• Nyfiken gul

Ordning och reda - Ditt bästa tips? Del 12 - Nu med husmorstips!

Välkomna tillbaka till Sajtens populäraste tråd!

Nu står snart hösten för dörren och det innebär oftast att man måste börja ta tag i vardagen igen och få ordning och reda. OFtast innebär hösten och skolstart att man kanske ska flytta o behöver packa o flyttstäda, man måste städa ur husvagnen och hitta förvaring åt allt man haft i husvagnen, sommarstugan ska bommas igen och städas ur. Och den nya babyn i familjen måste plötsligt ha ett eget rum...

Här kan vi hjälpas åt att tipsa om stort o smått i ordning o reda och även kanske tipsa om vilket städmedel som är bäst och hur man får bort fläckar från bästa soffan osv...

Enjoy!!

Här är dom tidigare trådarna för lite uppdatering:

Ordning och reda - del 1
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m3090458.html

Ordning och reda - del 2
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m4070472.html

Ordning och reda - del 3
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m5529348.html

Ordning och reda - del 4
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m7326299.html

Ordning och reda - del 5
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m9384739.html

Ordning och reda - del 6
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m11671113.html 
    Ordning och reda - del 7
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m14926385.html

Ordning o reda - del 8
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m18081821.html

Ordning o reda - del 9 med husmorstips
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m21575856.html

Ordning o reda - del 10 med husmorstips

beta.familjeliv.se/Forum-5-87/m24718438.html

Ordning o reda - del 11 med husmorstips
    www.familjeliv.se/Forum-5-87/m28260165.html
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Svar på tråden Ordning och reda - Ditt bästa tips? Del 12 - Nu med husmorstips!
  • Toviz

Köket

För att hålla köket iordning så har jag detta som ett tips> Varje gång du/ni lagar mat ställ undan allt ni använt till matlagningen efter ni lagat maten till där det stod innan på det viset blir det aldrig rörigt, efter ni ätit klart ställer ni det smutsiga i diskhon skölj alltid av disken innan. Låt aldrig disken stå mer än till kvällen och diska på kvällen så har ni det rent på morgonen. Tråkigt att gå upp med stökig diskbänk. Låt mannen torka av diskbänken efter du har diskat eller tvärtom. Torka alltid av bordet efter ni ätit. Låt detta bli en ren rutin varje gång ni använder köket. På fredag när ni vilat efter jobbet så städar ni alla rum lite mer finare än vanligt, gör alltid detta som rutin bestäm en dag ni/du familjen ska städa ordentligt. Då känns det riktigt gott att det är fint inför helgen och ni kan mysa ifred,lugn och ro me mysig middag och tända ljus!

Lycka till!

• Nyfiken gul

fortsätter på köksdelen..

jag gör som kockarna när jag lagar mat - tar bara fram det som går åt. Ska jag ha 2 ägg tar jag inte fram hela kartan utan tar bara 2 ägg... tar ett litermått o häller ner mjölk i från kylen osv osv..

på sätt belamrar man inte hela köket o man slipper en massa onödig disk och man kan hålla rent o snyggt även om man håller på med avancerad matlagning.

samt att jag har lärt mig att medans maten kokar o puttrar så plockar man undan det man inte längre behöver...

• mimmi 1

En blomspruta med en blandning av diskmedel o vatten, är bra att ha på diskbänken,(eller i skåpet inunder) då kan man snabbt spreja tex, en kastrull, eller en bunke, kopp eller vad det kan vara, och diska ur... på så sätt sparar man diskmedel, och det är snabbt gjort att diska undan bara en pryl, istället för att "lagra" i diskhon....

• Nyfiken gul

Upp!!

Svar på tråden Ordning och reda - Ditt bästa tips? Del 12 - Nu med husmorstips!