• wozzgirl

Flytta pioner. Tips någon?

Jag ska ta skott från våra pioner vid stugan. Jag har förstått att september är bästa tiden för det.
    Finns det nåt bra eller mindre dåligt sätt då det gäller att försöka sära ut några lökar o flytta dem?

Jag tänkte också försöka mig på att skicka några lökar till min mans faster.. De måste skickas med post pga avståndet, men nog borde väl några lökar klara 2-3 dagar i en papplåda? Jag tänkte lägga dem i en plastpåse o sen i en papplåda. Ska jag fukta lökarna eller får de torka?
    För visst är det LÖKAR dedär "knölarna" som pionerna kommer ifrån?

• Svar på tråden Flytta pioner. Tips någon?
  • Ayya

Jag hakar på denna tråd. Vill veta mer om denna växt. Har själv flyttat pioner men då har vi bara grävt upp en bit av växten och sen satt den på ett annat ställe. Några har dött och några har klarat sig.

• mimmi 1

men.. inte är väl pioner lökväxter?? eller är det jag som har helt fel??

hur som helst så kan man ju beställa perenner på postorder, så nog borde du väl kunna skicka du med?.. men är det nån speciell sort du har, som du vill att faster ska få? annars är det väl enklare om faster köper en planta där hon bor?? för skickar du bara en rotbit, så tar det ju länge innan det blir en ståtlig växt av den... annars måste du ju skicka en planta, och det blir ju tungt och dyrt med frakten... skickar du en sån där tjock rotbit, så lägg den i vatten före, så den får dra åt sej ordentligt med väta, linda in den i plast, så lufttätt som möjligt, så den inte torkar under färden...

• veera

Pioner är nog perenner som har ett kraftigt rotsystem med rötter som kan vara över en halv meter långa och ca 3 cm grova.
    Mitt tips är att flytta pionerna utan att störa rotsystemet så mycket-dela plantorna endast om det behövs. En pion kan stå på samma plats i tiotals år. När du planterar om pionerna så se till att du inte planterar plantan för djupt. Rotstocken(den grova roten som stjälkarna kommer upp från) ska vara ca 3 cm under markytan. Det är inte alltid så lätt att få den på rätt djup om man har en stor och tung rotklimp.
    Det går att föröka pioner med sticklingar av rötterna men det tar många år före de börjar blomma. Idag så har jag planterat 4 pioner, bla en svavelpion. Jag hoppas det inte ska ta så många år före den börjar blomma.
    Jag gav bort 3 pioner förra hösten, då jag rensade i en rabatt, och två av de pionerna blommade faktiskt iår. De blev inte delade, bara flyttade med så mycket jord som möjligt kvar kring rötterna.
    Om du vill ha pioner som börjar blomma fort så glöm delandet av pionerna. Köp då istället fina plantor från plantskolan eller flytta hem hela plantan.

Saepe creat molles aspera spina rosas
  • wozzgirl

Plantan är gammal o har funnits med i flera generationer o är därför lite speciell...

• Biene

Pioner är mig veterligen inga lökväxter. De kan dock ha tjocka klumpiga rötter som kan uppfattas som lökar.

Enklast är att flytta eller dela plantor på våren. Då har de också hela sommaren på sig att rota sig ordentligt innan höst och vinter. Skulle inte skicka pionplantan per post, det går inte att hålla rotsystemet tillräckligt fuktigt under transporten och risken är stor att plantan tar skada eller till och med dör.

Pion är också lite känsligt för flytt. Om man vill flytta hela plantan till annan plats så måste man gräva DJUPT. Annars kommer plantan bara upp på samma ställe året därpå igen. Sedan så kommer det ta 1-2 år efter flytt innan den blommar igen. Men annars är de väldigt tåliga både mot kyla, ohyra, vilda djur och flyttar till andra platser.

Lycka till.

• oxytocin

I de böcker jag läst står det att det är bäst att flytta pioner på hösten.

Svar på tråden Flytta pioner. Tips någon?