• fröken frida

Kejsarsnitt på mölndal

Idag har jag fått veta att det blir planerat kejsarsnitt för våran del. Lillbebis ligger i säte och vägrade vända på sig under försöken idag.

Ni som har gjort kejsarsnitt på mölndal..Hur fungerar det där?? Hur länge har ni fått stanna på bb? Har pappan fått stanna? Hur fungerar det direkt efter snittet? Har ni fått bebis på bröstet eller vad händer? Har ni fått ha bebis och man med er på uppvaket? Jag känner att det skulle vara fruktansvärt jobbigt att skiljas från dem de första timmarna.
    Jag vill veta allt! Snälla om det finns någon som vill dela med sig till en väldigt nervös Frida

• Svar på tråden Kejsarsnitt på mölndal
  • Donnaponna

Hej

Jag har inte gjort mitt snitt ännu men kommer att göra det på mölndals BB.

Jag kan inte svara på alla frågor men vad jag fick förklarat för mig så fick man inte ha bäbisen med sig under uppvaket där för det är en vårdavdelning med andra patienter än kejsarsnitt patienter.

Man kan få turen att det inte är så många förlossningar på den dagen man gör snittet och kan då få ligga kvar på förlossningen och där kan man få ha med sig sin bäbis. Annars får pappan ha bäbisen så länge.

• LindaV

Vi gjorde planerat snitt på Mölndals BB år 2005 när vi fick vårat första barn. Vi tyckte att det var mycket bra! Snittet gjordes "vaket" och pappan var med hela tiden. Han satt vid huvudändan. När bebisen kommit ut, fick vi kika på honom en liten stund och sedan gick de iväg med honom tillsammans med pappan och sög bort lite fostervatten osv. Sedan kom de tillbaka och bebisen fick ligga på bröstet.

Jag har för mig att jag stannade i ca 3-4 dagar och pappan fick vara med hela tiden och även sova över. Eftersom vi gjort snitt prioriterade de oss så att vi fick ett helt eget rum. Så försöker de alltid att göra. Jag behövde inte ligga ensam på något uppvak utan låg på förlossningen tillsammans med bebisen och pappan. Vi fick fira med en bricka med bubbel, smörgåsar och macka precis som alla andra! Jag kände precis som du oro inför det här med uppvaket men det gick ju jättebra!

Lycka till ock hoppas att allt går bra!
    PS: vi ska göra planerat snitt igen på Mölndals bb, den 30/9 får Filip sitt syskon!

• fröken frida

Tack så mycket! Det låter ju hur bra som helst! Precis så jag hoppas att det går till för oss oxå:) Känns ju så tråkigt om man missar de första timmarna av ens lilla hjärtas liv!

• Leesa

Jag gjorde snitt på Mölndal för tre veckor sen
    Pappan var med hela tiden - vi fick ligga kvar på förlossningen efteråt för att jag skulle slippa vara ifrån dom. Även på bb fick min sambo vara kvar, vi hade eget rum.
    Vid själva snittet så fick jag upp bebisen på bröstet direkt en liten stund. Sen klippte pappan till navelsträngen och så på ett bord brevid. Sen låg hon hos mig och ammade medan de sydde ihop magen.

På hela taget var det kanon att snittas på Mölndal - personalen på bb var gulliga och hjälpsamma!

Lycka till, hoppas att det blir som du tänkt dig!

Lisa + Michael = Alice
  • Mariahogergö

jag gjorde aku snitt, men då sprang dom iväg med bebben direkt, fick hålla honom 1 minut i korridoren sen fick jag ligga mot min vilja på upvaket ensam, efter tjat lyckades jag övertala do matt köra upp mej,men jag fick inget bubbel... låter lite konstigt om du ska amma sen menar jag...?

• fröken frida

Å det lät ju inte roligt..Hur länge var ni separerade??? Och när var det du gjorde snittet??
    Känns som att man verkligen vill vara tillsammans varje sekund nu när man äntligen ska få träffa sin lilla bebis!

• Lisa1976

Hej Frida.
    Jag gjorde planerat snitt på Mölndal i april i år. Vi kom dit kl 7 på morgonen. Sen förberedde dom mig med dropp, operationskläder osv. Sedan rullades jag in i op-salen där det nog var 10-13 personer. Bli inte nervös inför all uppståndelse, varje person har en roll att koncentrera sig på. Jag fick spinalbedövning. Det tog nog 10-15 minuter innan han hittade rätt. Det gjorde lite ont men det var inte outhärdigt. Sedan verkade bedövningen ganska snabbt och jag fick lägga mig tillrätta och dom riggade upp en skärm över magen osv. Sedan tog det bara 5-10 minuter innan vår lille kille var ute. Han föddes kl 8,40. Jag fick honom direkt till mig och så fick vi hälsa på varandra. Sedan tog dom honom och tvättade och mätte och vägde, medans dom sydde ihop mig. Sen fick jag rulla iväg till uppvaket och ligga där i 4 timmar. Det var lite tråkigt men jag passade på att vila lite. Dom har tidningar man får låna. Lilleman fick sitta hos sin pappa under tiden. Tipsa honom att ha med sig lite mat (smörgås eller nåt) och dricka. Efter 4 timmar lämnade min man lilleman till barnmorskorna på BB och gick ner och hämtade mig på uppvaket. Vi kom in på onsdagen och åkte hem på lördag lunch. Då var jag tillräckligt stabil för att klara mig hemma och vi hade fått all information vi behövde (ganska mycket!) och gjort alla tester på Lilleman.
    LYCKA TILL!!!!!

