• Kristin87

Timanställd och semester?

Funderar lite över hur jag ska kunna ta semester...
    Hur fungerar det om man är timanställd och vill ta ut semester ett par veckor? Semesterersättningen ingår ju i lönen, dras den av från lönen om man tar ut semester eller händer ingenting? Är det bara att meddela arbetsgivaren att man vill ta semester?
    /Kristin

• Svar på tråden Timanställd och semester?
  • LaTjej

När du tar semester som timanställd så räknar arbetsgivaren det som tjänstledigt. Eftersom du redan har fått ersättning med lönen så får du ta det som obetald.

Har precis tagit två veckors obetald (är också timanställd) och fick ta det som tjänstledigt.

Man har alltid rätt till 25 dagars semester om året.

• sahara

Du går inte på vikariat då utan ren timanställning ? Alltså du har bokade pass kanske ett par dagar i förväg ?
    För går du inte på ett längre vikariat är det ju bara att säga till arbetsgivaren att du inte kan jobba på ett par veckor.Den semesterersättning du fått på din timlön får du givetvis behålla.

• Kristin87

Jag går på ett vikariat som går ut sista september men tror inte att det kommer att vara något problem att jag är ledig de sista två veckorna (ska få barn sista september) då jag har en bra chef som har koll på läget Så jag tar det obetalt helt enkelt och så är det inte mer med det! Tack för svar!

Svar på tråden Timanställd och semester?