• Anonym

Rynkor/avtryck på händerna

Jag har sedan 2-3 veckor haft riktigt rynkiga händer, det är handflatan och fingrarna mot fingertopparna.
    Om jag trycker ihop te.x tummen och pekfingret och släpper så bildas det kvarsittande rynkor eller avtryck som inte går ner av sig själv..
    Någon som har ngn aning om vad detta kan bero på?

• Svar på tråden Rynkor/avtryck på händerna
  • noodle

Det är inte så att du har vätskebrist eller brist på något näringsämne? Hur ser din kost ut?

• Anonym

Jag försöker att variera kosten så gott det går med bröd, kött, grönsaker osv.
    Och jag dricker i snitt 4-5 koppar kaffe om dagen och 2-3 glas vatten.

Jag var inne tidigare på om det kunde vara vätskebrist men ringde till sjukvårdsrådgivningen och frågade, hon trodde inte det var något allvarligt och tyckte att jag skulle använda mjukgörande kräm och avvakta. Jag har använt en massa olika fuktighetskrämer men det har inte gett någon effekt alls.

• Anonym

kaffet är vätskedrivande, så drick minst ett glas vatten för varje kaffemugg.

• noodle

2-3 glas vatten låter alldeles för lite! Jag vet inte exakt hur mycket de säger att man ska dricka, men jag vet att det är över en liter per dag iaf.

• Anonym

Tack för era svar!
    Ska försöka hinka i mig iaf. lite mer vätska och se hur det hela slutar! Får nog läsa på lite mer om hur mycket man bör dricka per dag också!

• noodle

Ok, hoppas det hjälper! :) Annars skulle jag nog ringa sjukvårdsupplysningen igen och höra.

Svar på tråden Rynkor/avtryck på händerna