• Babybalo

Ska göra eeg på min tremånaders son imorgon. Orolig!

Min son har sedan han föddes haft mycket ryckningar när han sover, aldrig i vaket tillstånd.
    Jag har varit hos barnläkare med honom vid tre tillfällen (varav den ena var barnneurolog) och de är alla övertygade om att det handlar om godartade sömnryckningar. Min största skräck är att det är någon form av kramper, epilepsi, han får varje gång han sover.
    Hur som helst så bad jag om en remiss till eeg, då jag känner att jag inte kan släppa min oro, och nu ringde de och gav mig en tid imorgon...

Håller på att dö av oro! Är det någon som gjort eeg på sitt barn? Hur gick det till? Hur länge fick ni vänta på besked?

Så tacksam om någon vill dela med sig av sina erfarenheter!

/Världens allra oroligaste mamma

• Svar på tråden Ska göra eeg på min tremånaders son imorgon. Orolig!
  • Lm71

Hejsan! Förmodar att du redan varit där & fått svar på en del. Min yngste son hade också ryckningar som liten, liksidiga, i axlar, armar, händer, ben & fötter. Började alltid när han sov, men fortsatte efter det att man väckte upp honom, kunde hålla i sig upp till 20 minuter. I hans fall var man först inne på att det kunde vara sk Hypagnoga fenomen, vilket jag antar att de misstänkt på din son. Han genomgick 2 eeg, som inte visade ngt. Så småningom konstaterade man att det förmodligen berodde på infektion (vi låg redan inlagda & han drabbades vid denna tidpunkt av sepsis)då man har en lägre kramptröskel då. Iaf så har det inte återkommit sen dess. EEg är ju inte smärtsamt på ngt sätt, så det går/gick säkert jättebra. Vi fick svar ganska omgående... Hoppas allt löser sig & att du kan släppa din oro...

• Babybalo

Hej!

Tack för ditt svar! Nej, hypnagoga fenomen har de inte nämnt. Däremot är läkarna inne på att det skulle kunna vara benign sleep myoclonus, godartade sömnryckningar hos spädbarn...
    Jag är så orolig att jag inte vet vad jag skall ta mig till! Svaret på eeg:etskulle dröja några dagar-en vecka. Vet inte hur jag skall stå ut, är så himla rädd!

• Knoppen79

Hej!

Vi har gjort två eeg på vår son. Första var ett sovande eeg när han var ganska precis ett år. Vi hade märkt redan när han var spädbarn att han skakade liksom helt okontrollerat på huvudet när han sov, aldrig vaken. Sedan slutade han med det och började vid 7 månader att stanna upp några sekunder och rulla ögonen uppåt till höger och blinkade jättesnabbt. Han reagerade varken på tilltal eller beröring under dessa sekunder. Eeg-svaret visade inget och vi fick då göra ett till eeg, vaket och provocerande (med blinkande lampor osv) någon månad senare, inte heller det visade på någonting.
    Han har iaf fått diagnosen epilepsi eftersom barnneurologen tycker att dessa "attacker" som han har är klassiska ep-tecken och han menar också att epilepsi hos små barn inte alltid visar sig på bara ett fåtal gjorda eeg. Vi har valt i överenskommelse med barnneurologen att inte fortsätta göra eeg-tester med någon månads mellanrum, som är alternativet.
    Försök att inte oroa dig, allt löser sig alltid och ta inte ut någonting i förskott. Du får gärna fråga mer om du har funderingar.

• Babybalo

Tack för svaret! Är så rädd att det skall vara epilepsi då jag fått för mig att det alltid beror på ngn form av hjärnskada och innebär ett livslångt handikapp.
    Är din son normalutvecklad? Min lille plutt är helt normalutvecklad för sin ålder, tom tidig på vissa områden och detta menade barnneurologen talade mot att det skulle röra sig om ep. De tror att det är muskelryckningar.
    Ok, så ett eeg är inget säkert test för att utesluta ep?
    Är det tiden som får utvisa?

• madigan

min flicka är visserligen 4-år men vi ska göra EEg på henne åxå.

Vaför måste man hålla dom vaken en hel natt?
    Hur ska de gå till, såå jobbigt .

• Attol

Min ettåriga son har epilepsi (enligt mig ganska lindrig) och har gjort kanske ca 7 eeg på ett halvår. Han var helt frisk innan dess (vad vi vet), utvecklas fullt normalt och hittills har de inte hittat några hjärnskador på honom eller någon annan orsak till epilepsin. Fast han ska troligtvis göra nytt eeg och ny magnetröntgen när han är 18 månader.

• Babybalo

Tack för svaret Attol! Skönt att höra att det inte alltid behöver ligga hjärnskador bakom. Hur yttrar sig din sons ep?

