• Callina

Vad kostar radonsanering ???

Någon som gjort det? Vi tittar på ett hus med platta på mark och som har radonvärde 350 (max är 200) Jag ska ringa runt lite men har någon gjort en radonsanering? Huset är på ca 150 kvm och 2 vånings (om det nu spelar roll)

• Svar på tråden Vad kostar radonsanering ???
  • Callina

Nu fick jag höra om någon som betalat 40.000 kr. Någon som kan tillägga något mer?

• 1977Maria Therese

Ring till kommunens växel! Där kan du få en fingervisning just där du bor.

Vissa kommuner hjälper till med en liten slant när man ska fixa med radon.

Plus att det finns ett snabb test med radon plus ett som man har hemma under vinter månaderna ca 3 månader.

• CeciliaBa

Det beror ju lite på vart radonet kommer ifrån och vilka åtgärder som krävs. Är byggnadsmaterialet blå lättbetong?

• Callina

1977Maria Therese skrev 2008-08-27 13:58:25 följande:

Ring till kommunens växel! Där kan du få en fingervisning just där du bor.Vissa kommuner hjälper till med en liten slant när man ska fixa med radon.Plus att det finns ett snabb test med radon plus ett som man har hemma under vinter månaderna ca 3 månader.
    Det ska jag verkligen göra, bra tips. Tack!
  • Callina
    CeciliaBa skrev 2008-08-27 14:14:37 följande:
    Det beror ju lite på vart radonet kommer ifrån och vilka åtgärder som krävs. Är byggnadsmaterialet blå lättbetong?
    Det vet jag inte ännu.
  • CeciliaBa

Om radonet kommer från blåbetongen kan en mekanisk tillfrånluftanläggning räcka. Det kan kosta ca 20-40,000 och man kan få 15,000 kr i bidrag. Om ni vill ha med värmeåtervinning också så kan det kosta ca 120,000. Det är cirkapriser!
    Om radonet kommer från marken så krävs det bl.a att alla sprickor tätas och ibland kan man bedöva en radonsug.
    Gå in på www.radonguiden.se och titta. Där finns all information man kan tänka sig! Ni har ju inte så höga värden så jag gissar att det kommer från byggnadsmaterialet. Är det markradon kan man komma upp i extremt höga värden...men det kan ju se olika ut förstås! Lycka till!

• Callina

Tack, om vi ska buda på huset (vilket jag vet om någon dag) så vill jag ta dit radonkillarna först...

Svar på tråden Vad kostar radonsanering ???