• Anonym (Student)

Ni som pluggar heltid, jobbar extra och har barn?

Hur hinner ni med?
    Jag pluggar heltid på universitetet och har en son på 1 år.
    Studierna är krävande och tar mycket tid men jag skulle behöva jobba extra för ekonomin. Men skulle jag jobba skulle jag knappt ha tid för familjen och absolut inte för vännerna.
    Får sådan ångest av detta. Hur hinner ni andra med egentligen?

• Svar på tråden Ni som pluggar heltid, jobbar extra och har barn?
  • Jättesuris

Skaffa ett extrajobb där du kan plugga samtidigt som du jobbar. T ex spärrvakt etc

• Majsan70

Jag satte mitt liv på vänt de tre åren jag pluggade. Barnen gick före allt däremot. Jobbade xtra på helger o lov om jag kunde, men hade ändå ganska mycket tid med barnen.

Man får ju prioritera vad man vill ha ut av livet och om vännerna är viktigare än en utbildning tex.

• Anonym (Student)

ok finns tyvärr inga spärrvakter här
    Jag skulle vilja jobba en dag i veckan eller liknande men det är kanske svårt att få ett sådant jobb. Vill kunna välja själv. Inom vården där jag jobbat tidigare vill de man ska jobba så mycket så det blir svårt.

• 1814

Testa typ academic work, de brukar ha såna jobb.
    Skicka cv och ring och be om jobb hos typ Calyptus (?), RetailHouse och andra eventföretag, då jobbar man lite som man vill, någon eller några dagar/kvällar i veckan.

♥ bebis i magen ♥
  • Ametrin

Jag har pluggat sen januari på universitet o jobbar tio-femton timmar i veckan, fast jag har haft turen att ha ett jobb där jag helt kan bestämma mina arbetstider o även jobba en del hemifrån. Mina barn är två och tre o jag tycker det passar jättebra att plugga när barnen är små just för att man är mer flexibel o man faktiskt kan ha lite kortare dagar o läsa på kvällstid.

Jag går i och för sig på väldigt få föreläsningar utan pluggar mest själv, vilket oxå gör att man kan planera sin tid bättre. Men det gäller ju att ha självdisciplin om man ska hinna det man ska.. Och prioritera det som är viktigt

• Anonym (Student)

oj vad har du för extrajobb?

• Ametrin

Jag jobbar extra på ett litet företag o hjälper dem med bokföring o momsredovisning, det är ett jättebra extrajobb men det kräver ju oxå att man har jobbat med sånt innan.
    Jag har jobbat som ekonomiassistent innan jag började plugga o jag tror generellt att det är lättare att få bra extrajobb om har jobbat tidigare, tyvärr..

Tror oxå att det är svårt att hinna jobba extra om man inte kan vara flexibel, skulle nog försöka klara mig på bara studiemedel om jag inte hade ett så bra extrajobb. Det är ju trots allt inte så jättelänge man pluggar.

Kanske kan du plugga ett år o sen ta ett halvår ledigt o jobba, o sen återuppta studierna? Då kan man kanske lägga undan lite det halvåret.

• tuvas mamma 1

Jag har pluggat i två år (1 år på komvux och 1 år på högskolan). När jag läste på komvux bodde jag och dotterns far fortfarande ihop. Då jobbade jag varannan helg + extra.
    När jag sedan kom in på högskolan fortsatte jag o jobba varannan helg ända fram till i påskas då vi alla blev uppsagda på jobbet pga ägarbyte av företaget jag jobbade på. Och det året på högskolan har jag varit ensamstående och haft dottern varannan vecka. Så de helgerna jag var barnfri jobbade jag.

Nu i sommar har jag fått ett nytt jobb och där är risken att jag blir inringd vissa helger framöver. Visst! Emellanåt är det tufft, men det är det värt. Man måste bara ha koll på så att man inte tjänar för mycket om man har bidrag o lån från CSN.

Svar på tråden Ni som pluggar heltid, jobbar extra och har barn?