Jag är riktigt missnöjd med södertälje sjukhus. Både förlossning samt bb.
Förlossningen: Under min förlossning började vår dotters hjärtljud svaja kraftigt och jag tryckte på knappen i panik för att få in bm, hon lunkade slött in och sa Äh det är glapp i apparaten, sluta kolla på den hela tiden! Och himlade med ögonen till undersköterskan och snackade om alla känsliga blivande mammor. Men för att lugna mig efter det hänt några ggr och få slut på min panik och tjat så sa hon Ja vi sätter väl bla bla på skalpen så ska du se att det inte är någon fara alls och att du är för nervös av dig. Hon gör det och lämnar rummet och säger överlägset: Nu blir det inte rött eller dåliga hjärtljud.
Jag låg där jättenervös och vågar inte ens kolla på apparaten på ett tag, var helt panikslagen inombords. Men jag försöker lita på henne men plötsligt halvskriker min sambo: DET ÄR RÖTT, TRYCK!!!! Hjärtljuden försvann i några sekunder och det blev helt tomt på skärmen där hjärtljuden skulle vara. Jag trycker och det tar tid innan bm kommer in och min sambo måste gå och möta henne i dörren och berättar. Hon bara tittar på mig och på apparaten halvslött och vänder BORT apparaten från mig för att jag inte ska se. Jag har vid det här laget panik och det blev ju inte bättre av att hon undanhöll information från mig och behandlade mig som skit rent ut sagt och riskerade vår dotters liv. En kort stund senare kommer läkare inspringande och ger två drag med sugklocka annars blir det akutsnitt. Som tur är lyckas dragningen med klockan och vår dotter överlever.
Får senare läsa Att sugklocka används pga hotande fosterasfyxi.
Är så förbannad nu i efterhand över att de behandlade mig så överlägset och som en hysterisk övernervös människa när jag hade rätt hela tiden i att få panik och flippa ut.
Om jag får bestämma föder jag ALDRIG mer på södertälje sjukhus. De orsakade nästan min dotters död. Vi hade tur, vi hade kunnat vara ett av de par som lämnar sjukhuset utan sitt barn.
BB: Otroligt ostöttande när amningen inte fungerade, de föreslog aldrig amningsnapp överhuvudtaget trots att vår dotter inte fick i sig något alls på tre dygn. Det enda de sa när jag bad om hjälp (var desperat då hon bara skrek och skrek av hunger) var: AMMA, försök igen igen amma amma. Helt jäkla hysteriskt suck! Och en riktig kossa rent ut sagt där på bb var för fasen inte klok; när min sambo gungade vår dotter pga att hon skrek sa hon barskt Sätt ner henne, hon vill vara ifred. Skaka inte baby, barnmisshandel!!! Helt jävla sinnesjuk var hon. Sen sa hon lägg ner henne i hennes egen säng nu. Vi var helt slut och gjorde som hon sa. Senare samma kväll kommer hon in och skäller ut oss för att hon inte sover med oss i vår säng och säger Inte konstigt att hon skriker då ni har lagt henne helt ensam i sin säng eller hur?? Hon vill vara med er.
Det fanns några guldkorn bland bb-personalen men de flesta fattade ingenting, hur kan man inte fatta att amningen inte funkar direkt för alla? Hur kan man inte veta att amningsnapp kan vara värt att prova om barnet inte kan ta bröstet rätt?
Nu skulle jag kunna skriva en uppsats men jag är så besviken på hur förlossningen blev och är fan skiträdd för att föda där igen och att det den gången går åt helsike med barnet. Vi hade tur denna gång då läkaren kom inrusande, hade bm fått bestämma hade hon dolt allt för mig tills barnet dog.
Är själv född där men herregud vad chockad jag är över hur dålig min upplevelse blev