Kan man göra vit marsipan? eller rosa?
Hur går man tillväga isåfall? Alltså som ett lock till tårta.. Istället för vanlig grön.
Hur går man tillväga isåfall? Alltså som ett lock till tårta.. Istället för vanlig grön.
finns färdiga lock att köpa i olika färger - rosa vet jag finns eftersom jag köpte det själv för ett tag sedan.
Vill du GÖRA marsipanen, eller bara veta hur du kan få till ett lock i annan färg än grön?
Hur man gör marsipan själv vet jag inte, men det finns att köpa färdig som man kan kavla ut själv... Om du med "vit" menar ofärgad vill säga... marsipan är typ naturvit, vill du ha kritvit så blir det sugarpaste du måste använda!
I vanliga mataffärer då eller?
Alltså kan man köpa både lock i andra färger och marsipan som inte är i lock form?
Ja, det ska finnas i de som är välsorterade! Alltså kanske inte i kvartersbutiken, men på Coop forum eller ICA maxi borde de ha alla sorter! Och även i aningen mindre butiker...
Nu har jag vart o kollat efter färdiga lock och hittade vanligt grönt lock och ett rosa. Men om man vill ha i annan färg, vad tusan gör man då?!
Kan man köpa färdig marsipan på tub, som är typ vit, och sen göra ett lock av det själv?
Marsipan säljs förpackad antingen i fyrkanter eller rullar. Vad jag vet finns det inte på tub. Marsipan är i grunden nästan helt vit och vill man färga den ex röd, gul, grön, blå mm använder man vanlig karamellfärg efter eget tycke som man knådar in i marsipanen. Rosa marsipan får man genom att använda röd karamellfärg sparsamt.
Marsipan kan vara knepigt att kavla ut så jag brukar lägga den väl utplattad mellan gladpack/plastpåsar och sedan kavla ut den.
Helt vit marsipan finns inte som tidigare skribent skrivit utan det är suggarpaste man får använda där.
lycka till