• cegaar

Kan mensen bli försenad av Synarelan?

Är det någon som vet om menstrationscykeln kan bli rubbad under pågående behandling med Synarela?
    Min mens är regelbunden till tusen, kommer alltid på samma tidpunkt månad in och månad ut (tyvärr...) - har börjat spraya för vi är på väg till IVF...och nu är den sen?!

• Svar på tråden Kan mensen bli försenad av Synarelan?
  • cegaar

...jag vet ju att syftet med synarela är att man blir nedreglerad (typ klimakteriet) men som jag förstod det så skulle man få sin mens som vanligt i den cykel som man började spraya och att man härefter inte fick någon...

Åhh, blir så förvirrad av detta...

• lillstruten

Hej!

Jag är också punktlig till tusen i vanliga fall. Jag började spraya dag 21, min mens kom nio dagar försent och det var ju ok. Hur sen är du nu?

• Pimpinellan

Det är vanligt att mensen blir försenad när man sprayar. Det är ju ingen vanlig mens i den bemärkelsen så som vanligt kan man inte räkna. Inget konstigt alls m.a.o. Det är först om mensen bir rejält försenad man bör kollas upp för då har det blivit nåt knas.

• cegaar

Den kom idag, 5 dagar försenad... Började också spraya dag 21.

Skall till gyn nu på måndag och kolla "hur nedreglerad" jag är, hoppas allt är som det skall så man kan fortsätta som planerat.

Lillstruten; är det din första IVF? hur långt har du kommit? Jag har som sagt precis börjat spraya, började förra måndagen. Är nervös och rädd för att detta också kommer misslyckas, man har fått sig så många kängor under de senaste 2 åren...

• Hannas

Jag började också spraya på dag 21 och väntar på en försenad mens... Första IVF framför oss, så visst fan är jag nervös. De sa till oss att det inte är någon idé att komma tillbaka till kliniken före mensen har kommit. Så nu får den se till att sätta igång snart! Har tid bokad nästa tisdag. Och sen blir det ju sprutor, förutsatt att ditt och datt och dutt och dätt går enligt planerna...

• Loddi

Jag började åxå spraya(suprecur) på dag 21 och väntar åxå på mensen(suck, all denna väntan)! Är nu på spraydag 8 och det är vårat första försök.
    Till mig har dom sagt att jag ska höra av mig när mensen kommer och så tar man fortsättningen då.

• ILo79

Nu blir jag förvirrad. Jag hade telefontid med min läkare för någon vecka sedan. Hon ville kolla hur det gick med medicineringen mot endo (synarela) och jag sa att det funkar ok. Hon frågade om jag hade fått mens, vilket jag INTE skulle få under behandlingen, enligt henne. Menar ni att man måste få innan man kan gå vidare i IVF-behandlingen? Jag har besök på klinik i början av oktober och tycker att jag borde kunna sätta igång med sprutorna då??? Råd och svar någon!!!!!!!!

• Hannas

Nej, jag vet inte hur det är när man får synarela en längre tid mot endometrios. När man sprayar synarela som nedreglering inför sprutning inför ivf och börjar spraya EFTER ägglossningen cykeln före äggplock, så hinner man få mens före man börjar spruta. Tror jag.

• Pimpinellan

ILo: jag tog Synarela mot endo. för många,många år sen och då kom inte mensen förrän ett tag efter jag slutat med Synarelan. Exakt hur man gör vid lång nedreglering mot endo. med Synarela vid IVF-behandling vet jag inte. Precis som Hannas skriver är det normala att man börjar spraya dag 21 och får mens 1-2 veckor efter det,men fråga på endo.snacket så får du nog svar!

Svar på tråden Kan mensen bli försenad av Synarelan?