• sahara

Ni som arbetat som undersköterska i Norge, ge mig råd och tips !!!

Jag riskerar uppsägning pga av nedskärningar i min kommun.
    Funderar lite på vad jag ska göra i stället.Undrar om Norge kan vara ett alternativ.
    är det fortfarande lätt att få jobb som uska i Norge ?
    Är det någon som förmedlar dessa jobb i så fall ?
    var i Norge pratar dom begripligt ?
    Är det svårt att hitta någonstans att bo ?

Jag har jobbat som 25 år som undersköterska både inom akutvård. hemsjukvård och äldreomsorg så jag borde ju vara attraktiv om dom nu behöver personal.

Tacksam för tips !!

• Svar på tråden Ni som arbetat som undersköterska i Norge, ge mig råd och tips !!!
  • kimsi

Jag jobbar inte själv i Norge men känner flera stycken som gör det och det verkar väldigt lätt att få jobb där.

De jag känner jobbar på lite olika sätt, en del åker över varje helg och jobbar då endast helger (och på detta får de ut en lön som de klarar sej bra på) Andra jag känner åker över varannan vecka och jobbar, en del jobbar där hela tiden så som du ser varierar det stort.

De jag känner bor i anknytning till arbetsplatsen, hyr någon liten lägenhet tillsammans med andra svenskar som är över och jobbar t.ex.

Spårket kan man i regel säga så här, ju längre upp i landet du kommer desto svårare är det att förstå. De som jag känner jobbar precis på andra sidan gränsen och där är det väldigt lätt med spårket, några jobbar även i Oslo och de upplever inte spårket som ett problem.

• mini79

Hej
    Jag jobbade som uska i Oslo för snart 10-år sen. Ska försöka komma ihåg...
    Först måste man få ett norskt bevis på att man har svensk undersköteskeutbildning (hjelpepleier som det heter i Norge). KOmmer inte ihåg exakt var jag skaffade den, men det kan du säkert fråga om du är på intervju. jag hade inga problem med att förstå Oslonorskan och de allra flesta norrmän är jätteduktiga på att förstå svenska. De brukar till och med översätta de norska orden som är annorlunda än de svenska så att man fattar bättre.
    gå in på Arbetsförmedlingen i Serige och fråga vilka Norska sidor som är bra att söka jobb på. Om det är enkelt eller inte att få jobb i Norge nu vet jag inte.
    Jag delade en etta med en kompis när jag bodd i Oslo. Det är ganska så dyrt där, men jag vet att det gick att hyra rum som sjukhuset äger (jag jobbade på Ullevålssykehus). Annars är det väldigt vanligt att man hyr in sig i någons hus/lägenhet sk "Hybel".
    Jag trivdes jättebra. Kortare arbetsvecka och bättre betalt. Det var dessutom mer personal än vad man är van vid i Sverige. När norrmännen tyckte att det var massor att göra så tyckte jag oftast att det inte alls var så farligt. Men man vänjer sig snabbt.

Lycka till!

• norgesessan

i säder, på västlandet och mitt/norr är det oftast dialekter. Jag kommer själv från strax utanför Oslo, vi pratar begripligt
    Var kommer du ifrån förresten? skåningar kan iblnad vara svåra att förstå för ovana norrmän...
    Min sambo är skåning, och vi bodde i norge i 2 år, bland annat Lillehammer..Många hadde problem med att förså honom, men han la om lätt, sen var det många där från andra delar av landet som var lite svåra för honom att förstå...(restaurant branchen..)
    När vi flyttade till sverige igen tog det tid innan det norska i honom försvann det var kul när han ringde banken tex och hadde flätat in norska ord här och där, utan att höra det

Emil 03-Jonathan 05 och LillKnodd bf. jan.09
  • sahara

Jag är inte skåning så jag hoppas norrmännen förstår mig.Jag bor på ostkusten.Men jag har flyttat en del genom åren så jag har inte någon speciell dialekt.(tyvärr)

Svar på tråden Ni som arbetat som undersköterska i Norge, ge mig råd och tips !!!