• Anonym

Vad kan jag göra?? gasig mage! hjälp!!!

jag har hemorrojder. En spricka i ändtarmen och dessutom gaser i magen och jag KAN inte släppa mig!!

Har legat hela natten och klämt på magen och försökt ligga i nån ställning så det inte gör ont och så att jag kasnke kan lyckat fisa :P

Det känns som en överfylld ballong i magen som ska sprängas om jag rör mig.

Kan det ha något samband med hemorrojderna??? Att jag inte kan släppa mig menar jag... För jag är ganska hård i magen ibland oxå??

Läste på apotekets sida.. deras medeciner hjälper först efter två dagar.. om två dagar har jag nog sprängts :P

Någon som vet nått som funkar snabbt??

• Svar på tråden Vad kan jag göra?? gasig mage! hjälp!!!
  • tinabollen

Du kanske behöver hjälp med att prutta?!

Det finns "pipar" att stoppa in i ändtarmsöppningen. Det används ibland efter gynekologiska operationer då man kan få svårt att fisa pga bla smärta. Piparna är små smala rör som håller ändtarmsöppningen "öppen" och då gör det enklare att fisa.

Kanske att det finns att köpa på Apoteket. Eller så får du helt enkelt göra en egen uppfinning. Har själv gjort det utav att klippa sönder ett mini-lavemang (Microlax heter det, finns på apoteket) och då får man till ett rör som funkar som en pip. OBS! jätteviktigt att sätta på ett snöre på pipen så den inte åker in i tarmen!!!!

Lycka till!

• Anonym

men det är inte för att det gör ont som jag inte kan fisa... jag vet inte varför...

Men kan hemorrojder ha med det att göra??? Sitter de i vägen? haha!!

• Nanne63

Kom på ett till tips!
    Detta hjälper garanterat!
    Brödkryddorna Anis, Fänkål och Kummin = gasdrivande
    Ta en "pris" av dessa eller bara en av sorterna, tugga ordentligt och svälj!

• tinabollen

Hård avföring leder tyvärr ofta till att man får hemorrojder. Kanske att dina gaser inte har kommit så långt i tarmen att de kan komma ut ännu?!

Jag tror att du behöver röra på dig, ta en promenad så att tarmrörelserna kommer igång och så kanske du kan fisa när du är ute och går (och då kommer säkert ingen att höra heller).

Om inte det hjälper så ring till sjukvårdsupplysningen 08-320 100 för att få tips eller gå in på deras hemsida: www.vardguiden.se

Lycka till!

• Remsan

Några tips från husapoteket ...

Drick mycket vatten för att motverka förstoppning. Drick helst LJUMMET vatten. Undvik torr föda. Typ knäckbröd, eller bröd över huvudtaget tills vidare, sallad osv. Ät varm lagad mat.

Enligt AyurVeda (en uråldrig indisk hälsokonst jag arbetar med) så har du en så kallad Vata-obalans i kroppen och den ökar av följande:

Oregelbundna vanor, för lite vätska, stress, rädsla, fasta, resor, kalla drycker, blåst och kyla, mental/fysisk överansträngning, för lite sömn, sena kvällsvanor, kaffe, the, lätta kalla och torra födoämnen.

Hoppas du snart får ordning på lilla tarmen

• Anonym

nanne63... vad menas med "pris"??

Tack för alla tips!!

Dricker lite A-fil nu... kanske kan hjälpa lite.. har haft svårt att äta några dagar eftersom att jag har sår i munnen =(

jag är ju en olycksfågel!

Svar på tråden Vad kan jag göra?? gasig mage! hjälp!!!