tjejnamn hade vi massor av men fick en kille såklart .
    Emma tror jag ligger på 4:de plats. Har aldrig hört Himla eller Imra.

Fina namn som jag gillar är bla;
    Cornelia
    Astrid
    Olivia
    Ellen
    Ester
    Fanny
    Lisa

• Karinsmage

Hej! Vi har tvärtom, många tjejnamn på förslag som vi båda gillar. Men har ni bestämt er för att bara ha ett namn av varje som alternativ när bebin kommer? Vi tänkte ha några att välja på och se hur hon/han ser ut och därefter bestämma. Har gjort en "meny" på namnförslag, skrivit vad namnen betyder och hur vanliga dom är idag som jag tänkte lägga i BB-väskan. (Emma är med på menyn, "Emma är ett namn av tyskt ursprung, från början ett smeknamn för namn som börjar på Erm- och Irm, betyder "stor, väldig". 2007 fanns det totalt 44969 kvinnor och 2 män (!)som har det som tilltalsnamn. Just nu ett av de populäraste flicknamnen i Sverige")
    När är din BF? Min är på fredag... lite läskigt, men räknar med att gå över tiden.
    Ha det gott!
    Karin

• nirakkarlsson

Saga heter vår dotter Felicia Agnes i 2 och 3:e namn

• vernis

Jag har många tjej namn

Evy
    Emmy
    Angelina
    Evylina
    Johanna

Belinda
    Melinda

Cecilia

Cilla

susanne

martina
    Lina linda
    julia

• Jumjum84

Har inte BF förrän i Mars så det är långt kvar.
    Saga är jättefint med mannen tycker inte om det

• Mallhin

Oj... vi har tvärtom. Killnamnen är det svåraste för oss..

Tjejnamn:
    Cassandra (min sambo som tycker det är fint)
    Fanny
    Tilda
    Tindra
    Saga
    Olivia
    Tilde
    Elise
    Elina
    Denise

Killnamn: Dem enda vi har är
    Felix och Leo

• vernis

saga är väldigt fin namn =)
    Saga
    Förekomst
    Mindre vanligt
    Härledning
    Ett fornnordiskt namn som ursprungligen betydde hon som ser, sierska. I modern tid har namnet förknippats med ordet saga i betydelsen sägen, folksaga eller berättelse.

Äldsta belägg i Sverige
    1873

Historiska personer
    Saga är ett annat namn för Frigga, asaguden Odens maka i den fornnordiska mytologin.

• Wren

Himla har jag aldrig hört, men Hilma är fint. en annan personlig favorit är Henny. annars gillar jag i allmänhet namn på E, som Ellen, Ellinor, Elise, Elsa och så vidare.

jag har det motsatta problemet, jag tycker pojknamn är helt omöjligt, william är fint, men det är ju SÅ vanligt, så det går bort av den anledningen. skulle det visa sig bli en pojke vet jag faktiskt inte vad det blir för namn, och jag har bara till november på mig!

• vernis
    Wren skrev 2008-08-26 14:03:19 följande:
    Himla har jag aldrig hört, men Hilma är fint. en annan personlig favorit är Henny. annars gillar jag i allmänhet namn på E, som Ellen, Ellinor, Elise, Elsa och så vidare.jag har det motsatta problemet, jag tycker pojknamn är helt omöjligt, william är fint, men det är ju SÅ vanligt, så det går bort av den anledningen. skulle det visa sig bli en pojke vet jag faktiskt inte vad det blir för namn, och jag har bara till november på mig!
    älskar också namn på
    om jag får tjej är Emmy
    kille Edwin
Svar på tråden Flicknamn... varför är det så svårt?