• Knoppen79

Epilepsi hos barn behöver inte vara livslångt oftast växer det bort. Vår son fick ep (traumautlöst kallar de det) i samband med förlossningen (som var jättesvår) och redan nu håller den på att växa bort, han fyller 3 år i december. Vi har aldrig behövt medicinera och kommer nog antagligen inte behöva det heller. Han är normalutvecklad, finns inget utvecklingsområde som han släpar efter på utan han är snarare tidig med det mesta (tex kröp vid 7 månader, gick vid 10 och hade fullt utvecklat språk vid 2 år).

Madigan: Måste hon vara vaken HELA natten före?! Låter ju inte klokt, även en vuxen skulle ju ha jättesvårt för det och då kräva det av en 4-åring!!!! När vi gjorde första eeg:et så fick vi tid vid 15-tiden och då fick iofs sonen (då 1 år) inte sova alls på dagen och det var också kämpigt med ett så litet barn. Han skulle ju då göra ett sovande eeg.

• Babybalo

Skönt att höra Knoppen!

• Attol

William fick infantil spasm (spädbarnsepilepsi där de får kramper som visar sig genom att de slår ut med armarna samtidigt som överkroppen och huvudet nickar framåt). Denna sjukdom växer bort men övergår oftast i annan form av epilepsi. På Williams senaset eeg kunde de se att is hade vuxit bort men de kunde även se att han fått annan epilepsi. Eftersom medicin sattes in direkt och han inte har några anfall vet jag inte i vilken form den nuvarande ep skulle visa sig ("vanlig "skakepilepsi" eller frånvaroattacker)

• Knoppen79

Det vår Malte har är alltså typiska frånvaroattacker och de är helt ofarliga men ser ju alltså inte så roliga ut. För hans del hålls de oftast under kontroll genom att han får sova och äta REGELBUNDET. Vi har varit mycket noga med detta och oftast har han bara frånvaroattacker när han är sjuk. Magsjuka brukar däremot innebära att vi får lägga in honom på sjukhus då han blir så dålig att han inte går att väcka och då "vet vi ju inte var vi har honom".

• vivi85

Har med vart på eeg idag med min 6½månaders..
    Det började för en vecka sen då han satt i sambons knä och helt plötligt bara kastade sig bakåt. var sen okontaktbar i några sek. Borde redan då ha åkt in, men ja kände att man ej vill åka in i onördan. Men i förrgår blev jag lite fundersam.. Han lixom bickar till med huvudet o ögonenblir konstiga o huvudet krampar mot vänster axel. Antingen när han sitter eller ligger. idag har det inte vart så, hade senast ett "anfall" igår vid kl 17.00. Väntar svar på eeg:et... de sa att de skulle ringa i eftermiddag, men inget samtal än.. Märkte även att när han somnat i vagnen på väg från lasarettet då han sov på rygg (han sover alltid åp mage, i sin säng så man kollar ju inte hela tiden då) Men han rycker till flera ggr när han sover.. hela han lixom hoppar/flaxar till. Kanske alla barn gör(??)

• Babybalo

Lycka till Vivi85! Så himla läskigt och hemskt att vänta på provsvar... Håller tummarna! Vad gäller ryckningarna när han sover låter det som om det kan vara vanliga sömnryck hos bebisar, tycker jag!

• vivi85
    Babybalo skrev 2008-08-28 17:21:48 följande:
    Lycka till Vivi85! Så himla läskigt och hemskt att vänta på provsvar... Håller tummarna! Vad gäller ryckningarna när han sover låter det som om det kan vara vanliga sömnryck hos bebisar, tycker jag!
    TAck! Ja, hoppas verkligen det..

Vad bra att det är "normalt" med sömnryck för bebisar.. hade ingen aning om det.. KOmmer inte ihåg att hans storasyster på 21mån hade det så som bebis..

Ännu ingen läkare som ringt, får väl tro att de ringer imorgon då...
  • jen bossman

hej hej... När min son var runt 2 veckor började han få kramper.. dessa kramper tilltog mer och mer. var ganska obehagliga att se.. så när han var 2 månader gjorde vi hans första EEG på karolinska sjukhuset i solna. dom satte miljoner slangar på hans huvud (kändes det som) men jag fick ha honom i famnen hela tiden så jag kunde amma om han skulle vakna. EEG-provet var bra men hans kramper fortsatte så när han var 7 månader gjorde vi ett till EEG då fick han ligga på en brits och han skulle vara trött så att han "förhoppningsvis" skulle somna vilket han gjorde. Båda gångerna var jätte obehagligt men jag lugnade mig med att dom kanske skulle kunna hjälpa honom.. Som tur var så hittade dom ingenting andra gången heller. den enda förklaringen var att barn under 1 år ofta får kramper. Fast det var lite obehagligt för de sista gångerna han fick kramp började han kräkas efteråt. men efter att han fyllt ett år har han inte haft ett enda anfall. han är idag 3 år..

• Babybalo

Tack jen, för ditt inlägg. Så himla skönt att höra!

Svar på tråden Ska göra eeg på min tremånaders son imorgon. Orolig!