• kajsaliten

södertälje sjukhus??

närmar mej förlossningen...ska föda på södertälje sjukhus, men har lite dåliga erfarenheter av det då jag varit sjukskriven sedan v 24 pga onda sammandragningar o varit tvungen att åka dit till förlossningen ett antal ggr redan. tycker jag blivit lite nonchalant bemött...undrar om det finns nån här som har fött där, o vad ni har att berätta??

• Svar på tråden södertälje sjukhus??
  • Fille Fjonkan

Jag har fött 3 barn där. Och jag har väldigt positiva erfarenheter från både Förlossningen och BB ("vanliga BB" inte lätt-BB för där har jag aldrig varit). Trevlig och professionell personal, bra bemötande, bra vård. Fantastiska barn

Lite märklig kvinna i matbespisningen ibland bara. Men hon var inte otrevlig. Maten var väl ok, men inte mycket mer. Men på det hela taget en väldigt bra Förlossningsavdelning, tycker jag.

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • kajsaliten

åh det låter ju jättebra! undrar om det finns möjlighet för pappan att sova över också?

• Fille Fjonkan

Med första barnet sov maken över i de 3 dygn vi var där. Andra gången sov han över 2 nätter, sedan åkte han hem till sonen när jag var tvungen att stanna ett dygn till (dottern hade lite förhöjd temperatur). Jag fick då flytta in i dubbelrum.

Med 3:e barnet däremot fanns det inga lediga familjerum. Kanske hade vi kunnat få ett om vi väntat ett tag till för det var ett par som ev var på väg hem. Men det var sent och vi tyckte inte det var så viktigt då. Jag åkte hem morgonen därpå.

Detta var som sagt inte på lätt-BB där jag tror att det är ännu lättare att få familejrum. Där får man dock bara vara om man inte haft några som helst kompliaktioner under förlossningen. Tredje gången hade jag inte det, men då var lätt-BB fullt. Och jag var lika glad för det. Börjar känna mig hemma på BB nu ju

Lycka till!

• kajsaliten

tack så mycket! har 8 dagar kvar till bf...första barnet , jag är jättenervös! känns bra att det finns möjlighet för min sambo att stanna kvar, var lite orolig för det först...vill ha honom hos mej hela tiden nu, har blivit otroligt behövande de sista veckorna - måste vara hormoner, för normalt är jag inte alls såhär...

• Silverline

Min kompis födde sitt 3:e barn där i januari. Hon är otroligt nöjd med allt!

~ Ilona, mitt hjärta, 000710 ~ Lillebror, i magen, Bf 090115 ~
  • Fille Fjonkan

Det är nog rätt normalt

Jag tror de prioriterar att låta förstagångsfäder stanna. Säg gärna till direkt när ni kommer in till Förlossningen att ni vill ha familjerum, så har de större chans att se till att ni får ett.

Jag var också orolig inför förlossningen att vi dels inte skulle få plats alls på Södertälje Sjukhus och dels att min man inte skulle få stanna. Men det var aldrig något problem. Och vi kände att vi kunde stanna så länge vi ville och behövde.

• mamma me tre

jag har fött 3 barn på södertälje och jag är jätte nöjd med allt! Väldigt mysig personal! har varit både på vanliga bb och lätt BB, vi hade familjerum alla gångerna!

• JLS

Jag är riktigt missnöjd med södertälje sjukhus. Både förlossning samt bb.

Förlossningen: Under min förlossning började vår dotters hjärtljud svaja kraftigt och jag tryckte på knappen i panik för att få in bm, hon lunkade slött in och sa Äh det är glapp i apparaten, sluta kolla på den hela tiden! Och himlade med ögonen till undersköterskan och snackade om alla känsliga blivande mammor. Men för att lugna mig efter det hänt några ggr och få slut på min panik och tjat så sa hon Ja vi sätter väl bla bla på skalpen så ska du se att det inte är någon fara alls och att du är för nervös av dig. Hon gör det och lämnar rummet och säger överlägset:  Nu blir det inte rött eller dåliga hjärtljud.

Jag låg där jättenervös och vågar inte ens kolla på apparaten på ett tag, var helt panikslagen inombords. Men jag försöker lita på henne men plötsligt halvskriker min sambo: DET ÄR RÖTT, TRYCK!!!! Hjärtljuden försvann i några sekunder och det blev helt tomt på skärmen där hjärtljuden skulle vara.  Jag trycker och det tar tid innan bm kommer in och min sambo måste gå och möta henne i dörren och berättar. Hon bara tittar på mig och på apparaten halvslött och vänder BORT apparaten från mig för att jag inte ska se. Jag har vid det här laget panik och det blev ju inte bättre av att hon undanhöll information från mig och behandlade mig som skit rent ut sagt och riskerade vår dotters liv. En kort stund senare kommer läkare inspringande och ger två drag med sugklocka annars blir det akutsnitt. Som tur är lyckas dragningen med klockan och vår dotter överlever.

