• black sun

Jag får inte in linserna! hur ska jag göra?

Jag har beställt nya färgade linser och försökte igår sätta in dom. Jag fick dit dem efter mkt trixande men det blev liksom en luftbubbla innanför och då när jag blinkade så lossnade den.

Hur gör jag för att det inte ska bli en luftbubbla?

Jag har kollat på olika instruktionsvideos och det ser så enkelt ut för andra, men för mig går det inte så bra.

tips? tricks? råd?

Tack :)

• Svar på tråden Jag får inte in linserna! hur ska jag göra?
  • Ylva Li

När jag sätter i linser spärrar jag upp ögonlocket med pek- och långfinger på ena handen och sätter i linsen med andra handen. Jag får alltid luftbubbla så när jag satt i linsen lyfter jag liksom upp övre ögonlocket genom att dra lite i fransarna. Då hamnar ögonlocket utanpå linsen och oftast försvinner bubblan då. Lycka till!

• black sun

aha... tack för tipset! ska testa :)

• Miot

Kan flika in med att det är viktigt att blöta ner linsen riktigt med linsvätska innan man sätter in den. Är den bara ytterst lite torr som den lätt blir om man grejar med den för länge, så brukar det bli ganska svårt.

• SVejsan

black sun skrev 2008-08-27 09:52:14 följande:

Jag har beställt nya färgade linser och försökte igår sätta in dom. Jag fick dit dem efter mkt trixande men det blev liksom en luftbubbla innanför och då när jag blinkade så lossnade den.Hur gör jag för att det inte ska bli en luftbubbla?Jag har kollat på olika instruktionsvideos och det ser så enkelt ut för andra, men för mig går det inte så bra.tips? tricks? råd?Tack :)
    Gå tillbaka till din optiker och få nya tips... Och att de förevisar allt igen...

De finns där för att se till att du inte skadar dina ögon...Så de står gärna till hjälp lika gärna med isättning och urtagning som med den viktiga tillpassningen som du förhoppningsvis genomgått. (tillpassningen som ser till att du använder linser med rätt baskurva och som även ser till att du får några som passar med din tårvätskemängd/linsens "vatteninnehåll")-enormt viktigt så du inte skada hornhinnan!
  • black sun

Miot

Tack, det ska jag tänka på. Jag hade också svårt att se vilken sida som var rätt, om den var ut och in, men det läste jag mig till hur man kunde se.

kanske jag med er hjälp ska lyckas få in dem :)

• black sun

SVejsan

Nja.. allt det där har jag inte kollat. Borde kanske ha gjort det :/
    De här linserna beställde jag på fargadelinser.se och de är utan styrka.

• Cia o krabaten
    SVejsan skrev 2008-08-27 10:46:43 följande:
    black sun skrev 2008-08-27 09:52:14 följande:
    Gå tillbaka till din optiker och få nya tips... Och att de förevisar allt igen...De finns där för att se till att du inte skadar dina ögon...Så de står gärna till hjälp lika gärna med isättning och urtagning som med den viktiga tillpassningen som du förhoppningsvis genomgått. (tillpassningen som ser till att du använder linser med rätt baskurva och som även ser till att du får några som passar med din tårvätskemängd/linsens "vatteninnehåll")-enormt viktigt så du inte skada hornhinnan!
    Kan bara hålla med Svejsan.
    För jag hoppas att det är en optiker som ordinerat linserna och lärt dig hur du ska hantera dem...
  • dexion

Har du koll på att du har rätt storlek på linserna? kollat upp hos en optiker med andra ord? Alla ögon är lite olika formade (olika välvda/buktande), och även om linserna är mjuka så passar inte alla linser alla ögon. att linserna skaver, får luftbubblor eller inte hamnar rätt kan vara ett tecken på det.

• SVejsan

black sun skrev 2008-08-27 10:47:47 följande:

MiotTack, det ska jag tänka på. Jag hade också svårt att se vilken sida som var rätt, om den var ut och in, men det läste jag mig till hur man kunde se.kanske jag med er hjälp ska lyckas få in dem :)
    Att inte optikern berättade det...
  • Cia o krabaten

black sun skrev 2008-08-27 10:49:22 följande:

SVejsanNja.. allt det där har jag inte kollat. Borde kanske ha gjort det :/De här linserna beställde jag på fargadelinser.se och de är utan styrka.
    Spelar ingen roll om det är styrka eller inte, det är själva linsen och storleken som är viktigast.
    Styrkan har bara med synskärpan att göra.
    Färgade linser kräver lika mycket kontroller som de som är "halvblinda". Superviktigt och finns med i socialstyrelsens lagar och regler.
  • SVejsan

black sun skrev 2008-08-27 10:49:22 följande:

SVejsanNja.. allt det där har jag inte kollat. Borde kanske ha gjort det :/De här linserna beställde jag på fargadelinser.se och de är utan styrka.
    OK. Ögon finns inte som reservdel...Upp till dig... Med otur så kan du åka på att bära glasögon...
Svar på tråden Jag får inte in linserna! hur ska jag göra?