• SaraBaraSara

Förbannade tand ,hur länge ska den hålla på???

HAr en sån skön visdomstand påväg upp den har hållt på i ca 4 dagar nu kan inte sova inte äta ingenting har feber å mår verkligen skiit.
    Var os tandläkaren igår fick pencelin & så satte dom på en gasbinda med bedövnings salva på men den ramla den några timmar senare när dom sa att den skulle sitta i flera dagr..
    Har ätit jur mycket Ipren som helst bara för att slippa denna smärta men det hjälper inte sepeciellt mycket & har även tagit Citodon för att kunna få sova nån timme i natt men knappt det hjälper heller ,suuck.. Är jätte svullen i munnen & utanpå kinden.. Gör såå oont.
    Hur länge brukar dom hålla på att göra ont??? Har aldrig varit med om dom har hållt på så länge.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-27 07:56
    Och någon som vet hur lång tid det tar innan pencelin börjar verka??

• Svar på tråden Förbannade tand ,hur länge ska den hålla på???
  • goldcoast

Tycker att du absolut ska ringa tandläkaren igen.

Att ha var i munnen kan orska stora skador.
    Ring och hörmed dom igen.

Du kanske kan få annat än Ipren.
    Citodon eller liknande.
    men RING til tandläkaren.

• sunmaid

Det kan ju ta någon dag innan penicillinet hjälper helt, verkar olika på olika personer. Ska ni dra ut den? Vet du om det var tandköttet som var svullet eller själv tanden?

Tog dom någon röntgenbild på den?

Hoppas att det snart blir bättre!

• knyttis

Visdomständer är knasiga varelser som kan om dom vill ställa till mycket fförträt till sin ägare. Du har ju fått pc nu, det kan ta upp till 48h innan det får i sin fulla effekt. Om tanden skymtar ngt genom tandköttet skulle jag även pröva borsta försiktigt med en ny tandborste och Corsodyl gel 1% (antibakteriellt). Då gnuggar du försiktigt med det i regionen där tanden kommit fram. Det finns att köpa receptfritt på apoteket. Det kan du i så fall fortsätta med tills det är symptomfritt. Om det bara blir mer och mer svullet och visdomstanden ligger i underkäken skall du söka tandläkaren på nytt! Ta alvedon utspritt under dagen enligt fabrikantens instr så att du har ett kontinuerligt skydd! Lycka till!

Hälsn J

• anelia

Mina jädra visdomständer har hållt på i flera år. Jag har jätte ont i några dagar, så jag knappt kan äta, dock inget var. Sedan går det veckor, ja kanske månader, sedan gör det ont ett par dagar igen.
    Har tre stycket som turas om att göra ont. De har inte brottom upp precis...
    Fattar inte vad man ska få dem för, de strular ju för de flesta personer

• SaraBaraSara
    goldcoast skrev 2008-08-27 07:58:29 följande:
    Tycker att du absolut ska ringa tandläkaren igen.Att ha var i munnen kan orska stora skador.Ring och hörmed dom igen.Du kanske kan få annat än Ipren.Citodon eller liknande.men RING til tandläkaren.
    Äter ju pecelin & pratade med dom på apoteket & dom rekomenderade lite starkare värk tabletter som jag köpte men tycker inte att det gör någon skillnad gör lika ont än :/
    har tagit citodon som jag fick av svärmor det hjälper lite.
  • SaraBaraSara
    knyttis skrev 2008-08-27 08:05:07 följande:
    Visdomständer är knasiga varelser som kan om dom vill ställa till mycket fförträt till sin ägare. Du har ju fått pc nu, det kan ta upp till 48h innan det får i sin fulla effekt. Om tanden skymtar ngt genom tandköttet skulle jag även pröva borsta försiktigt med en ny tandborste och Corsodyl gel 1% (antibakteriellt). Då gnuggar du försiktigt med det i regionen där tanden kommit fram. Det finns att köpa receptfritt på apoteket. Det kan du i så fall fortsätta med tills det är symptomfritt. Om det bara blir mer och mer svullet och visdomstanden ligger i underkäken skall du söka tandläkaren på nytt! Ta alvedon utspritt under dagen enligt fabrikantens instr så att du har ett kontinuerligt skydd! Lycka till!
    Hälsn J
    Detta är dag 3 jag äter pencelin & tycker inte att det gör någon verkan alls har så förbannad ont fortfarande kan inte ta ihop tänderna mot varnadra alltså är det fortfarande svullet ,nu har har det börjat gjort ont i tungar & i överkäken på den sidan visdomstanden sitter ,har haft ont i hasen på den sidan oxå men trodde jag var på G att bli förkyld men nu undrar jag om det verkligen är så? eftersom det bara är på ena sidan..
  • Lotten 66

Du kanske har fått fel sorts pencillin för annars borde den ha hjälp nu. Ring tandläkaren igen, tänk på att det snart är helg och så länge kan du inte gå. Finns inget värre än tandvärk o jag lider med dig.

• SaraBaraSara
    sunmaid skrev 2008-08-27 08:01:42 följande:
    Det kan ju ta någon dag innan penicillinet hjälper helt, verkar olika på olika personer. Ska ni dra ut den? Vet du om det var tandköttet som var svullet eller själv tanden?Tog dom någon röntgenbild på den?Hoppas att det snart blir bättre!
    Detta är dag 3 jag äter pencelin & man tar 3 om dagen så tycker att det borde ju verka nånting men jag märker ingen skillnad.
    Nej dom sa os tandläkaren att om den fortsätter så här så kan man dra ut men det kan man inte göra i såna här akuta fall det måste man göra när den inte håller på & växer å gör ont.Tandköttet är jätte svullen syns tillomed på min kind utifrån ,inga röntgenbilder.
  • SaraBaraSara

Lotten 66 skrev 2008-08-28 08:58:26 följande:

Du kanske har fått fel sorts pencillin för annars borde den ha hjälp nu. Ring tandläkaren igen, tänk på att det snart är helg och så länge kan du inte gå. Finns inget värre än tandvärk o jag lider med dig.
    Ja det verkar ju inte bättre det ända som händer är att jag får ont i magen.. Ska ringa nu!
Svar på tråden Förbannade tand ,hur länge ska den hålla på???