• Grebban

Stryka på/lägga upp byxor

Hej,
    har köpt något man ska lägga på(Vita långa band med avtagbart papper) och stryka på byxorna och sedan vika över för att stryka igen och på det viset ska byxorna bli upplagda utan att behöva sy...men hur gör man? Nån som gjort detta och kan hjälpa mig snbbt?

• Svar på tråden Stryka på/lägga upp byxor
  • Lena

de jag använde skulle man vika upop med bandet i vecket och sen stryka. Har aldrig fått sådana fållar att sitta bra dock :(

• Grebban

men ska jag stryka på bandet eller när jag redan vikt över tyget?

• Grebban

behöver bara hålla ett par dagar så då tänkte jag det skulle var det lättaste....

• Atamon

Du stryker sedan du vikt över tyger (stryker du direkt på fållfixen så smälter det fast i strykjärnet)  Du kan pressa också med en fuktig handduk mellan strykjärn och byxor. 
    Jag använder alltid fållfix fungerar hur bra som helst. Lägger upp/syr upp gardinlängder på det viset också.

• Grebban

men alltså, det händer inget...Inget fastnar...

Vad gör jag för fel?

• Atamon
    Grebban skrev 2008-08-26 17:16:35 följande:
    men alltså, det händer inget...Inget fastnar...Vad gör jag för fel?
    för låg värme? du pressar inte utan styker bara lätt? Har du tagit bort pappersremsan
    Det brukar vara lätt att få fast tycker jag
  • Grebban

Jag tog bort pappersremsan...

Höjde värmen. Funkade inte.

Gav upp nu.

Tack ändå för hjälpen.

• Atamon

Och jag tycker du ska försöka en gång till
    Lägg upp fållen (ev nåla fast) och stryk en gång med strykjärnet så att du får en liksom en "ficka" (ta bort nålar om du använt dom). Ta bort pappret från fållningsbandet och lägg i bandet i "fickan", bandet ska inte vara utanför fickan/kanterna.
    Använd värmen som heter ylle på strykjärnet, pressa fållen och ha en fuktig pressduk/handduk (sådan som används till att torka disk går bra, eller örngott/lakan) mellan strykjärn och fåll. Detta för att du då kan hålla strykjärnet stilla över fållen med jämna mellanrum, pressa typ typ 8 sekunder på varje ställe. Klistret på bandet smälter då fast i tyget.

Svar på tråden Stryka på/lägga upp byxor