• Silverkatten06

Hur gör man rent ett strykjärn?

Skulle stryka en mängd grejor nu och förstörde första tröjan eftersom jag inte sett att det är nåt inbränt i strykjärnet. Vet inte hur det gått till, men tröjan blev brun

Hur får man bort sånt (vad det nu är)? Finns det nån huskur eller nåt medel jag kan köpa? Eller är det så illa att det bara är att köpa nytt strykjärn?

• Svar på tråden Hur gör man rent ett strykjärn?
  • Peztis

Nej, du ska inte behöva slänga strykjärnet!

Sätt på strykjärnet och stryk en bit tyg du inte är rädd om, då kan det gå bort.
    Annars kan du på ett kallt strykjärn med teflonbeläggning rengöra med T-röd.

Är det inte teflon så kan man gnugga rent med lite tandkräm(!).

• MaddeMamman

sånt medel man har till keramikhällar kan man skura försiktigt med

Tandkräm på min spegel.
  • Silverkatten06
    Peztis skrev 2008-08-26 21:44:03 följande:
    Nej, du ska inte behöva slänga strykjärnet!Sätt på strykjärnet och stryk en bit tyg du inte är rädd om, då kan det gå bort.Annars kan du på ett kallt strykjärn med teflonbeläggning rengöra med T-röd.Är det inte teflon så kan man gnugga rent med lite tandkräm(!).
    Testade att stryka på en bit tyg, det funkade inte. tror inte att det är teflon, det ser ut som silvrig metall.. tandkräm, då?
  • Silverkatten06
    MaddeMamman skrev 2008-08-26 21:49:16 följande:
    sånt medel man har till keramikhällar kan man skura försiktigt med
    Ok, ska testa både det och tandkräm!
  • MaddeMamman

men det funkar med keramikrent iaf..

Tandkräm på min spegel.
  • Silverkatten06

Hmm, tandkräm funkade inte alls. Keramikrent tog bort det värsta, men inte allt.

Undrar vad det är för nåt? Irriterande är det hur som helst när man äntligen tagit fram berget med grejer som ska strykas...

• mimmi 1

prova med ättika .... om man går in på perstorps hemsida, så finns en mängd olika tips på vad man kan använda ättika till, och bla. så står att man kan rengöra strykjärn.. värt att prova tycker jag...

• lillstrumpan81

En anna fråga, det är kalk  i vattnet. Och det har blivit kalk i hålen där vattnet kommer ut. Hur kalkar man av ett strykjärn? Eller hur får man rent det från kalk. Ramlar ut vita klumpar ibland. Inte så kul.

• mimmi 1

PS.. jag kollade på deras hemsida, och det står: 1 msk ättika (24% perstorps) och 1 msk vatten, rengör med trasa, och beläggningen försvinner...

• mimmi 1
    lillstrumpan81 skrev 2008-08-27 10:32:17 följande:
    En anna fråga, det är kalk  i vattnet. Och det har blivit kalk i hålen där vattnet kommer ut. Hur kalkar man av ett strykjärn? Eller hur får man rent det från kalk. Ramlar ut vita klumpar ibland. Inte så kul.
    kolla på perstorps hemsida !!!! man häller 1 msk ättika i vattenbehållaren, fyller upp med vatten, och stryker... man rengör hålen med att doppa en tops i ättika och gnugga i hålen...
    (www.perstorpattika.se)
  • Peztis

Mitt strykjärn har en knapp som man trycker på för att ta bort kalkavlagringar. Har du kollat om din har det?

Annars borde det väl funka med lite citronsyra i vattnet, låt det stå 30 min och spraya/ånga sedan igenom det.

Tipset om tandkräm fick jag från ngn bok med 1000-tals idéer och tips.

Ättika funderade jag också på, det är ju ett sådant där universalmedel, verkar det som.

• Peztis

Är det kalk så bör det gå att få bort med ättika eller citronsyra.

Annars kan det vara så att du har stukit för varmt på ett plagg med konstmaterial så at det smält lite men då brukar det bli mer åt det svarta hållet.

Skulle nästan tro att det är kalk det är frågan om, faktiskt.

Svar på tråden Hur gör man rent ett strykjärn?