• HäckHäxan

Ramadan, vad är de för regler som gäller med vatten och mat??

Hejsan...

Jag är nyfiken på vad de är som gäller med fastan, dvs när man får äta och dricka. *nyfiken* och vore tacksam för svar..

Nej detta är ingen tråd att snacka om meningen med varken islam eller andra religioner, utan bara jag som är nyfiekn på just Ramadan.

*nyfiken i en strut*
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-27 22:58
    När det gäller giftemål då:

Måste kvinnan konvertera eller kan man gifta sig ändå??
  • Svar på tråden Ramadan, vad är de för regler som gäller med vatten och mat??
  • Ringduvan

Var i 'Dubai under Ramadan och där kunde man inte ens tugga tuggummi eller ta ett glas vatten i hettan (40 grader). MEn det är nog olika beroende på var man befinner sig. På hotell brukar man dock kunna få äta och dricka mitt på dagen. Det bästa är att fråga.

• MsBeauty

Mellan soluppgång och solnedgång ska man avhålla sig från mat, dryck, rökning, snusa, tuggummi, samlag, dåligt beteende (ska man väl alltid, men extra viktigt då om man inte kan låta bli annars). Det är olika tider varje dag alltså, men du kan kolla på Internet vilken tid solen går upp och ned där du bor. Efter solnedgång får man göra allt som vanligt, men man ska ju äta med måtta. Magen ska vara 1/3 fylld av maten 1/3 av dryck och 1/3 ska vara tom.

• DOLCE FAR NIENTE
    MsBeauty skrev 2008-08-27 12:10:38 följande:
    dåligt beteende (ska man väl alltid, men extra viktigt då om man inte kan låta bli annars).
    Ler* gulligt sagt. Men visst får man sig en extra tankeställare vid Ramadan månad subhanallah.
  • GashH

Så hur förklarar man för en icke-troende varför man fastar?
    Jag ska fasta och den fundeingen dyker upp varje år.
    Hur förklarar ni anledningen till att ni fastar till någon som frågar er?

• HäckHäxan
    GashH skrev 2008-08-27 18:24:20 följande:
    Så hur förklarar man för en icke-troende varför man fastar?Jag ska fasta och den fundeingen dyker upp varje år.Hur förklarar ni anledningen till att ni fastar till någon som frågar er?
    Jag undrar väl mer vad är anledningen till att man fastar???
    Klämkäck......
  • HäckHäxan
    MsBeauty skrev 2008-08-27 12:10:38 följande:
    Mellan soluppgång och solnedgång ska man avhålla sig från mat, dryck, rökning, snusa, tuggummi, samlag, dåligt beteende (ska man väl alltid, men extra viktigt då om man inte kan låta bli annars). Det är olika tider varje dag alltså, men du kan kolla på Internet vilken tid solen går upp och ned där du bor. Efter solnedgång får man göra allt som vanligt, men man ska ju äta med måtta. Magen ska vara 1/3 fylld av maten 1/3 av dryck och 1/3 ska vara tom.
    Tack för svaret

Vad gäller för gravida, ammande kvinnor samt äldre då??
    Klämkäck......
  • mamma är bäst

När är ramadan i år? Är det dags snart? (jag är inte muslim, men mitt barns far, därför undrar jag)

• HäckHäxan
    mamma är bäst skrev 2008-08-27 18:31:06 följande:
    När är ramadan i år? Är det dags snart? (jag är inte muslim, men mitt barns far, därför undrar jag)
    1 september börjar den iår har jag fått förklarat för mig..
    Klämkäck......
Svar på tråden Ramadan, vad är de för regler som gäller med vatten och mat??