• Le petite moi

Stopp i avloppet efter kaustiksoda

Det har runnit dåligt i avloppet i köket, varpå min karl införskaffade kaustisoda. Men det blev bara ännu mer stopp.
    Varför?

• Svar på tråden Stopp i avloppet efter kaustiksoda
  • Le petite moi

Har märkt att min karl använt hela flaskan, vilket jag tycker verkar överdrivet. Har hört att det kan bli ännu mer stopp om man gör fel. Men hur kan man göra fel?

• Zemcia

oj, det var inte bra.... i har säkert använt för mycket och hur man får det ogjort kanske står på förpackningen... annars vet jag inte, testa hälla kokande vatten i avloppet kanske??

• isisisis

Mitt ex som var vvs:are sa att kaustiksoda var det värsta man kunda ha i avloppen.

Han förklarade alltid det för folk.

Man ska sätta på alla kranar i huset samtidigt och sedan försöka med en slaskpropp!

• Kristin24

köp en sån där sugpropp (avloppsrensare) det fick vi ha i avloppet i köket för det var fett som satt som klumpar...fick sen skruva isär rören och göra rent ordentligt...funkar nu toppen igen.

Go och glad Kexchoklad
  • M C

Kokande vatten ner i avloppet.

Se till att skydda ögon och mun - det blir en jäkla rökutveckling av en hel flaska!
    (använder bara lite varje gång med varmt vatten)

• Jenna0808

Vad jag har hört så kan kaukstiksoda smälta rören, så det kanske är det som har hänt?!

• Kristin24

OBS, ha handska när ni ska rensa rören så ni inte får sodan på händerna.

hur kunde han tro att man ska ha i en hel flaska..står ju mått på förpackningen. *fnissar*

Go och glad Kexchoklad
  • Le petite moi

Nu har jag iallafall tagit lös alla rör (hade inga handskar, så nu stinker det skiiiit på händerna) Var stora klumpar med gamla matrester överallt, samt intorkad kaustiksoda. Hade gärna sett att karln gjort det, men han är borta i jobb och jag behöver ju använda kökskranen. Blää och fy, men nu funkar det ju iallafall.

Tack för råden. Ska visa min karl denna sida sedan, så han får sig en lektion hur det fungerar med kaustiksoda

• heffo

Hade samma problem. Orsak till stopp efter 9 år i ny huset - dåig fall från köket tillstammen- sträcka 7 meter - fall 3 cm- skaffade kastik feter trög flöde - funkade i början men har lärt mig att lösa kaustiks. i 5 liter varmvatten och 2 dl k-s.
    hääl i avloppet efter det tömdes- väntar i c:a 10 minuter spola rikligt med så hett vatten som möjligt under flera minuter,
    Då löses proppen - förutsatt att organisk material orsakad proppen.
    BÄST ATT LÖSA KAUSTIKPROEN ÄR ÄTTIKSYRA.
    Annars går det bra att använda citronsyra .
    Kaustkpropp bildas när man väntar för länge med att lösa kristaller som då bildar kristaller som ökar ny kristall bildning vid förnyad Kaustikbehandling i kristallinsk form.
    Således iaktag försiktighet med att lösa proppar med enbart pulver-
    Glöm inte att spola rikligt medhet vatten efteråt.
    PS. jag fick riva rören i källaren (grå upnor) proppen av krsalliner var massiv.
    ett riktigt skitgöra- Man lär så länge man lever!

• Demmpa

Bästa egna sättet att rensa avloppet är med rensslang till högtryckstvätten. Man spolar från avloppsstammen ut mot golvbrunn/tvättställ/toa/diskho/etc.

Man spolar med så varmt vatten som högtryckstvätten klarar (ofta 40-60°).

Svar på tråden Stopp i avloppet efter kaustiksoda