• vil70

Jag snittades på Mölndal i oktober-07, det blev akut snitt 3 v före BF, vi hade dock tid för planerat snitt.
    Det blev som sagt inte som vi "tänkt" oss, men allt gick bra och jag gillade Mölndal!!
    Snittades på Östra -00, men tyckte att det var urdåligt och hemskt där (specialförl-BB), så 3:e snitte gjordes i Varberg.

Denna gången fanns det en del komplikationer så vi ville vara nära.
    Jag fick värkar och åkte upp till FL på Möldal för kontroll, intagnings CTG var onormalt, så det blev akut snitt.
    Pappa fick stanna på BB, vi hade ennkelrum alla de dagar vi var där (4). Personalen var omtänksam och hjälpte till.
    När lillan var ute så sprang dom iväg, men jag hörde henne låta, såg bara ett par fötter sticka ut ur handuken, sedan kom dom tillbaka. Fick åka till IVA själv, men BM kom med pappa och bebis efter 2 timmar, det finns mer info på min sida.

Lycka till!!

• vil70

Inör 2:a snittet skall det vara.

• Dexxi

Jag snittades på Mölndal 21/3 i år. Jag hade fått planerad tid men prinsessan ville ut 10 dagar tidigare så det blev ett akutsnitt. Vi ringde när vattnet gick vid 04 och 06.59 föddes hon! Alla var supergulliga och även om allt gick fort så kändes det jättebra. Hade ju värkar så var väldigt inne i mig själv så jag gick snällt med på allt som skulle göras. Ryggbedövningen gjorde ont men inte så farligt som jag hade trott faktiskt.
    När hon kom ut så fick vi se henne snabbt sen så gick pappa med henne till skötrummet där hon mättes o vägdes sen kom de tillbaka till mig och jag fick ha henne på bröstet hela tiden medan de sydde. Sen flyttade de mig till en säng och jag fick ha henne brevid mig och så rullade de oss alla tre till ett eget rum på förlossningen där vi fick vara tillsammans för uppvak. Vid 10.30 åkte vi till BB och där var vi alla tre i 3½ dag på eget rum.
    Jag tror att man får vara ihop på uppvaket om de har lediga rum, annars får pappa och bäbis vara på BB medan mamma ligger på uppvak vad jag förstått. Jag är VÄLDIGT glad att vi fick vara tillsammans...hade verkligen fasat för att inte få vara ihop med min bäbis de allra första timmarna...det var min största besvikelse med att få planerat snitt när det stod så i papperna och de sa det på informationen...skönt det inte blev så! Hoppas ni får vara tillsammans med!

♥ Nova 21:e mars 2008 ♥
  • fröken frida

Tack!
    Å jag hoppas så att vi får vara tillsammans! Och att jag får ha Liten på bröstet när dom syr ihop magen..Det är ju sådant man inte vill missa!
    Nu börjar det verkligen dra ihop sig här..Konstig känsla att veta att det snart är dags att han snart är HÄR! Känns som att de flesta är nöjda med Mölndal iallafall det känns ju bra eftersom vi hade nog tänkt Östra som 1a handsval..

• fröken frida

Tänkte bara avsluta lite här..Nu har vi varit hemma med våran fantastiska son i en vecka! Han är 10 dagar idag! Var jättenöjd med Mölndal och snittet och bb och alltihop! Känns jätteskönt! Vi fick vara tillsammans efteråt på ett rum på förlossningen alla 3 och det var så mysigt! Jag fick även upp honom en kort stund på bröstet direkt..Vilken känsla!! Min man fick stanna på BB de 3 nätter vi stannade..Så allt gick precis som jag önskade med andra ord! Nu gäller det "bara" att komma in i lite nya rutiner och mammarollen här hemma..

• vil70

Stort grattis till er son, vad roligt att det kändes bra och att ni är nöjda =)

• Dexxi

Åhh vad skönt att höra att du fick det som du önskade! Och grattis till er lilla son!

♥ Nova 21:e mars 2008 ♥
Svar på tråden Kejsarsnitt på mölndal