Får senare läsa Att sugklocka används pga hotande fosterasfyxi.

Är så förbannad nu i efterhand över att de behandlade mig så överlägset och som en hysterisk övernervös människa när jag hade rätt hela tiden i att få panik och flippa ut.

Om jag får bestämma föder jag ALDRIG mer på södertälje sjukhus. De orsakade nästan min dotters död.  Vi hade tur, vi hade kunnat vara ett av de par som lämnar sjukhuset utan sitt barn.

BB: Otroligt ostöttande när amningen inte fungerade, de föreslog aldrig amningsnapp överhuvudtaget trots att vår dotter inte fick i sig något alls på tre dygn. Det enda de sa när jag bad om hjälp (var desperat då hon bara skrek och skrek av hunger) var: AMMA, försök igen igen amma amma. Helt jäkla hysteriskt suck! Och en riktig kossa rent ut sagt där på bb var för fasen inte klok; när min sambo gungade vår dotter pga att hon skrek sa hon barskt Sätt ner henne, hon vill vara ifred. Skaka inte baby, barnmisshandel!!! Helt jävla sinnesjuk var hon. Sen sa hon lägg ner henne i hennes egen säng nu. Vi var helt slut och gjorde som hon sa. Senare samma kväll kommer hon in och skäller ut oss för att hon inte sover med oss i vår säng och säger Inte konstigt att hon skriker då ni har lagt henne helt ensam i sin säng eller hur?? Hon vill vara med er.

Det fanns några guldkorn bland bb-personalen men de flesta fattade ingenting, hur kan man inte fatta att amningen inte funkar direkt för alla? Hur kan man inte veta att amningsnapp kan vara värt att prova om barnet inte kan ta bröstet rätt?

Nu skulle jag kunna skriva en uppsats men jag är så besviken på hur förlossningen blev och är fan skiträdd för att föda där igen och att det den gången går åt helsike med barnet. Vi hade tur denna gång då läkaren kom inrusande, hade bm fått bestämma hade hon dolt allt för mig tills barnet dog.

Är själv född där men herregud vad chockad jag är över hur dålig min upplevelse blev

♥ Julia 080626 ♥
  • mamma me tre

Fy vilken upplevelse du fick. Ja all personal är tydligen inte bra. (min syster vad med om liknande) jag har varit jätte nöjd.

• Britt Blå

Tänkte bara tala om att jag också är otroligt missnöjd med Södertälje förlossning och BB. Dom lyssnade int ealls på mig och satte EDA utan att fråga... Födde andra barnet i STHLM.

• Little daugther

Jag är toppennöjd, men BB var inget vidare, dubbelrum med en mamma som störde massor mitt i natta med att använda fön, vilja babbla osv.

Maten var jättegod tyckte iaf jag.

• Saza

Sådär nöjd...
    Det var fullt i hela sthlm när min dotter ville ut så jag blev skickad till Södertälje.
    Personalen var jättegulliga, både på förlossningen och BB.
    Men det var vissa saker som gjorde att jag ändå inte kände mej helt trygg... som att dom satte Eda när jag var öppen 9 cm (utan att tala om att det gått så fort på slutet) så det gjorde ju att allt stannade av. Vilket i sin tur gjorde att det hela slutade med massa värkstimulerande och sugklocka.

Sen glömde dom ta blodprov på min dotter, det man ska ta när mamman är rh negativ... frågade om det dagen efter förlossningen eftersom jag visste att jag skulle vara tvungen att få spruta om det var så att min dotter var positiv.
    Då visade det sej att provet aldrig togs eller att svaren försvunnit. Jag frågade massor om detta men dom mörkade det hela och pratade bort det hela tiden...
    Alla jag sedan pratat med (min dåvarande bm, bvc, min nuvarande bm) har alla sagt att dom ALDRIG varit med om att nåt sånt glömts bort... så det kändes lite skumt.

Men som sagt... personalen var jättebra och i det stora hela så är jag nöjd.
    Det blir dock inte Södertälje den här gången, men det beror ju mycket på att jag bor i sthlm oxå

Wilma 051013, Lillebror i magen bf 080901
  • AmZz

oj vilka blandande känslor alla har ang. södertälje sjukhus.. Jag bor i södertälje och antar att jag nog kommer föda där, men nu vet jag inte. ;O

• jelt

Jag har bara hört bra om Södertälje. Det enda negativa är att de inte har någon barnklinik, om barnet skulle må dåligt. Då måste det åka till Huddinge.

• mamma me tre

Tycker inte att du ska oroa dig, jag tycker södertälje är jätte bra.:) Har fött där 3 ggr. Börjar man fråga om tex huddinge sjukhus så finns det många som inte är nöjda där heller likaså danderyd osv....

Svar på tråden södertälje sjukhus??