• mormor 1965

Över natten till pojkvän?

Min dotter, 15 år, och yngst av 3 döttrar, har utvecklats sent på det sätt att hon "lekte" ännu på våren med sina saker.Nu har det hänt mkt över sommaren! Lekarna är slut och undanpackade, hon har varit på konfirmationsläger, tagit sin första fylla, rökt och har slutligen nu också en pojkvän i samma ålder. De har nu varit ihop i 3 månader och hånglar på rummet på kvällarna. Själv säger hon att de inte är redo för sex ännu. Nu vill hon att de ska börja övernatta hos varann, för det är ju så mysigt att få vakna tillsammans.
    Jag tvekar verkligen. Jag vet ju att de kan göra vad de vill på dagtid bakom stängd dörr också, men att ge lov för att bli över natten känns som att ge helt grönt ljus, och det tycker jag inte att hon är mentalt mogen för. Vad säger ni som läser detta? Är jag gammalmodig? Eller klok?
    Hon tjatar och tjatar....Vad är rätt och fel?

• Svar på tråden Över natten till pojkvän?
  • Uncovered

Jag blev av med oskulden när jag var tretton. Ljög för mamma och sa att jag sov över hos en tjejkompis när jag sov hos honom. Började med p-piller utan att berätta det.
    Är det ett sånt förhållande du vill ha med din dotter?

• cissi24

Hade inte gått med på det. Hon är ju bara barnet. Förklara lite fint för henne att du tycker hon kan umgås med pojkvännen på dagarna. Det klarar man sig alldeles utmärkt med i den åldern.

• krakel

kan bara försöka minnas då jag va 15.. då jag va tillsammans med min kille.. ville inte och hade inte sex med honom... hade vi velat det hade vi gjort det ändå utan att sova över..

det va faktsikt min mammas vännina som sa till mamma att om de vill ha sex har det det ändå.. så fick jag sova över hos honom då jag va 16 ...

men jag förstår din sits,,, är själv livrädd för den dan då min dotter komemr hem med samma fråga..

• buffybus

fast om dem nu vill ha sex så lär dem göra det även om dem inte sover över bara.. dem hittar nog plats o tid för det ändå... 

Jocke+André älskar er mest av allt!!
  • mormor 1965

Jo, jag vet att de kan ha sex ändå. Lite tänker jag också på vad folk ska tänka om mig som mamma, ifall jag släpper iväg henne sådär. Jag undrar en sak till, föräldrar till pojkar, tänker de likadant? Vill inte de heller släppa iväg sina pojkar till nån tjej över natten? Är de måna om pojkarnas oskuld?

• Erik

Jag själv började sova över hos min 18 åriga pojkvän då jag var 15 år så jag vet inte vad jag skall ge för råd.... Skulle föreslå att dom måste vänta tills dom båda är 16 år och "lovliga" men inte vet jag.... Detta har ju inget med åldern att göra utan med hur mogna dom är psykiskt... Kan ju tillägga att min 18 åriga pojkvän och jag är gifta i dag.

Erik -04, Elias -07
  • greeneyes

Jag tycker att om hon själv säger att hon inte är redo för sex så ska de inte få sova tillsammans. Det är så mycket större press på en då. Var själv i samma situation som tonåring, och det blev en helt annan grej att sova tillsammans, och oftast blir det att man har sex då även fast man kanske inte tänkt det från början. Känns onödigt att gå med på det tycker jag. 

Blev mamma 070825 till en underbar dotter!
  • Bonanza

Vill de ha sex kommer de ha det oavsett. Det enda du kan göra nu är att lita på din dotter. Du kan inte uppfostra en femtonåring, du får helt enkelt hoppas att du har gjort ett bra jobb hitills.

• gryning2

Jag tycker du ska låta henne sova där. Varför inte? När jag var 15 fick jag inte sova med min kille. Det jag gjorde var att ljuga och sov med honom ändå... bättre att ha ett öppet förhållande mellan föräldrar och barn. Klart man vill sova med sin kille, det är väl inte så dramatiskt.

• Kristin24

Men fråga om hon vill att ni ska ordna med p-piller så när de ändå kommer ha sex så är hon ju skyddad från en graviditet.
    Låter ju som att de inte har sex i allafall...men som du skriver Ts så är det ju något de kan göra närsom varsom.

Låt dom sova över hos varandra

Go och glad Kexchoklad
Svar på tråden Över natten till pojkvän?