• Gith

Hur lär sig barn att läsa? Lärare hjälp mig!

Hej!

Stora dottern har blivit stor på riktigt, hon har börjat första klass. Har idag fått sin första läsläxa. Två sidor i en bok med ca en två meningar på varje sida. Den sidan som de övat på i skolan kan hon ju nu utantill. Den andra sidan är mkt svårare för henne. Hur lär sig barn att läsa igentligen? Jag antar att det bara är att traggla och jag fattar ju att det kommer att ta tid. Sedan undrar jag lite, den sidan de övat på kan hon ju utantill men det beror ju inte på att hon kan läsa utan att hon faktiskt vet vad som står där efter att ha kollat på den massvis med gånger. Hur funkar det... Ni lärar där ute, hur stöttar och hjälper jag min dotter på bästa sätt?

Föräldrautbildning med bebis är säkert bra men det är ju NU man verkligen skulle behöva lite utbildning!

• Svar på tråden Hur lär sig barn att läsa? Lärare hjälp mig!
  • Jaramla

man lär sig genom att förstå att en viss bokstav hänger ihop med ett visst ljud. så öva alfabetet, ljuda, ljuda flera bokstäver i rad, höra vad det blev. det är det man kan öva på också, skriva bokstäverna o ljuda bokstäverna. viktigast i början är att de tycker det är roligt. så mycket uppmuntran o skoj o ingen stress. så beröm henne för allt, även fast du vet att hon "bara" lärt sig utantill o inte kan, tycker hon bara det är roligt så kan hon snart på riktigt!

finns säkert några kloka lärare här som kan gå mer in på tekniken?

• Smulu

Kan hon läsa och skriva alfabetet, både små och stora bokstäver.

Finns det ord som är lika både på de sidor de övat och de hon ska läsa nu? Isåfall så kan du visa henne de orden och fråga ifall hon känner igen dem.

Låt henne läsa rubriker i tidningen, på skyltar mm. Uppmuntra.

• mirakelasta

Ljuda läxan tillsammans med henne. Mina barn har haft äldre lärare och vi har varit "tvungna" att låta barnen läsa 20 minuter varje dag. För att inte kunna fuska har vi varje vecka lämnat in läskort. Efter en termin så har de kunnat läsa enkla barnromaner och i åk 2 texten på TV:n. övning ger färdighet.

Jag har försökt göra det som en mysstund, själv älskar jag att läsa. Jag läser även högt 1- 1,5 timmar för de yngsta 8 och 9 år varje dag.

• Sunniva A

Min dotter har precis börjat förskoleklass, hon ljudar ihop ord och meningar samt skriver. Det är härlig stavning, precis som det låter, men man fattar vad hon menar Vi leker med bokstavskex och hittar på ord. Jag skriver och hon läser, sedan ändrar jag på någon bokstav och hon får säga vad det blev nu.. Häromdagen gav jag henne bokstäverna U V A D och bad henne skriva ett ord, först blev det UDVA men det ordet finns ju inte så jag gav henne ledtråden att det var en fågel och då blev det rätt, DUVA. Men jag tror att det bara är att öva, öva och öva rätt som det är så knäcker de läskoden.

• Gith

Fick i går hem ett brev från läraren där hon förklarade att de lärde sig genom att känna igen hela ord. Nu känner jag mig lite lugnare. Idag satt dottern och skrev ord i ett kollegieblock. "Jag har skrivit BREV mamma" säger hon "Nä men så bra" svarade jag och tänkte att det har hon nog inte. Snacka om att jag blev häpen när hon skrivit rätt. Känner mig lite lugnare nu.

• Justess

Blir lite nyfiken jag med. Som jag förstått det har man frångått ljudningstekninken och fokuserar mer på ordbilder. Är det så?

Min son har börjat förskoleklass och kan ljuda vissa ord. Det är inget jag lärt honom, men jag antar att de kanske övat lite på förskolan tidigare. Alfabetet lärde han sig rätt tidigt (4-5 år), men det är ju långt därifrån till att läsa hela ord.

Feministmamma och fru
  • Söderböna

Enligt vad jag har hört så har barn olika sätt att lära sig läsa. För den del är det ljudning som är lättast, för andra är det "ordbilder". Det finns t o m pedagoger som menar att det är bäst om barnen får lära sig på sitt sätt, dvs inte tvingas att ljuda (om ordbilder passar dem bättre) eller tvingas försöka se ordbilder (om det fungerar bättre för dem att ljuda).

Jag tror att det allra bästa är att "utsätta" barnen för bokstäver och ord i alla möjliga sammanhang. De får då möjlighet att öva i många sammanhang.

Vår plutta (snart 4,5 år) är på gång att lära sig läsa, ibland blir det rätt och ibland gissar hon hejvilt. (Står det "bil" säger hon ibland rätt - ibland säger hon "boll" istället.) Själv kunde jag inte läsa när jag började skolan.

Jag tror inte man skall bli stressad - det måste få ta tid!

• Flickan och kråkan

Det ni alla diskuterar nu är själva avkodningen. Självklart jätteviktigt att öva på OLIKA sätt. Barn är olika, som Söderböna var inne på. "Utsätta" barn ofta i alla möjliga sammanhang är en utmärkt strategi

Att läsa är dock så mycket mer än att avkoda, det handlar om ordförråd och förståelse. Detta utvecklar man lika mycket genom att LYSSNA. Därför viktigt att ge barnen språket den vägen också så att de så småningom har någon nytta av sin avkodning. Läs högt för era barn. Orkar man inte alltid som förälder (helt förståeligt) låna inlästa böcker. Brukar vara mycket populärt

• Indra

Det går mode i allt tom pedagogik. När jag lärde mig läsa var det ljudandet som domnerade. Sedan blev det poppis med ordbildsinlärning. Som ovanstående redan sagt är det väldigt individuellt hur man bäst lär sig från början. Min femåring började (och gör fortfarande) ljuda på eget initiativ men efter ett tag känner han igen bokstavskombinatoner och tar ordet direkt.
    Anspela på lust och intresse! En annan bra sak att tänka på är att leka med ljudbilden för att få barn att lära sig hur ord sitter samman (när man pratar låter det ju som om alla ord är "en mening") Vad händer om man tar bort fot i ordet fotboll? Om man tar bort b i bajs och ersätter det med m etc. Rim och ramsor inte att förringa! :)

• marianatte

Angående att ljuda eller att läsa ordbilder så är det så att vi i Sverige ligger mittemellan dessa metoder. Vissa länder använder bara ett pga deras olika ljud och stavning (England utgår från ordbilder).

Vanligast är därför en kombination av detta. Det intressanta är att vissa skolor väljer att använda helord som inlärning men sen att avgöra vilken nivå de befinner sig på, så använder de schemat som utgår från ljudning!

Vilken läsebok de har påverkas också av vilken metod de använder sig av.. Fråga lärarna, kanske blir det ett intressant svar?

• marianatte

Mitt inlägg var helt OT. Sorry!

För att stötta din dotter tycker jag att du ska göra det som redan nämnts, läsa högt för henne, låta henne låna boken efteråt (om hon nu vill det så klart) och allmänt hjälpa henne i kontakt med bokstäver.

Svar på tråden Hur lär sig barn att läsa? Lärare hjälp mig!