• Ziitoo

Försäkra kaniner

Jag sitter och funderar på om jag ska försäkra mina älsklingar. Men vad täcker en försäkring?

• Svar på tråden Försäkra kaniner
  • beibikär

Vad kostar en kanin? Och vad kan den råka ut för som medför utgifter? Lönar det sej att försäkra sådana? Tyvärr kan jag inte svara på din fråga men tydligen bolla fler frågor med dej

• Ziitoo
    beibikär skrev 2008-08-27 21:14:31 följande:
    Vad kostar en kanin? Och vad kan den råka ut för som medför utgifter? Lönar det sej att försäkra sådana? Tyvärr kan jag inte svara på din fråga men tydligen bolla fler frågor med dej
    Jag köpte mina för ca 700 tillsammans. Jadu, en kanin kan dra på sig mycket. En av mina har varit förkyld och klarade sig med nöd och näppe. Ja precis min fråga, nästan. Funtar ju på att försäkra dom :)
  • Kantarellen
    beibikär skrev 2008-08-27 21:14:31 följande:
    Allt handlar inte om ekonomi...
  • Zvinto

Ingen av mina kaniner är försäkrade.
    Har under mina 9 år som kaninägare varit till veterinären en endaste gång, och då för kastrering av hankanin.
    Lägger hellre in pengar på ett konto som ska gå till ev veterinärkostnader.
    Då känns det inte lika mycket som att jag "slänger pengarna i sjön".
    Sen är självrisken många gånger dyrare än vissa undersökningar/behandlingar.

Har man en kanin kan det ju vara värt det.
    Men för oss som har fler, blir det genast en ganska stor summa!

• Euphorbia

Kolla upp vad olika behandligar skulle kosta, om du kan tänka dig att betala för den dyraste olyckan/sjukdomen med sparpengar så behöver du inte någon försäkring.
    Kolla upp hur hög självrisken är och ha även den i åtanke, är det så mycket dyrare att betala allt själv?
    Jämför flera olika försäkringsbolag.
    Tänk på att det är sällan kaniner blir sjuka, och det kanske händer att kaninen är så sjuk att du hellre förkortar lidandet istället för att fösöka behandla.
    För en kanin skulle jag ha öppnat ett sparkonto istället.
    Hunden har jag försäkrad, där har jag räknat på att minsta lilla struntbehandling blir så djävulskt dyr så att det lönar sig att ha någon annan som betalar för det

• Vofflis

Jag undrar detsamma, dock har jag två marsvin. För mina två pojkar skulle det kosta 580 kronor om året (agria), självrisken är på 700 kronor, plus att jag får betala 20 % på allt över 700 kronor. Jag tror att jag kommer att köra på denna försäkring, för om det händer något så kan det ju dra iväg pengamässigt. Jag vill ju kunna ha råd att ge mina smågrisar vård om de behöver det..

• Dixie

nja, jag har inte försäkrat mina kaniner och har inte haft några större utgifter, förutom kastrering, men det hade nog inte försäkringen täckt ändå. Men mina katter är försäkrade och det är jag glad för nu i efterhand, för den ena katten fick njursten och blev opererad - det kostade 14000 sammanlagt..... men jag betalade bara 3000 kr.

Ja, det var kasnke inte precis svar på din fråga..... men lite av mina erfrenheter i alla fall!

Svar på tråden Försäkra kaniner